Sen är det väl iofs inga problem att köra två ton överlass, men kanske inte så bra i längden....
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.[/quote]
Jag fick betala 9000kr för 2 tons överlass.
Bilen är 2axlad och får väga 18 ton.
Robban_C skrev:Ingemarh skrev:Tanken är att kunna flytta runt grävarn (3,5ton) och att kunna köra grus, stenmjöl och liknande när det inte är så stora mängder. ...
Ja, det ante mig att det var nåt sånt.
Saknar också det där med att smidigt kunna transportera 2-3 ton material. Bilsläpet tar max ett ton i taget (egentligen inte ens det om man ska vara laglig) och traktor med lvx är långsamt och stort ibland. Jag har funderat på att lösa det behovet med en bra dragbil och sen ett sånt där 3,5-tons bilsläp med tipp men det har inte blivit av än.
Ingemarh skrev:Hej
Som ni säkert ser är tanken att bygga om en fl6:a till lastväxlare.
Lilla kroken verkar vara max 5m flaklängd, lämpligt axelavsånd för att klara detta? Och sen är det samma med dessa småbilar som de stora, att det finns olika ramar? -tänkte hållfasthet och sen tippstabilitet.
MVH. Ingemar
Fredrik_ skrev:En FL6 11 har just 11 tons totalvikt..
Ska du ha 18 ton heter den FL6 18, och har då de stora hjulen och -bromsar!!
Finns nog tre olika nivåer på storlekarna, där skillnaderna inte är jättestora inbördes
'Tror' att bromsarna behöver förstärkas, typ större klockor.
Men om det går idag med gamla bilar är en annan femma. Däcken ska ju naturligtvis vara rätt.
Påbyggarna har säkert tillgång till anvisningarna, om inte din egen handlare kan bistå.
Intygen är väl den som bygger som skriver?! Volvo berättar bara vad DE rekommenderar.
olle67 skrev:Min 612 lastar 7 ton,minus flaket som e rätt tungt,c.a 1700kg..den byggde ja upp i Örebro med fabriksny 10 tons krok,.....tänk på atten 5 tons krok e inte stark om du står lite galet,polaren har 5 ton o han svär ofta,därför la ja på en 10,tons o den har aldrig tvekat,värd varenda krona..får inte in kortet här,men de finns kort på bilen i tråden ny medlem i firman.....regnr xko 248
ESAB LHD 400 skrev:..burken på 4.5meter, grovt räknat ca 200kg/ meter på burken. bygger man ett eget maskinflak utan lämmar så borde lastvikten öka ytterligare.
Fredrik_ skrev:
(FLC som fanns under något år runt -00, är ett helt annat chassi som bör undvikas om man inte är ute efter just så lätt bil som möjligt)
Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst