Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Hög Tomgång D6A250 FL618

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

M.Berg. (trådstartaren)

#1 » 20:42:42, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyligen skaffat en FL618 -00 har lite funderingar.
Har hög tomgång på min FL6 det är 850-900r/m ska vara 630-690r/m enl. instruktions bok.
Motorn är en D6A250 (turbo och supercharger) det är även mauell vxllåda.
Har kollat gaslänkaget och handgas vajer/länkaget och det går tillbaka som det ska = mot stoppskruven på pumpen utan gas/handgas
Ska man justera på "stopp skruven" som sitter på själva pumpen?
Sitter en radpump och motorn har ingen elektronik då det är en -00
Det har varit hög tomgång hela tiden i min ägo. så det är inget som har hänt plötsligt.
Har sökt på nätet utan framgång.

Har även noterat att det sitter en induktiv givare på gaslänkaget som känner av om man gasar eller inte. är den till AT regulatorn?
Eller styrs AT regulatorn enbart av handbromsen?

Läste i instruktionsboken att superchargern kopplas i vid gaspådrag så givaren kan vara till den också eller?

Mycket frågor men jag vill veta hur mina grejer fungerar....

Ett elschema hade varit trevligt, det finns en hel del el , styrning för AT regulator, styrning för superchargern, fartbegränsare mm som jag är intresserad av att veta hur det fungerar,
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo



M.Berg. (trådstartaren)

#2 » 16:47:41, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justerade på "stoppskruven" det blev bra.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

2 personer gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

hanpal

#3 » 08:20:37, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fartbegränsaren fungerar så att det sitter en ställmotor vid pumpen som har en vajer som påverkar gasreglaget och den styrs av en styrenhet i hytten som får signal från färdskrivaren.
Kolla så att du har olja i superchargern (kompressorn) för den har egen olja den ska bytas vid varje service det är speciell olja som finns att köpa i små flaskor på Volvo.
Jag har för mig att induktivgivaren på pumpen styr magnetkopplingen på kompressorn.
hanpal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:20, 09-01-2015
Ort: Säter
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5718 Nibbi G 319 Zetor 6045

M.Berg. (trådstartaren)

#4 » 09:15:12, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan i superchargern har jag koll på. Blev dock förvånad när jag var in på Volvo verkstaden då de inte hade någon olja till superchargern de visste knappt vad jag pratade om. Nå väl det är en gammal lastbil 19år. Åkte till volvo penta verkstaden de hade oljan hemma på hyllan. Finns en hel del marinmotorer med samma överladdning.

Ok så den induktiva givaren kopplar in superchargeren vid gaspådrag.

Vad styr AT regulatorn? Handbromsen till är ett vilkor.
Tänkte om givaren hade något att göra med den också....
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

hanpal

#5 » 11:32:34, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den styrs av handbroms och temperaturen på motorn sedan hade vissa modeller en liten knapp på golvet så man kunde använda den som avgasbroms men inte mycket till broms det lät mest.Modellen med supercharger var lite speciell med insug och avgas den har ett spjäll som kopplar om mellan turbo och kompressor. Jag har jobbat lite med dom bilarna GB glass hade några sådana bilar.
hanpal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:20, 09-01-2015
Ort: Säter
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5718 Nibbi G 319 Zetor 6045

hanpal

#6 » 12:01:05, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detaljnr på oljan 85108974 på Volvo och volymen är 100 ml jag tror det är 250 ml i olje flaskan.
hanpal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:20, 09-01-2015
Ort: Säter
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5718 Nibbi G 319 Zetor 6045

M.Berg. (trådstartaren)

#7 » 23:03:28, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon. :shake_hands:
Viste inte att temperaturen var med och styrde at-regulatorn.
Min bil har avgasbromsknappen på golvet, precis som du skriver så är det dålig effekt på avgasbromsen....
Det var samma art.nr på oljan hos volvo penta, 250ml i flakan. åtgång är 100mil vid byte.
Det här är en gammal NNP mejerilastbil.

