Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Kokande kylare Volvo FL6/14

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Whaloo (trådstartaren)

#1 » 18:47:45, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upptäckte plötsligt att kylsystemet mer eller mindre tömts då varningslampan tändes.
Verkar som den skjuter ut vätska genom övertrycksventilen om man kör en bit i toppen på expansionskärlet.
Ryker och fräser även från expansionskärlet vid kortare turer, men är inte brännhett men varmt.

Samtidigt är tempen enbart runt 70-80 grader konstant under körning.
Feta slangen till kylaren är varm, medans kobran undertill från kylaren är kall så undrar om det är stopp i skiten?
Sitter även ett kylarelement framför ordinarie som är bortkopplat (2 lösa små slangar), vet inte vad detta element är till för?
Fläkten snurrar som den ska för att kyla och kylaren frånsett topplimpan är iskall.
Mindre rör till kupén är varma både till och från.

Vad är troligaste felet, är det någon givare, samt vad gör kabeln+givare som sitter på expansionskärlet?
Finns även en kabel+ givare på pumpen, vilken styr egentligen temp samt cirkulationen?

Någon som råkar ha en manual över kylsystemet? FL6/14 -89

Alternativt troligaste felkällan? :klia:


Gå till lösningen
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614



Ivar Risslén

#2 » 20:02:50, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är stor för att det är fel på topplockspackningen. Du får kolla om det kommer avgaser i kylaren. Det finns speciella provare för det. https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000020969
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Whaloo (trådstartaren)

#3 » 18:34:42, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde svara på denna, var en liten spricka i övre bakkant vilket gjorde att det såg ut som det sprutade ur locket.
Bytte behållare då jag hade en begagnad i reserv men noterar att även denna har antydan till sprickbildning på exakt samma plats.
Kanske är en fabrikationsmiss, samtidigt är bägge behållare redan veteraner så man ska inte klaga.
Går denna också sönder köper jag en ny men har faktiskt rullat problemfritt sedan bytet.
Var rätt enkelt jobb men gick åt mycket kylarvätska!


Detta inlägg har valts som lösning

--- :driver: Volvo FL6-14 ---

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se