Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Skillnad på F7 / FL7?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

bisv (trådstartaren)

#1 » 20:09:28, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vad är skillnaden på dessa. Försöker hitta en som är 30+ år.
Är det skillnad på tillgång på reservdelar ?
Svårmekat ?

/bosv
bisv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:35, 25-09-2010
Ort: Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



D13A

#2 » 21:01:37, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

båda är lättmeckade med Fl7 såldes i fler exemplar och massor till kronan så till fl7 finns massor med delar till F7 värre med delar finns nästen inga delar kvar och de som finns är dyra och ja det skiljer mycket mellan modellerna
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

pbv301

#3 » 10:20:10, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa tveklöst på en FL7:a, reservdelar till F7 är ett mörker (fast F6/F4 är ännu värre, speciellt bromsarna).
Körde själv mycket FL7/FL10 sent 80-tal/tidigt 90-tal, trevliga bilar!

/pbv301
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

atlashjul

#4 » 22:10:18, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, måste bara,,, Fl bilarna tycker jag ä hemska,:snow: ä många är hemska å skruva på med. F7 an va en enkel å jävligt bra bil i mitt tycke, men gammal nu för tiden å säker svårt å hitta en bra, Men finge jag välj av 2 st fl/f med ca 15000mil skulle jag ta F7 an . (Men blir ju lite som å kunna välja vad man ska drömma), då det helt säkert inte finns många som gått så lite
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Åsa-Nisse

#5 » 09:53:41, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätta mig om jag har fel...… F7 och FL7 är väl samma bil förutom att hytten är lågbyggd på FL ( L som i låg) De finns ju även FH ( H som i hög) fast då större modeller 12-16. Det som skiljer mest är väl årsmodellerna vad gäller reservdelar.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

pbv301

#6 » 10:09:36, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

F7och FL7 är inte samma bil med olika hytter. FL-serien ersatte F-seriens medeltunga lastbilar (4/6/7).
--------------------------------------------------------
Om FL7/10 på volvotrucks.com;
https://www.volvotrucks.com/en-en/about ... 1980s.html

FL7 AND FL10
When Volvo introduced both the FL6 and the FL7/FL10 family of heavy-duty trucks in the summer of 1985 it was a demonstration of strength. Both families of trucks were completely new and had leading characteristics compared with other competitor-made trucks in the same segments.

Light-weight and very powerful
The FL7/FL10 trucks constituted a completely new class of truck, combining the efficiency and light weight of their predecessor, the F7, with the option of a very powerful 10-litre engine with engine output of up to 318 bhp. The driveline components were identical to the driveline components of the F10 truck, which meant that the FL10 trucks (the most powerful of the two new trucks) were very suitable not only for heavy-duty distribution but also for construction-site operation.

They were also suitable for regional transport or long-distance transport where the low roof of the FL7/FL10 or a low maximum height for the complete truck was of importance.

Steps towards increased driver care
Traditionally, long-distance high-built heavy-duty trucks have been the subject of advanced design while distribution trucks and trucks with lower GVW have not been as good ergonomically when it comes to aspects such as driver comfort, sound insulation, cab suspension etc. In this respect the FL7/FL10 meant a radical step towards driver care for this class of vehicles as well.

Very sophisticated cab suspension, even more efficient than on the F10/F12, was the most important factor behind the exceptional comfort provided for the driver and his passenger. Another factor, which contributed in this respect, was the dashboard, which was designed to have all instruments and handles within sight and easy reach of the driver.

The art of multi-purpose
The most obvious new feature of the new FL7/FL10 trucks was, of course, the completely new cab, which was extremely spacious for a low-built truck of this type, not least due to the fact that the new cab had a full-width of 250 cm (in contrast to the F7, which had a width of 230 cm).

The new family of low-built trucks were true multi-purpose trucks like their predecessor F7 so it was natural for Volvo to offer a full range of cabs, including a short day cab for maximum payload and load area within a given overall length, a spacious sleeper cab with a full length single bunk, and also a crew cab for community service vehicles such as fire trucks.

Advanced chassis specifications Efficiency (together with improved ergonomics) was the key word for the new range of vehicles. That was the reason for the very advanced chassis specification, which could be supplied in a large number of models, including two, three and four-axle vehicles. These could be driven on one, two or three axles, with numerous suspension alternatives including full air suspension on all axles, which contributed not only to extremely good cushioning for the payload and comfort for the driver, but also to very fast exchanges of different load carriers.

The FL7 and the FL10 became very popular in a large number of countries. In some countries, e.g. Great Britain, it became by far the most popular of all Volvo trucks.
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

atlashjul

#7 » 10:14:16, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wikipedia , Åren som de olika tillverkades. F6S/F7 (1978-1986) FL7/FL10/FL12 (1985-1995) inte samma generation bil
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Stefan1972

#8 » 11:04:39, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL7 är väl som sagt generationen efter F7. En helt annan hytt. (plus allt annat då förstås)
Första varianten får man nog se som väldigt svåra att hålla liv i idag. Trehundratrettielva olika chassivarianter och alla hade de olika delar känns det som. Rostbenägna deluxe.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se