Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Ny flakbotten på Volvo FL 7

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Jonas Ryrfeldt

#16 » 18:30:57, 28-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt flak såg bättre ut innan jag började, o det kan du ju se på mina bilder hur det slutade..... :mrgreen: Jag trodde att jag skulle byta tre plankor o fem skivor..... I går var jag o hämtade en till tusenkronors skiva bara för att jag behöver 25cm. Sågade dessutom skrot av halva skivan innan jag insåg att det inte går att köra längsmed skivan, med sticksåg..... :uupps: Idag har jag sågat till biten med cirkelsåg. Hur mycket tid o pengar du ska lägga på bilen beror ju på vad du ska ha den till, o hur länge. Jag hoppas min bil ska se hyggligt bra ut tio år framåt....

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Senast redigerad av Jonas Ryrfeldt 18:31:42, 28-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker



Replik (trådstartaren)

#17 » 20:55:57, 28-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, märker väl när jag river plywooden hur den (planken under)ser ut.
Kommer att ha bilen till skogsbruket som jag driver på deltid(otid?) så har väl tänkt att jag ska behålla den så länge jag har råd/tid/intresse. Har inget kommersiellt "behov" av den, fick ett bra pris så kunde inte hålla mig!

Verkar ju i alla fall vara standardmått på skivorna 240x120. Är virket du använt under "vanligt virke" eller är det nåt special bortsett från mått? Har du behandlat det på nåt sätt, cuprinol, olja etc?

Räknar med att byta alla skivor och sen får jag se med planken, ser ok underifrån mestadels. Sen ska containerfästena motioneras igång då jag tänkt hyra/köpa en container och slänga på för en transport från stockholm till norrland.

Även sugen på att byta den digital färdskrivaren mot en analog och slippa lite administration och extra läsare etc för att logga data istället för att bara spara gamla diagramblad.
Senast redigerad av Replik 20:57:17, 28-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Var ska allting få plats och hur många veckor ryms på ett dygn?
Replik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:36, 30-08-2010
Ort: Stockholm/Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MF 4235 -97
Volvo FL7, HMF 742 -90

Hool

#18 » 09:13:26, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte fatygsplåt på ett scania flak en gång.. Behövs inget trä under utan bara stålreglar.. Rostar inte i första taget heller.. Väger dock bly..

Användes på en Scania 81 som gick som maskintransportör.. Så den var sällan maxlastad ..
Användarvisningsbild
Hool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:44, 17-12-2011
Ort: Umeå

Replik (trådstartaren)

#19 » 20:48:49, 13-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det äntligen börjat hända nåt! I den här takten blir kanske färdig (nån gång)!

Bild
Första skivan borta, fina hål längst fram och lagom ruttet runt...

Bild
Flaket rent från skivor, hyfsat bra skick bortsett från kanterna och skarvarna.

Bild
Ramrent

Bild
Nya planken tillsågade och provlagada, nu är det bara resten kvar.... :huh: :huh:
Var ska allting få plats och hur många veckor ryms på ett dygn?
Replik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:36, 30-08-2010
Ort: Stockholm/Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MF 4235 -97
Volvo FL7, HMF 742 -90


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se