Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Inkoppling av Eco driving dator FH 2012?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

MostWanted93 (trådstartaren)

#1 » 00:14:06, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Kör på dagarna omkring i en Volvo FH 420 2012, i bilen sitter de en Samsung surfplatta med tillhörande hållare som används för orderhantering, använder programmet Vehco, i de programmet finns de även en Eco Driving del som håller koll på hur jag kör som jag mest för skojsskull skulle vilja få att funka.
De enda jag hittar om programmet är att surfplattan ska vara ansluten till "fordonets dator", men kabeln från hållaren till surfplattan som ska anslutas till datorn ligger bara ihoplindad vid säkringscentralen.

Nån som har koll på vart den ska kopplas in nånstans? Har grävt runt lite överallt i bilen men hittar inget, googlat men hittar inget där heller, har även mailat dom som gjort programmet men har inte fått nått svar.
Har jobbat på andra ställen förut där ecodriving system använts men de har alltid suttit monterad och klart.

Så här ser kontakten ut från hållaren, är de rätt kontakt för bilen eller kommer jag behöva någon form av adapter eller nått? :)

Bild
Bild
MostWanted93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:55, 03-01-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH 420



kirlssin

#2 » 20:59:09, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Den där kontakten hittar du inte i din Volvo. Du måste få någon typ av kopplingsschema till den där och motsvarande kontakt med lösa kablar för att koppla in dig på en CAN ledning. Får du tag på schema så kan du ge mig chassi nummer så ska jag förklara hur du ska koppla.
Det brukar ligga ett grönt kontaktstycke löst i bilen för just den här typen av inkoppling alternativt att du skarvar in dig vid VECU styrenheten
kirlssin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:57, 13-04-2010
Ort: halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se