Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Hög Tomgång D6A250 FL618

25 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

M.Berg. (trådstartaren)

#16 » 13:42:33, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åren går....
Nu har turbon gett upp, det verkar vara en "egen" variant på turbon till dessa 250hk FL6:or med supercharger...
Såklart har turbinhjulet skrapat i lite i huset så det ser inte så bra ut...
Till 250hk är det Artikel 8192250 eller 8112855 (utbytes) någon som vet vad som skiljer på turbon mot 180/210 eller 230hk motorerna...

På 180/210hk har turbon nummer 8192083 eller 8112853 (utbytes)
på 230hk har turbon nummer 8192030 eller 8112854 (utbytes) den till 230hk verkar även ha wastegate... och där skiljer också utgående avgasrör....

Det får kanske bli en utbytes då jag anar att det inte är lätt att få tag på någon bättre begagnad...


Bild
Bild
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo



M.Berg. (trådstartaren)

#17 » 16:49:55, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna turbo Volvo 420835 sitter på en TD63 209kh Volvo FL615 -95 intercoler.
Tyvärr finns inte denna bil kvar.... så jag kan inte ta loss turbon och prova...

Det jag kan se skiljer är anslutningen för "in" luften.
På 250hk är det en v-klämma till ett aluminiumrör på de andra så går gummislangen från luftburken direkt till turbon...


Bild
Bild

Jämför man mot min tidigare bild på 250hk motorn så ser övrigt väldigt lika ut.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

1 person gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#18 » 21:17:19, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering,
Lastbilen reparerad...

Blev en lika utbytes för enkelheten.
Konstaterade iallafall att det är insugssidan som skiljer. det är v-band på 250hk och rak anslutning på de övriga...

Blev även nya packningar olja o filter, följde manualen och körde fram olja med aktiverad stopp tills det kom olja vid returanslutningen.
Bilen går som den ska igen.
Bild
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

2 personer gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#19 » 20:45:07, 01-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilar är kul... detta hände 2022
Upptäkte dieselläkage vid ett av pumpelementen...
Först fuktade det lite sedan ökade läckaget såpass att jag var tvungen att handpumpa fram bränsle om bilen stått mer än ett dygn...
Tvättade dieselpumpen och kringliggande ytor så gott jag kunde före demontering, när man lyfter ut pumpelenenten så ligger det smuts under fästöronen
så det gäller att vara noggran och försiktig.

Bild
Visar den fuktiga pumpen, på sida rann det diesel när motorn gick.

Bild
Borttagna spridarrör. Jag har monterat på ett hemgjort anhåll på 5:an element detta för att jag ska kunna demontera 6:ans element utan att sabba inställningen,
verktyget är en vinkel tillverkad av en 3mm plåt med ett ovalt hål för att kunna sätta dikt ann mot elementet som ska tas bort. obs lossa endast en mutter på pumpelementet som verktyget monteras på!
Har även buntat fast en slang tillfälligt mot grenröret då slangen var i vägen.

Bild
Borttaget pumpelement, under pumpelementet vid pinnbultarna ligger även shims för grovjustering, sedan finjusteras de genom att vrida på pumpelementet.
Det var olika shims på de olika pumpelementen

Bild
Löst pumpelement med borttagna o-ringar. två i botten och en i ovankant. (den övre var orsaken till läckaget)

Bild
Delat pumpelement, bytte även denna o-ring samt kopparbricka (kopparbrickan ligger i botten i pumpelementet mellan delarna på bilden)

O-ringarna var riktigt hårda så detta upprepade jag på alla sex pumpelemant. med dieselpumpen kvar i bilen

Detta var på en DENSO pump och metoden står inte i verkstadshandböckerna men det fungerade för mig iallafall.
O-ringar och kopparbrickor byttes till nya, finns på nätet eller hos dieselpumpsverkstäder. Lösa delar till dieselpumpen fanns inte hos Volvo utan där fanns bara kompletta utbytespumpar.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

4 personer gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#20 » 22:14:49, 17-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya reparationer 2023
För lite mönsterdjup på ytterhjul 1,5mm = bara att byta hjul.....Eller hur var det nu...
Då tänkte jag att man kan passa på och dra åt den där glappande stötdämparen och krängningshämnaren...

