Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Bygga om Volvo fl612 till krokbil

59 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Ingemarh (trådstartaren)

#1 » 13:40:34, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Som ni säkert ser är tanken att bygga om en fl6:a till lastväxlare.
Lilla kroken verkar vara max 5m flaklängd, lämpligt axelavsånd för att klara detta? Och sen är det samma med dessa småbilar som de stora, att det finns olika ramar? -tänkte hållfasthet och sen tippstabilitet.

MVH. Ingemar
Ingemarh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:58, 08-01-2012
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: IHI 35n
MF135
MF 165
Scania R



Robban_C

#2 » 16:53:17, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan exakt samma ombyggnad diskuterades för ett litet tag sen och det konstaterades att du får ju nästan inte lasta nåt på ett sånt bygge.
Tomvikt + krokens vikt + flakets vikt, vad blir det?
Ställ det mot chassiets totalvikt (12 ton?).
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingemarh (trådstartaren)

#3 » 18:22:12, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tanken lutar mot palift t7s, den väger ju inte mer än 780 kg, borde ju landa runt tonet plus flak.
Ingemarh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:58, 08-01-2012
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: IHI 35n
MF135
MF 165
Scania R

Robban_C

#4 » 19:30:38, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för vikt på chassiet då?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

olle67

#5 » 19:49:12, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 612 lastar 7 ton,minus flaket som e rätt tungt,c.a 1700kg..den byggde ja upp i Örebro med fabriksny 10 tons krok,.....tänk på atten 5 tons krok e inte stark om du står lite galet,polaren har 5 ton o han svär ofta,därför la ja på en 10,tons o den har aldrig tvekat,värd varenda krona..får inte in kortet här,men de finns kort på bilen i tråden ny medlem i firman.....regnr xko 248
olle67
 

Ingemarh (trådstartaren)

#6 » 20:27:58, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står 11900 i regbeviset, chassievikten kommer jag inte ihåg.
Ingemarh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:58, 08-01-2012
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: IHI 35n
MF135
MF 165
Scania R

LeifAndersson

#7 » 22:16:07, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en "riktig" 10t krok brukar den effektiva maxlasten på en fl612 bli ungefär 4,5t. Alla krokar under 10t är bara leksaker och ska betraktas mera som flakväxlare än lastväxlare. :( Bygger man på en 614 så blir den effektiva maxlasten c.a 6t. Men den bilen blir dyrare att äga.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#8 » 08:39:16, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lastvikten är 4,5 ton så tycker väl inte jag att det är nån större hit. Jämför med en vanlig tvåaxlig grusbil som lastar 10 ton. Men då har ju den lite högre tjänstevikt och därmed dyrare skatt antar jag.

Men en lvx med 4,5 ton lastvikt kanske är bra om man har ett specifikt behov där man behöver kunna byta flak och aldrig behöver lasta mer än så där.
Man kanske har tre-fyra skåp med utrustning som ska transporteras mellan olika arbetsplatser. Om dessa skåp väger fyra ton så kan det vara ett alternativ men jag undrar om inte vanliga containrar och en kran vore ett bättre alternativ då.

Kan ju vara bra att tänka på att det är en skaplig investering att köpa en ny växlare och montera. Det ekipaget lär väl knappast vara så lättsålt sen har jag en känsla av.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingemarh (trådstartaren)

#9 » 08:49:31, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att kunna flytta runt grävarn (3,5ton) och att kunna köra grus, stenmjöl och liknande när det inte är så stora mängder.
Bilen har jag ju redan men det är fast flak på den nu.
Att jag funderar på att bygga om den beror på milen, den har inte gått mer än knappt 29000.
Så funderingen går åt en 7tons pallift.
Ingemarh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:58, 08-01-2012
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: IHI 35n
MF135
MF 165
Scania R

Jonas Ryrfeldt

#10 » 08:52:48, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Med en "riktig" 10t krok brukar den effektiva maxlasten på en fl612 bli ungefär 4,5t.


Låter riktigt. Kompisen hade en sådan förut, men med höj o sänkbar krok, så han kunde ta både stora o små flak. Med den vanliga schaktbaljan, för stora kroken, kunde han lasta 4,5t. Jämfört med min FL612 med planflak o bakgavellyft som lastar 5t. Sen är det väl iofs inga problem att köra två ton överlass, men kanske inte så bra i längden....

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Robban_C

#11 » 08:57:14, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingemarh skrev:Tanken är att kunna flytta runt grävarn (3,5ton) och att kunna köra grus, stenmjöl och liknande när det inte är så stora mängder. ...

Ja, det ante mig att det var nåt sånt.
Saknar också det där med att smidigt kunna transportera 2-3 ton material. Bilsläpet tar max ett ton i taget (egentligen inte ens det om man ska vara laglig) och traktor med lvx är långsamt och stort ibland. Jag har funderat på att lösa det behovet med en bra dragbil och sen ett sånt där 3,5-tons bilsläp med tipp men det har inte blivit av än.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonas Ryrfeldt

#12 » 08:59:11, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingemarh skrev:....... max 5m flaklängd, lämpligt axelavsånd för att klara detta?


Kompisens bil var 4,3 i hjulbas, o vanliga baljan var nog 5m , tror jag.... Bilen har han sålt nu men baljan är kvar, kan ju kolla...

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Fredrik_

#13 » 09:08:41, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att vi ändrade en -12 till -14 genom större bromsklockor på framaxeln.. (Kunden hade själv förrändrat under byggets gång, så framaxeltrycket blivit för högt...)

Nackdelarna med den högre totalvikten blir ju kvar ändå.

Robban:
Du kan aldrig jämföra smidigheten från en liten 2-axlig FL6 med en fullstor boggibil!!
(Har en grusbils-chaffis som körde distrubution en kortare tid med en vanlig lång FL6. Han kallade det för Van ändå!!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#14 » 09:17:17, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:... Robban:
Du kan aldrig jämföra smidigheten från en liten 2-axlig FL6 med en fullstor boggibil!! ...

Det förstår jag och det kan ju givetvis vara ett argument också. :thumme:
Tycker i och för sig att grusbilschaffisarna brukar vara riktigt vassa på att trassla in sig där det är trångt men givet är ju att en mindre bil är ännu smidigare.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#15 » 09:27:35, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En FL 612 som gått 29000 bör man kolla upp riktigt noga innan man bygger på en påbyggnad för stora pengar. 29000 mil är inte extremt lite för en sådan. Våra små FL började att bli slitna i lokaldistribution före 20000mil och började kräva mycket underhåll. :( Vid c.a 30000mil brukar den första totala bromsrenoveringen infinna sig, och den blir dyrare än vad chassiet är värt. Så ska man bygga på en liten FL ska den absolut vara av senare årsmodell och ingen 80 tals bil. Lägg en ordentlig slant på chassiet om det ska monteras en dyr påbyggnad. Bygger man på en äldre billigare bil blir bara montaget dyrare än vad chassiet är värt. Volvos små FL var trevliga bilar men de åldrades fort och var inte avsedda för att gå under många år, utan var tänkta som slit och släng bilar som kördes intensivt under ganska kort tid. Tänk på att det finns distributionsbilar som bara går 5mil på 8 timmar. Så var försiktig med att dra för gynnsamma slutsatser av mätarställningen. :sad:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se