Sida 1 av 1

Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 16:46:08, 10-10-2017
av LarsG47
Problem igen - nu är det parkeringsbromsen som inte vill släppa. Den är tryckluftstyrd. Trycket i tanken är fullt, 9.5 bar. Blockeringsventilen i hytten släpper inte, trots fullt tanktryck. När jag kopplar en extern komressor till pumpnippeln bakom blockeringsventilen så släpper bromsen vid ca 6 bar och bilen rullar som den ska. Om jag då ansätter parkeringsbromsen med handreglaget så kan jag inte släppa förrän jag pumpat tryck med externa kompressorn igen.
Tacksam för förslag från någon som vet vad det handlar om!

Bild
Bild
Bild

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 17:50:18, 10-10-2017
av jörgen.ottosson
Det beror med all sannolikhet på att du inte har något tryck i tanken...... (mätarna i hytten visar bara färdbromsens tryck) ....och troligen på att någon skyddsventil strular, och inte öppnar när den ska, för att fylla luft i tanken.

(ev. kan du hitta vilken tank genom att felsöka lite snabbt: när du tycker att du har fullt tryck, prova "avlufta/dränera" alla tankar för att höra om någon har lite klent med lufttryck, börja i så fall med att undersöka vad den tanken får sin luft i från....felet ligger då längs den vägen.)

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 17:55:01, 10-10-2017
av jörgen.ottosson
....troligen kommer du att hamna här, eller vid en liknande ventil.....

Bild

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 18:00:48, 10-10-2017
av LarsG47
Kan det vara ide' att knacka på den?

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 18:02:53, 10-10-2017
av 63an
Ingen bra ide att uppskjuta problemet till nästa gathörn :huh:

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 18:03:19, 10-10-2017
av jörgen.ottosson
Det kanske funkar för stunden.....men de lagar ju inget fel....

....men försök felsöka i stället för att skruva "blint" bara för att jag ringade in ventilen.

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 18:07:48, 10-10-2017
av LarsG47
Såg inte din text ovanför bilden. Ska börja med att testa tankarna!

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 19:37:17, 10-10-2017
av jörgen.ottosson
:thumme:

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 13:49:38, 12-10-2017
av LarsG47
Ja nu har jag testat trycket genom att lufta tankarna - i stort sett samma i båda stora. Däremot undrar jag om de två andra, vertikala pottorna. Den vänstra på bilden gav lite luftbubblor i flänsen mellan potta och bottenhus (det har regnat) men det upphörde så småningom.Vad har dessa för funktion - den vänstra på bild och den högra?
Kunde dessutom inte låta bli att knacka på inringade ventilen - gjorde ingen skillnad.

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 15:13:40, 12-10-2017
av 63an
Skruva mannen å gör rent annars är de döfött :vissla:

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 15:25:17, 12-10-2017
av LarsG47
Skruvar gärna men måste väl felsöka först. Vet du vad pottorna är? Kan den ena vara trycktank för p-bromsen? Det bubblade ju som sagt lite ur flänsen.

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 15:55:11, 12-10-2017
av BGullb
Lite svårt att se den vänstra men av formen att döma är det filtret på en lufttork som syns på bilden.

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 16:01:03, 12-10-2017
av LarsG47
Jag trodde det kunde vara den högra! Jag ska åka in till Finnveden och be om lite datablad imorgon så kanske jag kan följa hela p-bromssystemet! Tack iaf!

Re: Volvo FL611 -92 parkeringsbroms

InläggPostat: 17:16:32, 12-10-2017
av jörgen.ottosson
jag är ingen expert på volvo, men jag antar att det finns fler än två tankar ? (det två du luftat antar jag är främre och bakre bromskrets) ...i mitt huvud borde du ha minst två tankar till (en till P-broms och en huvudtank/"våt-tank" )

( det sitter ingen ting inne i ramen framför bakaxeln? )

Det är bra om man kan hitta P-tanken och kontrollera om den har fullt lufttryck eller inte.....för nästa anhalt (om den har bra lufttryck) är själva spärrventilen......har den inte luft, är det en skydds ventil (eller tät ledning)