På bilderna ser man ju flera sprickor på båda sidorna om det ställe där rambalken har gått av helt och hållet. Och på den nedersta bilden ser balken ut att vara kraftigt rostangripen och förmodligen tunn och kexig på en ganska stor längd omkring sprickan.
Det är inte seriöst att laga en sådan skada genom att lappa balken med en C-profil som läggs utanpå eller innanför - det blir ju en trång spalt där vägsmuts kommer att samlas och rosten snart får fritt spelrum. En sådan lagning gör man möjligen som nödfallsåtgärd för att hålla bilen igång ett halvår till eller fuska sig igenom en sista besiktning och kunna sälja den med runt-hörnet-garanti.
Ska man laga det seriöst skulle man egentligen plocka ren ramen från allt som sitter fast i den på någon meter omkring det skadade stället (vilket i praktiken innebär att riva hela bilens framparti - bort med
hytt, motor, framaxel osv), göra noggrannt rent (gärna blästra) och leta efter fler begynnande sprickor, oacceptabel gravrost mm, kapa bort hela det dåliga balkpartiet och svetsa i en ny bit av motsvarande profil efter vederbörlig fogberedning. Reparationsmaterial av rätt dimension och kvalitet bör man kunna ta från mindre utsatta partier av ramen från en skrotad FL-bil. Men det är orealistiskt att få en lastbilsverkstad att åta sig detta jobb på rimliga villkor. Ska en sådan reparation ha chans att lyckas till överkomlig kostnad, så ska man göra den själv som hobbyprojekt och så får det ta den tid det tar. Själva svetsningen kan man leja ut till en duktig svetsare om nödvändigt, men allt arbete med demontering, materialanskaffning, montering mm får man nog göra i egen regi.