Ska kolla upp om jag inbillat mig att superchargen är inkopplad vid tomgång...
Anar då att induktiva givaren kan vara kass på gaslänkaget då jag tycker mig höra att superchargen är inkopplad även vid "tomgång"
Det kanske är grundproblemet till min höga tomgång.
Får mäta upp givaren och se om den ger signal konstant samt mäta spänningen till magnetkopplingen på superchargen.

Trodde att givaren kunde ha något med AT-regulatorn att göra :screwy:
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#8 » 00:00:11, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstaterat att kompressorn ligger inkopplad även vid tomgång. Men den kopplar ur vid ca 1500varv som den ska.
Ska felsöka givaren, relä och kablaget....
Fortsättning följer.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

konso1985

#9 » 20:45:25, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er ikke et manuelt reglage for justering av gassen? Et sort hjul i midten ved handbromsen?

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

M.Berg. (trådstartaren)

#10 » 19:10:41, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns handgas reglage vid handbromsen.
Den är rätt justerad så den påverkar inte tomgången när den är "längst ner".
Lastbilen ska ha en "grundtomgång" utan gas och utan handgas.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

konso1985

#11 » 20:52:43, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det jeg var ute etter å vite. Jeg kan se om jeg finner info om riktig justering på dette på jobb.

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

M.Berg. (trådstartaren)

#12 » 02:20:02, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering
Har nu konstaterat att kompressorn är inkopplad även vid tomgång. Givaren är hel. Ett relä växlar i elcentralen när man gasar och släpper gaspedalen.
Det verkar rätt. Det klickande reläet ska ge en signal till "huvud reläet"

Tomgången ca 650rpm är riktigt jämn och fin om jag kopplar ur kompressorn. Även när at-regulatorn är inkopplad är tomgången perfekt.

Med inkopplad kompressor är tomgången "hård" speciellt när at-regulatorn är inkopplad.
Måste då ökas till minst 750rpm för att gå "mjukare"

Elschemat jag har stämmer inte 100% med hur det är kopplat vid reläet som styr själva in och urkopplingen av kompressorn....

Fortsättning följer....
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#13 » 17:49:31, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag hittade jag felet.
Någon har byglat anslutning 9 och 15 på relä 9071.
det var mycket snyggt gjort samma färg på byglingskabeln Grön/röd som på den som går till anslutning 15. samt rätt kabelskor påpressade så de var isatta i kontaktstycket till reläet. allt såg helt orginal ut vid första anblick.
Den gröna kabeln som kommer från reläet (9038 tror jag det var) som klickar vid gaspådrag, låg isolerad med eltejp inpetad lite snyggt bakom andra kablar, orginal kabelsko satt kvar så det var "bara" att lirka ur byglingen ur anslutning 9 i kontaktstycket till 9071 och isolera byglingen. samt skjuta in den gröna på Anslutning 9 på kontaktstycket till relä 9071.

Nästan så jag anar att det är gjort på någon volvo verkstad..... men av vilken anledning vill man ha superchargen inkopplad hela tiden från tomgång till ca 1500rpm.
Tomgången vid normalt tomgångsvarvtal blir väldigt hård då at-regulatorn och superchargern är inkopplade samtidig.
När allt återställdes så fungerar allt som det ska. dvs kompressorn kopplas in vid gaspådrag och kopplas ur vid släppt gas. samt om varvtalet överskrider 1500rpm...
Samt mjuk och fin tomgång....
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

1 person gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

v8larsson

#14 » 21:30:20, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ha varit så att man hade körning som innebar mycket körning till och från tomgång och då slets remmen ut till kompressorn är ju ingen mjukstart direkt av den...
v8larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:11, 07-12-2013
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same 100.6 Same, centurion 75,deutz dx 3.30

M.Berg. (trådstartaren)

#15 » 16:28:09, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är helt klart en rimlig förklaring, det är på och av med magnetkopplingen. Det är klart att det går hårt åt rem och koppling med mycket på och av.

När bilen var ny gick den som kylbil och körde ut mejeriprodukter till butikerna. Säkert mycket start och stopp.
Nu tycker jag att det fungerar bra i alla fall.

Har sett sopbilar med denna motor.
Undrar hur de var på sopbilarna med denna motor, där är det extremt mycket start och stopp.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se