Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Vad gör denna?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Whaloo (trådstartaren)

#1 » 16:05:43, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är en styrservo, men ser väldigt oljig ut, sitter på en veteran FL614 -88 så är det värt att fixa eller vad göra?
Kollade min reservplockarbil som visserligen är en FL610 men den har en mycket mindre del så antar att den inte har servostyrning???

Hur kollar man nivån på oljan för denna samt var fyller man på?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614



M.Berg.

#2 » 21:31:46, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är styrservon.
Oljebehållaren är ofta brun med svart lock brevid locket sitter en svart "gummiplutt" som är oljestickan.
Behållaren brukar dock vara en och samma färg = helskitig
Stickan är av plast så den kan gå av om man är oförsiktig och bryter på "gummiplutten"
behållaren sitter om jag minns rätt i höger hjulhus lätt åtkomlig när man tippat hytten.
ATF olja.
Innanför locket sitter även ett fliter som tyvärr ofta blir bortglömt.
Gör rent runt locket innan du öppnar det onödigt att det kommer in skit i oljan.
Tvätta rent för att se var det läcker, det behöver inte vara något svårt att fixa...
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

3 personer gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

63an

#3 » 22:33:11, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej gör absolut inte rent innan ni skruvar för då går de alldeles för lätt att åtgärda objektet Å inte blir man svart om nävarna heller å de är ju i sej en stor förlust... Bra med bilder men visa inte skiten utan tvätta av så de går att orientera sej med objektet ! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Whaloo (trådstartaren)

#4 » 11:47:29, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent omsider har vi nu gjort rent eftersom bilbesiktningen gnällde över läckage.
Vet inte om det hela heter styrväxel eller har även sett styrsnäcka.
Vilket som så är det läckage i någon form av ventil ovanpå, är en skruvplugg med slanganslutning med typ bilventils lock på.
Antar att all eller i vart fall mycket olja rinner ur systemet vi öppnande men vad fyller denna skruv för funktion?
Är det en tömmningsventil, påfyllnads eller luftningsventil kanske eller rent av övertrycksventil (jag har förmodligen överfyllt oljebehållaren för styrservon nyligen då jag ser så illa samt kompletterat med tätningsvätska.)Ska den bytas eller är det en vanlig o-ring kanske? Skulle tippa 14 mm i storlek.




Bild
Bild
Bild
Bild
--- :driver: Volvo FL6-14 ---

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

rospigg

#5 » 17:28:25, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En avluftning, gissar jag på.
Drivna bakaxlar brukar ha en slang eller en ventilator på toppen.
(Ventilatorn brukar ha en plåthatt som sitter lös på, men ej kan ramla av)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#6 » 17:51:49, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att det är en servostyrning, och huset troligen är fyllt med returolja (dvs anslutet till oljebehållaren via returledningen), så skulle det rinna ut olja hela tiden om det hade varit en ständigt öppen luftning. Då är det mer troligt att det är en luftnippel som kan öppnas vid behov. Står det inget om den i instruktionsbok / VHB för den här bilen eller något annat tungt fordon med en liknande servostyrning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Whaloo (trådstartaren)

#7 » 19:08:08, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står dessvärre inget i instruktionsboken mer än att det ska vara ATF-olja, filterinsatsen ska bytas varje år i behållaren.
Systemet har ca 4 liter olja.
Det enda man ska göra själv är filterbyte samt kontroll av oljenivån. (Har inte bytt filter men överfyllt då oljestickan är svåravläst.)
Saknar dessvärre verkstadshandbok vilket ständigt gör det svårt.
Får kanske skruva ut denna och se vilka dimensioner den har men vill ogärna peta då jag saknar ersättningsskruv samt kanske får problem med luftningen.
Eftersom det finns returledning samt pump borde den inte då vara självluftande egentligen? Blir således lite fundersam varför denna behövs?
Ventilen läcker i nuläget även vid stillastående så är inte optimalt, har dock inte dragit åt den mer ännu då jag precis upptäckt läckaget.
Är mitt enda fordon så är ständigt lite bökigt då jag inte kommer någonvart om den inte rullar så all hjälp mottages tacksamt.
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

torbjorn_forsman

#8 » 20:22:38, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom alla rör verkar vara anslutna nedtill på styrväxeln så kan det nog bli luft kvar i den även om det finns flöde genom hela systemet. Det är ju inte säkert att man har konstruerat den så att oljan cirkulerar överallt i den.
Jämför med ett vattenburet värmeelement, det cirkulerar vattnet genom men det kräver ändå en luftnippel.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Whaloo (trådstartaren)

#9 » 14:13:01, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey, har nu dragit åt men förstår inte riktigt hur denna fungerar. Trodde läckaget var i botten mellan bulten och snäckan men luftningsnippeln var tvådelad.
Är således 17 mm på den yttre delen och 7 mm på den inre.
Läcker alltså mellan dessa två delar.
Har dragit åt båda nu ett kvarts varv så får vi se om det slutar läcka.
Har noterat att nyare styrväxlar enbart har en skruv och att det istället finns bromsluftningsnyckel.
Tror dock att luftningsventiler är konade eller kan man i värsta fall trycka in en vanlig rostfri skruv?
Naja, vi får se om det håller nu.
Bild


Detta inlägg har valts som lösning

--- :driver: Volvo FL6-14 ---

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

torbjorn_forsman

#10 » 21:42:54, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delen med 17 mm nyckelvidd är alltså en inskruvad plugg med ett hål med konisk botten som luftnippeln ska täta mot? I så fall tycker jag det ser ut som om luftnippeln är för kort, eller möjligen att någon har dragit åt den så hårt att botten på hålet i pluggen har tryckts in. Det är nog läge att skruva ut båda delarna, täppa igen provisoriskt med en plastplugg så inte för mycket olja rinner ut, och avsyna sakerna. Ta inte för givet att det är M-gängor med "normal" stigning på någon av delarna, det kan mycket väl röra sig om t ex en metrisk fingänga, rörgänga, UNF eller något liknande.

Rostfria skruvar och delar är olämpliga att skruva in i vanligt stål eller gjutjärn, det är att be om galvanisk korrosion med åtföljande problem. Använd vanligt stål istället eller möjligen mässing.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se