Skaffade nya "delar" innan arbetet påbörjades.
Ett begagnat däck 315/80R22,5" komplett med fälg.
En bult till krängninghämmaren M18x130 + låsmutter
Två nya bultar till neder stötdämpar fästena M16x90 + låsmuttrar (dubbelt då båda sidor satt löst)


Bild
Hjulen gick förvånansvärt lätt att ta av, Dragskaft med 1m rör. muttrar, mm var i nyskick bakom mutterskydden i plast...
Ps hela bilen har klarat sig ganska bra då den har gått i norrland före vägsaltet kom dit

Bild
Den stora bulten till krängningshämmare small av när den skulle lossas, men änden var bara att dra ur förhand dvs, den var lös i bussningens rör...
De två mindre är till stötdämparna.
Samtliga bultar har suttit lite löst och fått midja av slitaget men bussningarnas rör måsta ha varit hårdare än bultarna då de inte var uppglappade...
Alla bultar var i 8.8 kvalité

Bild
Hjulen åtdragna enligt instruktionen i i-boken

Bild
11mm på innerhjul 10mm på ytterhjul.
Nya hjulet placerades innerst eftersom det hade mer mönster,

Bild
Även FL:7an fick hjälpa till med lastning och lossning av hjul.

Arbetet gick extremt smidigt!
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

1 person gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

mats-oh

#21 » 15:09:31, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var roligt att läsa om din FL6a. Det måste vara en väldigt ovanlig modell .
Men jag kommer ihåg när den kom tror till och med jag har en försäljningsbroschyr till modellen liggande nånstans.
Jag hoppas den är utan ljuddämpare för D6orna låter gött med rakt rör :grin: :grin:
mats-oh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:28, 16-05-2020
Ort: Klippan
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania P270

M.Berg. (trådstartaren)

#22 » 19:58:47, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En försäljningsbroschyr skulle vara kul att läsa.

Vet ej när de började med supercharger gissar på mitten av -90talet men min är iallafall sista årsmodellen -2000
sedan kom D6B med elektroniken och FL6:orna började heta FL220 FL250 mm
Fl6:orna av min årsmodell fanns med 180, 210, 230 och 250hk som motoralternativ enligt instruktionsboken.
250hk är den med Supercharger. Kan ana att de med supercharger var dyrare i inköp.

Jag visste inte att det var ganska ovanlig motor när jag köpte denna.
Men den går riktigt bra, bra vridmoment från låga varv så man behöver inte växla ofta även vid riktigt tung last.
Jämför jag mina bilar så är FL6:an lite rappare fullastad är FL7:an är tom. och då har även FL6:an färre växlar 4+H/L mot FL7:ans 3+H/L och splitt.
FL7:an är det dock inte så stor skillnad på om den går tom eller fullastad den är lika "seg" oavsett last känns det som.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#23 » 22:05:59, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny reparation på "G"
Framfjäderns bakre nedre bussningen är stum (det har inte gått att få i fett i min ägo i just den bussningen, det är enda nippeln som har krånglat på hela bilen).
Fick idag idén att kika på detta.
Vid kontroll så är muttern till fjäderbulten lite lös men bulten är stum i "inre bussningen" som i sin tur är stum i yttre delen av bussningen.
rörligheten i leden har varit mellan bult och hänket så det har inte fungerat korrekt...

Min ide är att avlasta fjädern, ta tigersågen och kapa inre bussning och bulten mellan fjäderhänke och fjäder. det är ganska bred glipa på insidan mellan fjäder och hänket.
utsidans hänke kan jag ta bort helt efter som muttrarna är på den sidan.

Sedan försöker jag dra ur bulten som sticker ut på utsidan där muttern suttit, genom att använda rör som är större än hela bussningens ytterdiameter, brickor och mutter, släpper bussningen i fjädern så är det bonus. släpper enbart bulten så blir det gängstång genom bussningen.
Svårt att beskriva med ord.........

Har beställt ny inre och yttre bussning, bult och mutter.
Låter idérna bra? eller hur brukar man göra när allt är stumt.
Hur är hårdheten i inre bussningen? bulten är 10.9 så den går att kapa med tigersåg men bussningen vet jag inte.

Hur byter man normalt bussingen i fjädern? jag antar att man nyttjar bussningens hål.

Bilder kommer när arbetet påbörjas
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#24 » 21:05:08, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Med avlastad fjäder gick det fint att ta bort yttre hänket.

Bild
Övre bulten bara att dra ur. sedan blev det en hydraulisk avdragare, att såga genom inre bussningen är bara att glömma.
Vred ner inre hänket och pressade ur allt i ett stycke.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#25 » 21:20:30, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Alla delar, i pressen gick det att få ur M20 bulten. inner och ytterdelen av bussningen är dock helt orubblig.

Bild
Bulten hade börjat "äta" sig in i hänket.

Bild
Efter lite svetsning och slipning.

Bild
En del nya delar

Bild
Nedre monterad övre uskruvad för att bli rengjord. (innan slutligt montage fylldes bussningarnas gängor med fett)

Bild
Övre inre bussningen
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se