Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Bygga om Volvo fl612 till krokbil

59 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Håkansson Johan

#16 » 09:32:13, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det väl iofs inga problem att köra två ton överlass, men kanske inte så bra i längden....

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.[/quote]



Jag fick betala 9000kr för 2 tons överlass.
Bilen är 2axlad och får väga 18 ton.
Håkansson Johan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:36, 10-02-2010
Ort: N.Ö. Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c nc
Neuson 6003
Scania T93 växlare
Volvo BM 4500
Case 1455XL
Möre växlarvagn 12/14



LeifAndersson

#17 » 09:42:07, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

9 tusen i överlastavgift är nästan flickaktigt, grannen fick pynta drygt 120000:- då svider det, och det ska betalas med skattade pengar. (är inte avdragsgillt i rörelsen) :???: Blev till att dras med gammelbilen drygt ett år till där innan det blev att tänka på bilbyte. :(
Senast redigerad av LeifAndersson 22:07:01, 25-10-2012, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olle67

#18 » 11:57:25, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja va riktigt sugen på en större krokbil innan ja byggde upp min,men efter att ha sett hur mkt problem polaren har med sin FH-12 när han ska gräva i villa områden,med att ställa av flaket,o sen hitta nån stans o ställa bilen,då bestämde ja ,mig för att bygga en liten,den står ju utan problem längs med gatorna i villa områden,aldrig i vägen,kort hjulbas med så ja vränger runt i små hörn...sen är de lite mil på den..års 2007 med drygt,30000 mil , ja köpte den av första ägaren som e en polare till mig,o den gick för kronans droghandel linje GBG-Malmö...dom begärde en bil med 19 pallplatser,o skulle lasta minst 7 ton...på 5 år hade som mest 7 pall på bilen ner till Malmö,o hem va de 95% tom bil,ofta ville dom skicka nån pickup,men de kunde bli mer hemlass så dom körde alltid me fl-6 an..så den e fin i skicket o chassit kan man nog säga, :grin: sen e den nog inte så svår såld,har fått flera som velat köpa den som sett den ute på jobb,de vimlar inte av fräscha små krokbilar me stora kroken...
olle67
 

dimorep

#19 » 12:54:07, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla kroken är (precis som det även sas innan) mest lämpad för att ställa ner flak på marken och gärna då på fast och plant underlag, dvs inget för "tippkörning". T.o-m de små lvx-kärrorna har den "stora kroken" men i kortare utförande, ja de finns med "lillkrok" också men då är det "microkärror"...

En lastbil som bara kan lasta strax över 4 ton lagligt (inkl flak) fungerar bara i längden om man endast ska ha den till att förflytta specifika enheter (tex maskin / utr.) med. På tok för liten lastkapacitet för att det ska gå att i någon större omfattning att köra mtrl / schakt med och få någon lönsamhet i det. Möjligtvis att det kan fungera bra till att hämta "slutlasset" med när någon konv. l-b har kört ut / hämtat det andra, eller till riktigt små jobb utöver då själva maskinflyttningen.

Men visst kan även en "låglastare" vara rätt, finns det bara tillr. med körning till den som betalar sig väl så är det ju helrätt med så liten och billig bil som möjligt. Finns ju ett antal singelbilar (troligtvis 18-tons) med både lvx. och kran som rullar på riktigt fin körning.
Så det ligger säkert något i talesättet -Antalet axlar och totalvikten på ekipaget påverkar inte vinsten, bara omsättningen och bryet... men visst f-n är det manligare med ett 60-tons ekipage än en dist.bil.. :mrgreen:

Skiljer inte jättemycket i smidighet mellan en liten singelbil med 4.3m i hjulbas och en med styrbar boggie, då yttersta överhänget ändå utgörs av flaket. Och tar man sen en äkta schaktbil (med tippflak) och 3.9m hjulbas (minsta axelavståndet för att nå 26 tons totalvikt) så är de ännu smidigare, dock mister man möjligheten till att kunna ställa av / ner flaken där...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trinkan

#20 » 14:49:06, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat dom där tippsläpen och är inte riktigt impad, dom är dels för veka och känns som dom skall vrida sönder sig med lite snedlass och dels för låga så ska man tippa ett gruslass så drar man ut det över typ 10m innan flaket är tomt..

Jag avstod iaf och skaffade ett högbyggt med fast flak och stålbotten som tål att man rakar av med skopan vid behov.



Robban_C skrev:
Ingemarh skrev:Tanken är att kunna flytta runt grävarn (3,5ton) och att kunna köra grus, stenmjöl och liknande när det inte är så stora mängder. ...

