Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo FL611 TD63ES 210 -1996 : Förmvärmning

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

DieselTok (trådstartaren)

#1 » 20:05:06, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjolahoppsanhejsan!

Gick och köpte mig en FL611 för en månad sen, obess och avställd men fullt fungerande med lite små fix till besiktningen. Finns nämligen en grej jag stör mig sjukt mycket på och jag antar att det kan bli kinkigt på besiktningen också med det.

När jag ska kallstarta härken, sätter jag i nyckeln i tändningen och vrider till läge 1, spiralen i instrumentpanelen tänds tillsammans med alla andra kontrollampor, det hörs relän och ventiler runt omkring hela bilen. Men oavsett hur länge jag väntar så slocknar aldrig kontrollampan för förvärmningen, väntar jag en minut och provar dra på starten så går det gnugga tills batterierna tar slut. Den vägrar starta. Men, om jag lirkar fram och tillbaka mot läge 2, ett fjäderbelastat läge utan tydlig övergång mot start, så hörs det ett relä i boxen på passagerarsidan och ett ordentligt klickande under hytten. Ahaa! Nu får jag förvärmning. -Hejda dig Sixten... Oavsett hur ur länge jag låter detta läge vara i så är det samma visa, inte ens ett litet pust, bara tomt vevande. Precis som att dödarventilen är frånslagen.
Men, om jag går tillbaka till läge 1, och sedan direkt över till start utan att vänta på klick i boxen och under hytten, så hinner man knappt dutta på startnyckeln, så hoppar den igång hur pigg som helst.

Detta känns extremt konstigt enligt mig, då instruktionsboken säger att bilen ska ha automatisk förvärmning, som automatiskt påbörjar förvärmning samt avslutar den med att släcka kontrollampan när motorn är redo att startas. Dessutom, när motorn väl startats och körts varm så fortsätter lampan att lysa.

Varför gör den på detta viset? Jag har väldigt svårt att tro på att den ska bete sig såhär. Efter att ha studerat alla sidor i boken och försökt rota mig igenom kabelhärvan i elcentralen så finner jag inget relä som skulle kunna tänkas styra detta, och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara direktstyrning från tändningslåset till starkströmreläet vid insugsvärmaren. Starkströmreläet fungerar, inga som helst fel på det och grillen börjar värma direkt när man ger direktström till reläet.
Motorn är som sagt en TD63ES på 210 vilda.

Någon som varit med om liknande fel eller vet vars felet kan vara. För att jag kan knappast tro att bilen är designad så här, för när en gammal L70 är mer sammarbetsvillig, då är det illa.

Tack på förhand :bira:
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)



Janson1

#2 » 07:32:10, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget alls om lastbilar och så men det kan ju vara flera beting som startar/stänger av glöden, motorns temp, utetemp, dörrbrytare, glapp i tändningslåset. Verkar tempgivarna ok? Går det att läsa ev. felkoder? Finns det överhuvudtaget? Är det skillnad varm eller kall motor?
Jag antar det är lite kallt där du håller till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

TVB

#3 » 13:11:24, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Är säkringen till glödningen hel?
Position 25.

FL6 33 START.pdf



Med vänlig hälsning
JP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TVB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:41, 25-11-2010
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Veteran lastbilar runt 40 -talet

Siegmeyer

#4 » 11:19:00, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

Fick du ordning på ditt problem?
Siegmeyer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:00, 20-06-2010
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job 135 - Volvo F6S (616) 1984

DieselTok (trådstartaren)

#5 » 23:35:55, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inte riktigt. Jag har har haft lös värmeelementet och gjort rent runt kontaktytorna till starkströmanslutningen, så nu lyser inte kontrollampan hela tiden i alla fall. Och säkringen var hel i både mellan starkström försörjningen och värmeelementet och i säkringspanelen på passagerarsidan. Men problemet vid första start kvarstår. Vet inte om det finns någon "ready to start" lampa eller något som håller pumpen avstängd tills allt är redo för start, hittar inget i instruktionsboken heller om det. Får alltid vänta och lirka på nyckeln innan den hoppar igång, men det är just det som är så lustigt med den, att den hoppar igång när den väl bestämmer sig för att starta.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

DieselTok (trådstartaren)

#6 » 00:16:12, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag dessutom provat ha lös rotorkontakten bakom startlåset och plockade isär den. Fullt av solidifierat elfett och "svetsloppor" på kontakterna, rensade bort fettet i bästa mån och putsade upp kontakterna med fint sandpapper. Så får se om det avyttrar problemet, då kontakterna verkade ha problem med just kontakt. Ska låta bilen svalna och allt gå i "viloläge" innan jag provar igen.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

Siegmeyer

#7 » 09:34:22, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag iofs en 616 men mitt förvärmningsrelä sitter vid säkringscentralen under handskfacket i panelen.

Nr. 7 i bilden. Mitt relä är helt anonymt utan klisterlapp eller annat som visar att det är ett förvärmningsrelä.
Bild
Siegmeyer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:00, 20-06-2010
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job 135 - Volvo F6S (616) 1984

DieselTok (trådstartaren)

#8 » 22:48:24, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu provade jag första kallstarten sedan fixet med rotorkontakten bakom tändningslåset. En klar förbättring, men inte riktigt hundra ännu, det må vara rått och kyligt ute nu, men ändå.
Ska förvärmningsreläet hindra start tills dess att allt är redo att startas? För att när jag tippar hytten så ser jag att den inte släpper dödar reglaget direkt, det tar ett par minuter innan solonoiden klickar till och reglaget ställer sig i körläge efter att jag vrider på tändningen. Tycker att det känns onödigt att den gör så.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

DieselTok (trådstartaren)

#9 » 23:19:52, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Siegmeyer skrev:Nu har jag iofs en 616 men mitt förvärmningsrelä sitter vid säkringscentralen under handskfacket i panelen.

Nr. 7 i bilden. Mitt relä är helt anonymt utan klisterlapp eller annat som visar att det är ett förvärmningsrelä.
Bild


Den där panelen är helt främmande för mig, min ser helt annorlunda ut. Ser någon typ av styrbox på vänster sida, Nr 1089993 och en mindre box precis bredvid, men den går inte avläsa något nummer på. Bägge två står på högkant med botten och kontakterna ut mot passagerarstolen längst till vänster i centralen. Reläena i boxen verkar vara vanliga växlande Bosch relän.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

v8larsson

#10 » 18:39:55, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvärmningen har inget att göra med dina start problem du har något problem med stopp cylindern eller dess styrning.
Förvärmningen behövs nästan aldrig användas bara om det är många minus grader. Ett tag kopplades den till och med bort pga av att elementet kunde hänga sig med brand som följd alt delar av elementet lossnade och for in i motorn.

1 person gillar det här inlägget.
v8larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:11, 07-12-2013
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same 100.6 Same, centurion 75,deutz dx 3.30


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se