Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo Fl6 /14 -88 Luftsystem: Vad gör denna del?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Whaloo (trådstartaren)

#1 » 13:49:07, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har två bilar där jag plockar delar från den ena,
undrar vad denna del har för funktion? (Saknar verkstadshandböcker)

Saknar diffspärr på båda bilarna men har läst att det ibland finns en autodiff, kan det vara detta?

Sitter på bakaxeln på båda samt delar sig till båda bromsklockorna, parallellt med trycklyften för bromsning.

PÅ den jag kör är däremot fjädern helt av (se bild) så den verkar inte ha någon funktion för parkeringsbroms eller vanlig broms då den gick igenom besiktningen utan problem.


Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614



Stefan1972

#2 » 14:15:22, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en lastkännande ventil för de hydrauliska bromsarna. Mer broms vid fullast alltså. Kan inte testas av sbp men funktionen ska vara intakt och allt ska sitta där och iallafall till synes kunna fungera. Man får alltså anmärkning om fjädern rostat bort eller liknande.
På den sista bilden är det väl dock någe annat för där ser det inte ut som du har hydrauliska bromsar ? Fast det blir lustigt ändå för inte har väl FL6 hydrauliska bromsar ? De första bilderna måste väl vara en äldre F6 isåfall?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Whaloo (trådstartaren)

#3 » 17:23:48, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det är en lastkännande ventil för de hydrauliska bromsarna.
På den sista bilden är det väl dock någe annat för där ser det inte ut som du har hydrauliska bromsar ? Fast det blir lustigt ändå för inte har väl FL6 hydrauliska bromsar ? De första bilderna måste väl vara en äldre F6 isåfall?


Ja precis, de två första bilderna är en FL6/10 med hydrauliska skivbromsar, medans den sista bilden är FL6/14 med trumbromsar så är tryckluft i den sista men som ser ut att ha samma funktion. Förstår dock inte hur vikten känns av riktigt. Kanske att den andra har någon annan funktion, funderade på att bara lyfta över fjädern men ska kanske vara av en speciell sort samt styrka. Den första kan jag trycka ner och den fjädrar tillbaka.
Den andra kan jag dra ner och sitter intakt fjäder för att dra tillbaka samt samma fördelning på bromsklockorna.

Tackar för informationen, ska försöka hitta en lösning om den nu behövs!

Enda anmärkningen i besiktningen var fastsättning av krängningshämmarna som jag ännu inte lyckats hitta var de sitter, men var en bra att veta punkt. :vissla:
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Stefan1972

#4 » 08:50:40, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev mitt svar i omgångar men det jag menade mest är väl att ingen FL6 har väl nå hydrauliska bromsar? På dessa är det väl bara luft? På de äldre F6 däremot så har du ju hydrauliska bromsar men parkeringsbromsen är luft. Därför menar jag att det röda chassiet inte alls är en FL6 utan äldre F6
Vad luftventilen gör på din bil har jag ingen aning om.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Whaloo (trådstartaren)

#5 » 12:43:35, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda bilarna är numera halvveteraner, -88:a resp -89:a och enligt min instruktionsbok så kan de finnas med både skivbroms ( har då bromsvätskebehållare bakom serrviceluckan vilket den med röda chassit har. Vid närmre kontroll av den andra så är det en vajer och inte ett stag som rostat av vilken går ner till bakre axeln så jag antar att det är precis som du beskrev en lastavkännare men som jobbar omvänt så att vid mer last blir vajern lösare och reglerar ventilen. Var från början luftfjädring men för att få ner skattevikten till 12 ton så har de bytt ut till bladfjädrar och som jag förstår det är det ett krav på lastavkännare då!??
Läste även att om den pajar ska den inte påverka ordinarie bromsverkan och således verkar detta vara just en lastavkännings ventil.
Ska köpa en ny stålvajer och se om jag märker någon skillnad, men har ännu inte kört med last.

Tack och bock!


Detta inlägg har valts som lösning

--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Stefan1972

#6 » 15:50:52, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast bak har de väl aldrig haft nå skivbromsar? Den med lastkännande ventil har ju hydrauliska bromsar bak och luft på parkeringsbromsen. Din bil verkar ha enbart luft.

Det är inte så att det är en nivåregleringsventil för luftfjädringen då om det nu har suttit bälgar tidigare? Det känns ju mer troligt isåfall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

hanpal

#7 » 22:23:33, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom två övre bilderna har skivbroms med luft på parkbroms och hydrauliska bromsok den undre har så kallade
Kilbroms med luft på båda bromsarna.Ventilerna är lastkännade ventil kravet är antingen lastkännade eller
ABS bromsar på bilen.
//Hasse.
hanpal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:20, 09-01-2015
Ort: Säter
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5718 Nibbi G 319 Zetor 6045

Whaloo (trådstartaren)

#8 » 13:27:29, 17-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förtydligandet. Funderar på hur man justerar hur hårt vajern ska vara vid noll belastning på flak.
Kan i teorin försöka använda en vajer med exakt samma längd som innan men (dock osäkert om en del saknas) eller kanske är det bättre om jag monterar en vantskruv så kan jag justera vajerns längd med denna i efterhand. Vad rekommenderas eller finns det ett enkelt sätt att kalibrera det hela på?

Vad blir effekten nu då lastavkännings ventilen uppenbart tror att jag har full last (Eftersom vajern är ospänd). Bromsar den enbart på drivaxeln således?
Känns som en delikat justering att få bromsverkan att vara rätt mellan främre och bakre axeln.
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Buicken

#9 » 14:23:05, 17-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska sitta en diagramskylt när du öppnar förardörren, alt under frontluckan. Där ser du vilket bromstryck du ska ha för en given axellast. Du väger eller uppskattar axellasten bak och justerar wiren till du erhåller det trycket vid bromsklockan med fullt ansatt broms (kolla givetvis att du har fullt tryck i bromskretsarna).
Lastkännande ventilen kan endast minska bromstrycket bak, påverkar ej framaxeln.
Buicken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 27-08-2015
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41-3V


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se