Ja, det ante mig att det var nåt sånt.
Saknar också det där med att smidigt kunna transportera 2-3 ton material. Bilsläpet tar max ett ton i taget (egentligen inte ens det om man ska vara laglig) och traktor med lvx är långsamt och stort ibland. Jag har funderat på att lösa det behovet med en bra dragbil och sen ett sånt där 3,5-tons bilsläp med tipp men det har inte blivit av än.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

gufra

#21 » 20:38:31, 25-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde tippflak och kran på min 612 (2001) och får lasta drygt 4 ton på den. Kran är en Palfinger 8tm som med sin vikt på drygt 1 ton såpass långt fram tar nästan hela tillåtna framaxelvikten och därmed ger ett N-värde runt 0.

Jag lyfter upp grävaren (1,8ton) eller lastaren (1 ton) utan problem, men har fegat ur och köpt ramper för att lasta båda samtidigt. Det är bara 5-10 cm marginal på bredden och så bra kranförare är jag inte...

Hur som helst så var det egentligen lasten jag skulle berätta om. 4 ton är inte jättemycket, men bilen är smidig och både lastaren och grävaren når upp att lasta på flaket, det hade inte funkat på en större bil, då hade det verkligen behövts en krok så man kunde ställa av flaket för att lasta det.

Jag är jättenöjd med min bil, den räcker bra till de jobb jag gör även om det oftast blir några vändor för att få bort eller dit allt.
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

ESAB LHD 400

#22 » 22:52:01, 30-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingemarh skrev:Hej

Som ni säkert ser är tanken att bygga om en fl6:a till lastväxlare.
Lilla kroken verkar vara max 5m flaklängd, lämpligt axelavsånd för att klara detta? Och sen är det samma med dessa småbilar som de stora, att det finns olika ramar? -tänkte hållfasthet och sen tippstabilitet.

MVH. Ingemar



Hur gick det med lastväxlarbygget? Jag är i samma banor som du att bygga om en FL 611 eller
FL 612 till en lastväxlare. Ser många fördelar med det även om lastvikten endast blir ca 5ton.

Jag håller som bäst på att grilla volvo och påbyggare för att komma över inbyggnadsmått och
dyligt, men det kanske man kan få från tillverkaren av lastväxlartillverkaren.

Någon som vet om man behöver ett intyg och ett godkännande från från Volvo för ombyggnad?

Såg att totalvikten på FL 611 låg på 18000kg, det blir då några kg på ett släp om man har långa
transporter.
ÄR det någon som har eftermonterat drag på en FL 611 eller 612?

Någon som vet vad som krävs för att registrera upp en FL 611 till 11900kg samma som en 612:a?

En registrering kostar 2180 kr och en besiktning 1130kr.
Det är bättre att veta lite om mycket, än att veta mycket om lite!
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige

oddman

#23 » 16:18:04, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Om du sätter på drag så åker du på den dyrare skatten.
Jag kommer att sänka en FL614 till 11900kg totalvikt.

/Odd
Kubota U 35 1999
Volvo BM650
Volvo MK692
Volvo FL614
oddman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:54, 18-08-2007
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U 35 1999

Fredrik_

#24 » 18:02:24, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En FL6 11 har just 11 tons totalvikt..
Ska du ha 18 ton heter den FL6 18, och har då de stora hjulen och -bromsar!!
Finns nog tre olika nivåer på storlekarna, där skillnaderna inte är jättestora inbördes

'Tror' att bromsarna behöver förstärkas, typ större klockor.
Men om det går idag med gamla bilar är en annan femma. Däcken ska ju naturligtvis vara rätt.

Påbyggarna har säkert tillgång till anvisningarna, om inte din egen handlare kan bistå.
Intygen är väl den som bygger som skriver?! Volvo berättar bara vad DE rekommenderar.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ESAB LHD 400

#25 » 20:26:52, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:En FL6 11 har just 11 tons totalvikt..
Ska du ha 18 ton heter den FL6 18, och har då de stora hjulen och -bromsar!!
Finns nog tre olika nivåer på storlekarna, där skillnaderna inte är jättestora inbördes

'Tror' att bromsarna behöver förstärkas, typ större klockor.
Men om det går idag med gamla bilar är en annan femma. Däcken ska ju naturligtvis vara rätt.

Påbyggarna har säkert tillgång till anvisningarna, om inte din egen handlare kan bistå.
Intygen är väl den som bygger som skriver?! Volvo berättar bara vad DE rekommenderar.



Hej
Med totalvikten på 18,000kg så menar jag med eventuelt släp,(kallas det tågvikten tro) men då hamnar bilen i en annan skatteklass.

Jag har sett en Volvo FL 611 som hade 11990kg totalvikt, även en FL 612 som vägde 11990kg, dessa
måste vara omtypade vad jag förstår.

