Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Problem startmotor LÖST.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

seniorlemuren (trådstartaren)

#1 » 12:57:18, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motor Volvo D67 1972? Konverterad till marinmotor av försvaret.
Startmotor ingen märkning. Fabrikat okänt.
Problem. Startmotor slår inte in i kuggkransen alla gånger, utan skorrar bara. Batterier fulladdade, bra kontakt till startmotorn.

Vet någon hur dessa startmotorer fungerar. Är det ett Bendixdrev eller någon annan typ av frammatning av drivkugghjulet? Skruven i den rödmarkerade ringen har jag lossat och konstaterat att där finns ingen olja. Skall det vara olja där och kan avsaknaden av olja vara orsaken?

Startmotorn går lätt att dra runt och det lilla kugghjulet kan med lätthet dragas ut till ett ändläge.

Bild
Senast redigerad av seniorlemuren 13:32:55, 22-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
seniorlemuren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:29, 30-06-2012
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo D67



torbjorn_forsman

#2 » 14:13:23, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en Bosch-startmotor med förskjutbar rotor. Före 1963 hette typen BNG ... , senare heter den 0 001 40x xxx. Första x motsvaras av siffran 0, 1 eller 2 (0 betyder 12 V 2,5 hk, 1 betyder 12 V 4 hk, 2 betyder 24 V 4 hk), resten av x:en är ett löpnummer.
Det finns också en större liknande typ, BPD eller 0 001 50x xxx, som brukar vara på 24 V 6 hk, men jag tycker inte detta ser ut som en sådan.
Förmodligen finns det en instansad märkning någonstans på statorhuset, som nu är övermålad. Troligen nära änden med fläns och drev. Bör gå att hitta med stålborste.

Jag tror inte att det är så enkelt som bara brist på smörjning som gör att den inte alltid kuggar in.
Innanför pluggen finns diverse smörjfiltar och lagerbussningar som egentligen är självsmörjande, meningen är att man fyller smörjhålet med olja vid renovering av startmotorn, oljan sugs snart upp av filtarna och sedan ska den klara sig till nästa större renovering. På äldre liknande startmotorer som inte hade självsmörjande bussningar och alltså skulle smörjas ofta, satt en oljekopp med fjäderbelastat lock istället för en plugg i smörjhålet.

Tänkbara orsaker till att den inte kuggar in som den ska kan dels vara brända eller skadade hjälpfältlindningar (två av fältlindningarna är "huvudfält", lindade med grova kopparband, och de andra två, "hjälpfälten" har vardera två lindningar med tunna koppartrådar, anslutna med plast- eller tygisolerade kablar - två vita, en röd, en blå, ska kopplas olika bl a beroende på om startmotorn ska gå medurs eller moturs). Dels glapp i lagerbussningarna så att rotorn "fältar", dvs skaver emot polskorna. Dels att förreglingen för startrelät (se nedan) inte fungerar som den ska. Och till sist kan det vara något problem med slirkopplingen som sitter mellan rotor och drev, den ska kunna slira ganska lätt tills rotor och drev har gått fram i ändläget men sedan låser den och slirar bara vid svår överbelastning (t ex bakslag från motorn).

Funktionen hos drevframmatningen är att rotorn dras fram av magnetfältet då startmotorn går, och dras tillbaks av en returfjäder som sitter inne i den ihåliga rotorn. En förregling med en spärr på startrelät som påverkas av en bricka som sitter fast bakom kollektorn, gör att bara hjälpfälten får ström tills rotorn har gått fram nästan hela vägen, och först då slår startrelät till i andra steget så att huvudfältet får ström.

Om du ska plocka isär startmotorn, så märk upp MYCKET noga var alla tunna ledningar är anslutna. Lyft kolen och ta bort muttern i bakre axeländen (den låser stången för returfjädern mot bakre gaveln) innan du försöker dra isär startmotorn. Ta inte bort muttern vid drevet i onödan, om den inte är låst med saxpinne så är den en låsmutter som måste bytas efter att ha varit loss. Försök inte dra ut drevet genom lagerbussningen även om det är så litet att det ser ut som om det nästan går, kuggarna kommer att skrapa sönder bussningen i så fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

seniorlemuren (trådstartaren)

#3 » 14:54:49, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett enastående utförligt och bra svar. Jag kan nu förstå hur det fungerar. Problemet verkar vara att den lilla "spaken" som skall förhindra att huvudreläet slår till går tungt och stannar i det läge som tillåter reläet att slå till helt. Jag kan inte finna någon plats för en returfjäder på "spaken" Kan det vara så att den skall falla ned till startläge genom sin egen tyngd. Startmotorn har bara avänts ett tiotal gånger sedan den var nyrenoverad av försvaret runt 1972 så allting är förmodligen moget för en uppsmörjning efter den långa lagringstiden.
Bild
seniorlemuren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:29, 30-06-2012
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo D67

torbjorn_forsman

#4 » 16:40:06, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte en vridfjäder någonstans vid tappen som spaken/hävarmen kan vrida sig runt?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

seniorlemuren (trådstartaren)

#5 » 17:33:55, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sprutade på lite rostlösare sedan symaskinsolja och vickade den fram och tillbaka. Nu går den helt utan friktion och visst den har en fjäder som inte syns. Nu fjädrar den lätt tillbaka till startläge. Skall montera den nu och testa.

1 person gillar det här inlägget.
seniorlemuren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:29, 30-06-2012
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo D67

seniorlemuren (trådstartaren)

#6 » 13:34:37, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha smort och motionerat den lilla spärren så startar nu motorn utan problem vid alla försök. Tack för hjälpen. :smile:

5 personer gillar det här inlägget.
seniorlemuren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:29, 30-06-2012
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo D67

texas5020

#7 » 17:56:52, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det här inlägget, nu ska jag ut och ordna till startmotorn till 473an som nätt och jämt orkar dra runt motorn nu när den stått några år och ute sen årsskiftet. Tänker ta av vagnen och ha traktorn inne i fortsättningen.

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se