Låter som du har samma problen som jag. Min stoppsolenoid (som har inverterad funktion så att den drar för att motorn ska gå) fastnar i viloläget så att insprutningspumpen inte får någon soppa när jag försöker starta. Om jag vrider på tändningen och sedan klappar till insprutningspumpen med en brädbit innan jag vrider till startläget så startar motorn direkt, det hjälper inte att klappa till med brädan innan tändningen är på. När motorn går kan jag köra en timme utan minsta problem, men stänger jag av när motorn när den blivit varm så startar den inte. Då får jag tippa hytten, vrida på tändningen, klappa till med brädan och sen startar den lika lätt som vanligt. Om jag stänger av motorn direkt innan den blivit varm går det att starta igen.
Frågan är varför stoppsolenoiden fastnar. Jag kan tänka mig ett par orsaker, men tror det har med bränslet att göra. Bilen har inte gått många mil under vinterhalvåret, kan det ha blivt algtillväxt i pumpen som får stoppventilen att kärva, eller kan det vara OKs diesel, jag fyllde tanken turen innan problemen började, men varför fastnar ventilen bara om motorn varmkörts?
Jag gissar att man kan lossa de tre skruvarna som håller plattan i centrum för att komma åt själva ventilen, men jag har lärt mig att man inte öppnar en
insprutningspump ostraffat så man kanske ska lämna det åt någon som vet var han gör.