Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo Fl6 /14 -88 Luftsystem?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Whaloo (trådstartaren)

#1 » 12:12:51, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal bil gör så gott den kan, men tar ca 7 minuter att fylla upp systemet.
Det kan jag leva med, men vid avstängning av motorn töms systemet via handbromsventilen under hytten relativt fort (3-5 minuter) ner till 4,5 bar i båda kretsarna.

Kanske ska det vara så?? Men tar återigen 3-4 minuter vid uppstart att fylla systemet trots att motorn bara varit avstängd under kortare period.
Verkar således som hela tankarna töms ner till 4,5 bar.

Ska det vara så eller är det fel på denna ventil eller något som kan bytas/repareras?

Får inte bilduppladdningen att fungera så bifogar en pdf istället.

Bild

Bild


Fixade bilderna
/Holger


Gå till lösningen
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614



Murre o2

#2 » 10:05:43, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall inte vara så, men var felet ligger vågar jag inte svara på...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

atlashjul

#3 » 10:55:32, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma läckage om du stoppar bilen med handbroms : på eller av.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Whaloo (trådstartaren)

#4 » 09:11:53, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Är det samma läckage om du stoppar bilen med handbroms : på eller av.


Oj, det har jag inte provat då jag alltid parkerar i backe.
Har genomfört punkt 32 Kontroll av täthet på sidan 82 i instruktionsboken och det är inget problem.
Är när jag tar ut nyckeln ur tändningslåset som den skickar ut all luft.
Läste någonstans att den ska tömma systemet av säkerhetsskäl ner till 4,5 för att bilen inte ska kunna rulla ofrivilligt, men att den även tömmer matartankarna verkar inte rätt.

Jag får fortsätta felsöka men kör enbart 2 ggr i månaden samt ska prova att byta filter mm för att se om den fylls snabbare.
Inget vatten eller olja i tankarna dock och de är inte helt tomma efter 2 veckor utan kan luftas så inget läckage där. :driver:
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Whaloo (trådstartaren)

#5 » 12:51:23, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testkört ytterligare med nya erfarenheter. Det hela verkar hänga ihop med i vilken ordning bilen stängs av.
Är strypning via vajer på denna. Med motorn igång och strypning och sedan avstängning av tändningen med nyckeln så töms systemet på ca 5 minuter.
Vid avstängning med nyckeln först med varningsljudet som går igång samt sedan strypning verkar den behålla trycket betydligt bättre upp till ett par timmar.
Vad är rätt procedur vid strypning? Stämmer mina iakttagelser?
Har även fått rådet att inte lämna strypningen utdragen av säljaren, medans instruktionsboken skriver att den ska lämnas ute. Vad är korrekt här?
Är nu bara påfyllnaden av luft från noll som måste förbättras förhoppningsvis med hjälp av nya filter (tar nu 5-8 minuter).
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Whaloo (trådstartaren)

#6 » 16:13:58, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inte klok på denna, mina iakttagelser tidigare har varit felaktiga så är något annat som spökar.
Den tömmer 3 av 4 gånger vid stopp så nu funderar jag om det kanske beror på lutning??
Har tidigare suttit luftbälgar men då den klassats ner till 12 ton så är det numera bladfjädrar.
Kan det finnas någon nivå vakt/givare kvar som försöker jämna ut lutning av skåp eller är jag ute och cyklar igen??
Var sitter denna i sådan fall???
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

M.Berg.

#7 » 21:51:06, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om trycket sjunker till 4,5bar då går väl spärrventilen in. Spärrventil = knappen som "poppar upp när trycker understiger ca 4,5bar"
Då blokerar spärrventilen luftens väg fram till parkeringbromsspaken.

Låter som du har läck genom parkeringsbromsreglaget (spaken) eftersom de läcker luft tills spärrventilen går in.
Tror det är luft in på 1 via spärrventilen. under ca 4,5bar kommer ingen mer luft från spärrventilen då den är stängd.
När parkeringsbromsen är ur då ska luften gå från 1 till 2.
När parkeringsbromsen läggs i då ska luften tömmas från 2 till 3 ( & 1 ska då vara helt stängd mot 2 & 3)

Tror i ditt fall handbromsreglaget läcker mellan 1 & 3 när parkeringsbromsen är i....


Detta inlägg har valts som lösning

Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

Whaloo (trådstartaren)

#8 » 15:45:54, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det verkar rimligt, konstiga är dock att den inte alltid läcker, men är helt klart att luften åker ur 3:an när jag stängt av och det hörs tydligt, samt fortsätter som du skriver tills trycket går under 4,5 bar. Så, är det bara att byta delen eller kan man laga läckaget på annat vis???

Tar samtligt en evighetstid att fylla bromskrets 1, den måste vänta tills bromskrets 2 är på 6 bar innan den börjar fyllas och hela proceduren från motorstart tar mer än 5 minuter, så man får inte ha bråttom, men sedan när man kör är det lugnt. Kanske detta beror på läckage också, svårt att höra när motorn är igång.
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se