Det ser ut som en Bosch-startmotor med förskjutbar
rotor. Före 1963 hette typen BNG ... , senare heter den 0 001 40x xxx. Första x motsvaras av siffran 0, 1 eller 2 (0 betyder 12 V 2,5 hk, 1 betyder 12 V 4 hk, 2 betyder 24 V 4 hk), resten av x:en är ett löpnummer.
Det finns också en större liknande typ, BPD eller 0 001 50x xxx, som brukar vara på 24 V 6 hk, men jag tycker inte detta ser ut som en sådan.
Förmodligen finns det en instansad märkning någonstans på statorhuset, som nu är övermålad. Troligen nära änden med fläns och drev. Bör gå att hitta med stålborste.
Jag tror inte att det är så enkelt som bara brist på smörjning som gör att den inte alltid kuggar in.
Innanför pluggen finns diverse smörjfiltar och lagerbussningar som egentligen är självsmörjande, meningen är att man fyller smörjhålet med
olja vid
renovering av startmotorn, oljan sugs snart upp av filtarna och sedan ska den klara sig till nästa större renovering. På äldre liknande startmotorer som inte hade självsmörjande bussningar och alltså skulle smörjas ofta, satt en oljekopp med fjäderbelastat
lock istället för en plugg i smörjhålet.
Tänkbara orsaker till att den inte kuggar in som den ska kan dels vara brända eller skadade hjälpfältlindningar (två av fältlindningarna är "huvudfält", lindade med grova kopparband, och de andra två, "hjälpfälten" har vardera två lindningar med tunna koppartrådar, anslutna med plast- eller tygisolerade kablar - två vita, en
röd, en blå, ska kopplas olika bl a beroende på om startmotorn ska gå medurs eller moturs). Dels glapp i lagerbussningarna så att rotorn "fältar", dvs skaver emot polskorna. Dels att förreglingen för startrelät (se nedan) inte fungerar som den ska. Och till sist kan det vara något problem med slirkopplingen som sitter mellan rotor och drev, den ska kunna slira ganska lätt tills rotor och drev har gått fram i ändläget men sedan låser den och slirar bara vid svår överbelastning (t ex bakslag från motorn).
Funktionen hos drevframmatningen är att rotorn dras fram av magnetfältet då startmotorn går, och dras tillbaks av en returfjäder som sitter inne i den ihåliga rotorn. En förregling med en spärr på startrelät som påverkas av en
bricka som sitter fast bakom kollektorn, gör att bara hjälpfälten får
ström tills rotorn har gått fram nästan hela vägen, och först då slår startrelät till i andra steget så att huvudfältet får ström.
Om du ska plocka isär startmotorn, så märk upp MYCKET noga var alla tunna ledningar är anslutna. Lyft kolen och ta bort muttern i bakre
axeländen (den låser stången för returfjädern mot bakre gaveln) innan du försöker dra isär startmotorn. Ta inte bort muttern vid drevet i onödan, om den inte är låst med
saxpinne så är den en
låsmutter som måste bytas efter att ha varit loss. Försök inte dra ut drevet genom lagerbussningen även om det är så litet att det ser ut som om det nästan går, kuggarna kommer att skrapa sönder bussningen i så fall.