Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Tippventil FL614

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Windex (trådstartaren)

#1 » 13:56:57, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er

Någon som vet hur en tryckluftstyrd tippventil till min FL614 fungerar..?
Hade en trasig magnetspole som jag fixade och hydraul ventilen fungerar och tipptuben lyfter men.... djävulskapet vill inte sluta tippa...

Sänkfunktionen verkar inte vara med mig och vad jag förstår ska luftventilen dra tillbaka hydraulventilen så tippentuben kan flöda tillbaka oljan till tank.
Går att manuellt trycka in ventilen och då sänker den men jag behöver förstå hur luftventilen ska fungera..

Någon som har någon sprängskiss på en sådan vore jag jätte tacksam..!
Bild kommer om en stund..
Bild
Bild
Windex
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:04, 30-06-2021
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TB016, Volvo FL614



Windex (trådstartaren)

#2 » 13:51:50, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Har demonterat luftventilen/cylindern och ser att den verkar inte vara komplett.
Det fyrkantiga stycket i mitten på cylindern är retur(sänk) sidan för hydraulventilen som då drar i sliden så oljan går till tank när flaket sänks. Där var tryckluftsnippeln avdragen och slangen som ska styra den finns inte heller..
Den magnetventil som sitter på änden av cylindern fungerar(dåligt eller felaktigt..?) och klickar men håller emot minus sidan så sänkfunktionen inte fungerar som den ska.
Fattar inte hur den ska styras då det endast är el framdragen som är från tippknappen i hytten. Man manövrerar tippen med sänkfunktion på knappen i ett fast läge som väljes när flaket ska ner.
Upp måste brytaren hållas i tippläge. Luftcylindern ska sköta detta men ventileländet på cylindern är inte alls med mig.

Skulle behöva ett el schema eller luft schema så det går att förstå hur de borde fungera.

Någon som har något tips om var jag kan hitta något användbart..?

Mvh /Anders
Windex
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:04, 30-06-2021
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TB016, Volvo FL614


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se