Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Ändra utväxling Volvo FL10 4x4

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Dan Forsslund (trådstartaren)

#1 » 08:53:25, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla, blev tipsad om att detta är bästa platsen att ställa mina fågor på, hoppas på hjälp.
Jag har köpt en Volvo FL10 4x4 Militär lastbil, årsm 1993. 2 axlar, 14.00 R 20 Däck.
Problemet är att den varvar lite mycket och jag vill komma ner i varv en hel del på landsvägskörning.
Idag varvar den ca 1850/rpm vid 80 /kmt, vill ha ner den till ca 1400-1500 rpm vid samma hastighet.
Bakaxel Violvo med navreduktion och i fram en ZF med navredution.
Det står 5.18/ 1.56/ 3.33.
Finns det någon som har något tips om hur jag skall gå till väga, kam man ändra utväxling på navreduktionen eller måste man byta kronhjul /pinion ?
Vet ni någon som kan utföra ett sådant jobb eller var man köper delar.
Tack på förhand //Danne
Dan Forsslund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:42, 17-09-2018
Ort: Kittelfjäll västerbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL10 4x4

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stefan1972

#2 » 11:38:41, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är enklare att byta bil...........att byta utväxlingar i en militärspecad bil med kanske andra axlar än rena produktionsbilar och sen dessutom 25 år gammalt låter inte särskilt enkelt i praktiken. I teorin är ju allt möjligt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#3 » 12:13:12, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå upp i däckdimension?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo T33
Nuffield 3/45

Dan Forsslund (trådstartaren)

#4 » 20:24:56, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, om jag ville byta bil hade jag nog kommit på det själv och inte ställt frågan.
Byta däck ? Jag skrev ju dimension på frågan ! 14.00 x 20, tror att det är ca 3780 mm i diameter, finns det större ??

Nu blir det byte av växellåda till en med högre slut/ utväxling.
Problemet löst och inte behövde jag byta bil..
Dan Forsslund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:42, 17-09-2018
Ort: Kittelfjäll västerbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL10 4x4

PerJohansson

#5 » 20:57:37, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg att du skrev vad du hade för dimension idag, men det enklaste sättet att ändra utväxling utan mekaniska ingrepp är att byta till större hjul. Vad som får plats har jag ingen aning om.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo T33
Nuffield 3/45


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates