Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

FL611 -00 tryckluftproblem

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Norell (trådstartaren)

#1 » 22:58:55, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag skulle igång med lastbilen för säsongen idag och fick problem med luften, kompressorn laddar och avlastar, spärrventil och bromsar funkar som det ska, men jag får ingen luft till stolen eller magnetventiler till kraftuttag osv..
Nordliga vindar och inga långkalsonger gjorde att felsökningen blev snabb, att kolla säkringar och knacka på ventilen jag såg vid tankarna, tippade även fram hytten för att försöka hitta slangen från stolen men gick bet.
Finns här någon som skulle tänkas veta vilken ventil som släpper på luft till dessa funktioner och vart den sitter? Eller någon som kan förklara hur luften går från kompressorn?
Jag tycker mig förstå att det finns två 'huvudtankar' och någon invecklad ventil samt lufttork till vänster bakom hytten men sen är det två tankar framför höger framhjul, vad gör dom?
Jaja, hoppas någon kan komma med något tips..
Med vänlig hälsning, Stefan
Norell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:23, 05-04-2014
Ort: Ljusdal



Norell (trådstartaren)

#2 » 08:43:06, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst, knackade på 4-kretsventilen i framkant på luftandens så hoppade det igång .
Norell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:23, 05-04-2014
Ort: Ljusdal

Sparrow

#3 » 09:34:54, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar bli nåt ärg lr va man ska kalla det i aluminiumventilerna. Lätt att rörliga delar fastnar om fordonen står oanvända en längre tid. Äldre fordon utan lufttork brukar inte ha dom problemen iom kompressorerna släpper ut lite olja i luftsystemet.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Norell (trådstartaren)

#4 » 12:29:01, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja den är ju 20 år i år så mar får ju räkna med lite jobb..
Kan man serva/byta medium i lufttorken själv?
Norell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:23, 05-04-2014
Ort: Ljusdal


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se