Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo F12 -97 kompressor/luft

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

eneneid (trådstartaren)

#1 » 22:31:05, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fråga angående kompressor/luft på min f12. När jag startar bilen så börjar ju kompressorn pumpa upp tryck. Men innan trycket har kommit upp så hör jag en ventil framför batterilådan som släpper ut luft. Har bytt denna ventil som för övrigt heter servoventil. Men varför släpper den ut luft innan trycket har kommit upp? När trycket är uppe och lufttorken nyser till så stängs ventilen.När trycket sjunker igen och kompressorn börjar att pumpa upp tryck så släpper även ventilen ut luft. Förstår inte att den släpper ut luft innan trycket är uppe,borde det inte vara tvärtom? Bilprovningen påpekade detta och gav mig en tvåa för luftläckage.
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab



torbjorn_forsman

#2 » 00:24:28, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har felet uppstått nyligen eller har bilen alltid betett sig så här?
Är bilen svensksåld från början eller är den privatimporterad från något land som har andra bestämmelser för tryckluftbromsar? Jag har för mig att det har varit uppe förut att svenska bilprovare hade lite svårt att acceptera egenheter i bromssystemet på en lastbil som från början hade gått i Danmark.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

eneneid (trådstartaren)

#3 » 07:47:28, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna bilen har nog bara gått i sverige.
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab

eneneid (trådstartaren)

#4 » 07:50:26, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dem påpekade inget på bilprovningen förra året. Saken är att de gav mig en tvåa för att förarstolen läcker luft. Jag konstaterade att knappen som man höjer och sänker stolen läckte och bytte knappen men felet kvarstår även i stolen.
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se