Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo FL612 chassibalkar

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

orca1234 (trådstartaren)

#1 » 08:14:08, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av spruckna chassibalkar?
Jag har en Volvo FL612 från -88 där båda de längsgående chassibalkarna har spruckit strax bakom hytten.
Hur lagar man det så att bilprovningen godkänner det?
Måste man köpa Volvo original reparationssats som de tar hutlöst mycket betalt för, eller kan man köpa balkarna från någon firma som säljer stålbalkar?
Jag har för mig att det kallas för pressad C-profil som man laskar på från insidan men jag har inte måtten. Någon som har måtten?

mvh, Mikael


Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av orca1234 20:47:50, 05-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare



LeifAndersson

#2 » 09:30:04, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där brukar man inte laga. Det är liksom över när det ser ut så där! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Peter Ohlsson

#3 » 09:55:21, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående talare! Du hittar en några år nyare och friskare bil för mindre än det kostar dig att försöka lusa ihop det där! hur du än gör blir resultatet mediokert. Jag förstår att bilen är en veteran i år och därför känns attraktiv att bevara men bilderna säger mig att du bör ägna dom timmarna åt nåt annat.

1 person gillar det här inlägget.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

orca1234 (trådstartaren)

#4 » 10:04:11, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Ohlsson skrev:Instämmer med föregående talare! Du hittar en några år nyare och friskare bil för mindre än det kostar dig att försöka lusa ihop det där! hur du än gör blir resultatet mediokert. Jag förstår att bilen är en veteran i år och därför känns attraktiv att bevara men bilderna säger mig att du bör ägna dom timmarna åt nåt annat.


Tack för svaret.
Vad tror du att det kommer att kosta att få det gjort på verkstad?
Har du tips på var jag hittar en nyare och friskare bil billigare än vad det kostar att reparera denna?
Krav: längd som en FL612 (ej boggie), kran, lastväxlare, ska kunna lasta ca 7 ton.
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare

LeifAndersson

#5 » 11:07:39, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte realistiskt att göra något åt. Bara det som syns på bilderna kostar 20-30k att fixa hyfsat. Och resten av bilen har ju varit med lika mycket så att säga så den är inget att göra åt. Skaffa istället en FL i normalskick och flytta över påbyggnad och utrustning från det där objektet, om de detaljerna är i bättre skick vill säga.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

orca1234 (trådstartaren)

#6 » 21:05:06, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Inte realistiskt att göra något åt. Bara det som syns på bilderna kostar 20-30k att fixa hyfsat. Och resten av bilen har ju varit med lika mycket så att säga så den är inget att göra åt. Skaffa istället en FL i normalskick och flytta över påbyggnad och utrustning från det där objektet, om de detaljerna är i bättre skick vill säga.


Tack för svaret.
Det finns DYR! reparationssats (balk o bultar) att köpa och efter vad jag hört går det att laga (svetsa). Bilen har gått 30.000 mil.
Menar du att det går att laga på verkstad för 20-30k? Plocka av kranen, ta bort växellåda, tank, batterilåda och allt annat "jox" som finns i vägen och därefter laska i balken från reparationssatsen, samt montera tillbaks allt igen? Var finns den verkstan?
Finns det bättre och billigare bilar att få tag på? Hittar inget på Blocket. Alternativt att det skulle vara billigare att köpa en "ren" bil och låta en verkstad flytta över lastväxlaren och kranen? Har du förslag på bil och verkstad så får du gärna dela med dig. Tack på förhand!

mvh, Mikael
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare

LeifAndersson

#7 » 22:36:36, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det var inte det du frågade efter. Skulle man få för sig att ställa en sådan i ordning så är det frågan om betydligt större summor. Du frågade mer hur man kunde lappa ihop det där så att bilprovningen godkände det för stunden. En utrostad paketbil finns ingen anledning att lägga stora pengar på när det finns liknande bilar för små pengar som kanske inte har hela framtiden bakom sig! Lägga pengar på en sådant objekt är som att kasta stålarna i sjön, påbyggnaden är ändå värd mer än bilen hur mycket du än lägger på den. :sad: Ingen absolut ingen som är vid sunda vätskor byter ram på en sådan bil!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ls76