Tanken är ju att bygga på det lättaste chassiet med skivbromsar och eventuellt luftfjädring om det går.
En lastvikt på ca 5500kg är inte så illa med tanke på att en Volvo BM 2254 väger runt 3,5 ton.

Har man många egna frakter så är det ett alternativ till att alltid leja för frakten.
Det är bättre att veta lite om mycket, än att veta mycket om lite!
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige

gufra

#26 » 19:33:58, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

612 ska ha en totalvikt under 12 ton för att slippa vägavgift, de är därför typade med en totalvikt på 11990kg.

En 611 bör i analogi med det ha en totalvikt på 10990 eller så. Den har ett lättare chassie och lastar ungefär lika mycket som en 612, men lär behöva ombyggnad för att typas om till 11990 kg.

Så fort man har drag så att tågvikten blir över 12 ton åker man på vägavgift på runt 10000 per år, därav så många "12-tonnare".
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

ESAB LHD 400

#27 » 00:33:22, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Min 612 lastar 7 ton,minus flaket som e rätt tungt,c.a 1700kg..den byggde ja upp i Örebro med fabriksny 10 tons krok,.....tänk på atten 5 tons krok e inte stark om du står lite galet,polaren har 5 ton o han svär ofta,därför la ja på en 10,tons o den har aldrig tvekat,värd varenda krona..får inte in kortet här,men de finns kort på bilen i tråden ny medlem i firman.....regnr xko 248



Vad är chassivikten på din bil ramren, dvs vikt utan påbyggnad? Ditt flak är verkligen tungt 1700kg, med ett lättare flak på ca 1000kg då lastar du 6300kg vilket får anses vara väldigt bra med tanke på
att det är en billig bil att äga och köra.

Enligt preliminära uträkningar på en 7 tons krok och en 612:a så har jag lastvikten ca 5850kg, och den räcker ganska långt för egna transporter. (tjänstevikt ca 6175kg inkl lastväxlare och flak)

Då är axelavståndet 4m och burken på 4.5meter, grovt räknat ca 200kg/ meter på burken. bygger man ett eget maskinflak utan lämmar så borde lastvikten öka ytterligare.

Söker fortfarande information om tjänstevikt på 611 och 612 och olika bestycknigar utgåvor och årsmodeller.
Är det några speciella årsmodeller som man ska se upp med? utväxlingar och dyligt, tanken är att denna ska gå på längre frakter, troligen sällan fullt lass.
Det är bättre att veta lite om mycket, än att veta mycket om lite!
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige

dimorep

#28 » 08:45:12, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ESAB LHD 400 skrev:..burken på 4.5meter, grovt räknat ca 200kg/ meter på burken. bygger man ett eget maskinflak utan lämmar så borde lastvikten öka ytterligare.

Nä, en balja blir faktiskt lättare än ett motsvarande maskinflak (vid samma lastförmåga)..
Detta pga att det krävs mycket stål nere i det låga maskinflaket för att ersätta "baljans" uppstyvande egenskap.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#29 » 10:43:53, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL6 tillverkades från 1985 till 2006, så det finns ju ett antal varianter, förutom rent viktmässigt..
Så frågan är lite av karaktären "Hur långt är ett snöre"

Som tidigare påpekats var det tre 'klasser' på storlekarna, och då allt under 12ton hör till samma så KAN de vara lika i stort.
Men det beror ju på vad just den bilen specades med och -för, av första köparen!
Med hjälp av chassinummer borde din handlare kunna hjälpa att jämföra ett par olika bilar.

Storleksfördelningen av i alla fall de senare:
Variant
L-Medium ......................................................................... 1 Low GVW rating (8-12 ton)
H-Medium ........................................................................ 2 High GVW rating (15 ton)
E-Medium ........................................................................ 3 Extra GVW rating (16-20 ton)


(FLC som fanns under något år runt -00, är ett helt annat chassi som bör undvikas om man inte är ute efter just så lätt bil som möjligt)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#30 » 11:56:29, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
(FLC som fanns under något år runt -00, är ett helt annat chassi som bör undvikas om man inte är ute efter just så lätt bil som möjligt)


FLC ska du undvika under alla förhållanden, finns ingen anledning att välja den bilen någonsin till något!
Även FL4 går bort om man snackar bra lastbilar!
Personligen hävdar jag att FL 614 är den absolut bästa bilen i den klassen. Nästan i klass med sina fullstora syskon! Byggd på riktigt bra och beprövad teknik som strular mycket lite. :thumme:
En totalviktssänkt FL614 är nog den optimala "lillbilen" på alla vis.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se