#8 » 22:49:41, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara skattebefrielsen som hägrar efter som du är så ivrig att få ut den där på vägen igen, antar att resten av ramen lär inte vara så mycket bättre och beg. bilar i den klassen bör väl finnas till salu som redan nämnts.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#9 » 07:20:01, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär knappast vara skattebefrielsen som hägrar när de bilarna har skattebelastning som en modern småbil ungefär! Vägtrafikskatten på en lastbil i den viktklassen kan man helt bortse ifrån i driftkalkylen. Tycker man att vägskatten är en tung utgift så kommer man att bli grymt besviken på underhållskostnaderna på en bil e den klassen. :sad: Bara bromsarna kostar flera ggr. så mycket som vägskatten att hålla efter på en sådan bil/ år! Det är helt enkelt inte bilar man plöjer ned pengar i, hittar man en som rullar så tuta och kör så länge det går och när underhållet blir för kostsamt så är det dags för bilarnas himmel för dem. Har du en skaplig ( brukar vara i betydligt bättre skick än bilen) kran och växlare på den så är de värda betydligt mer om de avlägsnas från det chassit än om de sitter kvar, oavsett hur mycket du kostar på den bilen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

orca1234 (trådstartaren)

#10 » 08:06:38, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.
Nu kommer vi bort från själva frågan i tråden.
Ponera att resten av bilen är i kanonskick :grin: och sluta diskutera skrotning, skattebefrielse, osv!

Det är en tvärsgående spricka (nerifrån och upp) på vardera längsgående chassibalken, strax bakom hytten.
1. Finns det någon som har erfarenhet av att laga en dylik skada?
2. Vad är det för storlek och material på C-profilen i reparationssatsen? Så att verkstan kan köpa den på annat håll.
3. Kommer bilprovningen att godkänna reparationen? Inte bara snabbfix, utan permanent reparation!

Mottager gärna tips på bättre bilar. Se grundkrav i tidigare inlägg.
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare

torbjorn_forsman

#11 » 08:42:33, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilderna ser man ju flera sprickor på båda sidorna om det ställe där rambalken har gått av helt och hållet. Och på den nedersta bilden ser balken ut att vara kraftigt rostangripen och förmodligen tunn och kexig på en ganska stor längd omkring sprickan.

Det är inte seriöst att laga en sådan skada genom att lappa balken med en C-profil som läggs utanpå eller innanför - det blir ju en trång spalt där vägsmuts kommer att samlas och rosten snart får fritt spelrum. En sådan lagning gör man möjligen som nödfallsåtgärd för att hålla bilen igång ett halvår till eller fuska sig igenom en sista besiktning och kunna sälja den med runt-hörnet-garanti.

Ska man laga det seriöst skulle man egentligen plocka ren ramen från allt som sitter fast i den på någon meter omkring det skadade stället (vilket i praktiken innebär att riva hela bilens framparti - bort med hytt, motor, framaxel osv), göra noggrannt rent (gärna blästra) och leta efter fler begynnande sprickor, oacceptabel gravrost mm, kapa bort hela det dåliga balkpartiet och svetsa i en ny bit av motsvarande profil efter vederbörlig fogberedning. Reparationsmaterial av rätt dimension och kvalitet bör man kunna ta från mindre utsatta partier av ramen från en skrotad FL-bil. Men det är orealistiskt att få en lastbilsverkstad att åta sig detta jobb på rimliga villkor. Ska en sådan reparation ha chans att lyckas till överkomlig kostnad, så ska man göra den själv som hobbyprojekt och så får det ta den tid det tar. Själva svetsningen kan man leja ut till en duktig svetsare om nödvändigt, men allt arbete med demontering, materialanskaffning, montering mm får man nog göra i egen regi.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

orca1234 (trådstartaren)

#12 » 09:20:28, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppföljning:

Vi rensade bort batterilåda, tank, skärm och lite annat för att komma åt.
Skar även av och tog bort vänstra delen av bakre hållaren för hytten samt tog bort ena fästet för kranen på högra sidan.
Rengjorde rambalkarna. Riktade upp och svetsade ihop.
Laskade på in- och utvändigt med C- och L-profiler som jag fick pressade på en verkstad.
Svetsade ihop det hela och så på med nya genomgående bultar för allt vi tagit bort.
Förmodligen är ramen nu starkare än den var i original på det här stället och har klarat två besiktningar utan påpekande.
Kostnad? Acceptabel! :-)

Nu har det gått ett år sedan reparationen och bilen rullar fortfarande.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare

Murre o2

#13 » 08:30:48, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :thumme:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

orca1234 (trådstartaren)

#14 » 08:29:24, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Murre!
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se