Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Bygga om Volvo fl612 till krokbil

59 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

gufra

#46 » 11:03:05, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg på du ESAB LHD 400 , jag är nöjd med min 612 med tipp och kran, men skulle jag behöva en igen skulle jag köpa en färdig 614 med rejäl krok och utan kran och väga ner den.

Skälen är:

- Krok är flexiblare än fastflak och man behöver inte släpa runt på ramper.
- Rejäl kran väger, det är bättre att ha den på ett kranflak än att åka kring med den jämt
- 614 har större hjul och framaxeln tål mer än 612ans 5 ton
- Det kostar mer och tar längre tid än man tror att bygga.

Skatt försäkring och besiktning går på i runda slängar 20 000:- per år, avskrivning minst lika mycket, servicen låter det ju som du kan göra själv, men räkna 10 000 på delar och oljor så har du en fast kostnad på ca 50 000 per år som du måste lägga till din rullandemilkostnad. Det bör du kunna räkna hem, dessutom är det ju inte fel att ha en liten lastbil tillhands ;o)
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120



jocke007

#47 » 00:40:04, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade den här gamla tråden och undrar om någon vet vad behöver man göra för att minska totalvikten på en FL614 till 11990kg?
Antar att det inte bara räcker med en reg besiktning eller?
Vi har lite samma planer som TS att bygga om en FL612 till krokbil med lilla kroken, så tips motas tacksamt.
(vet att lastvikten inte blir så stor så den diskussionen behöver vi inte ta en gång till)
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gufra

#48 » 01:15:47, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En registreringsbesiktning där bilen vägs är det enda som krävs.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

qqq

#49 » 13:49:11, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gufra skrev:En registreringsbesiktning där bilen vägs är det enda som krävs.

Är det verkligen så enkelt? Måste det inte till en motvering varför totalvikten ska sänkas som svagare däck, svagare fjädring eller liknande ? Så är det iallfall på släpvagnar, amerikanska pickuper som väger över 3,5 ton osv.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

gufra

#50 » 14:27:53, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regler för lätt lastbil (som jämställs med personbil) och tung lastbil skiljer på rätt många punkter vilket kan kräva en massa intyg. Att bara minska lastförmågan och därmed totalvikten på en tung lastbil bör vara enklare, man kan ju alltid hävda att den börjar bli gammal och trött. Det rullar många FL614 med 11.99 tons totalvikt på vägarna. Snacka med besiktningskillarna på din station, jag tror det är enkelt.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

jocke007

#51 » 19:15:38, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag har annars hört att man måste ändra på bilen för att minska lastförmågan, fjädrar, däck och dylikt.
Mejlade bilprovningen om det men fick till svar att man var tvungen att ha en bokad tid för reg besiktning för att dom skulle
svara och så hänvisade dom mej till transportstyrelsen. Mejlade då transportstyrelsen som hänvisade mej tillbaka till bilprovningen...
Någon som vet vad det betyder när det står låst skattevikt på en lastbil?
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#52 » 20:04:36, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror FL612 och 614 är i princip samma lastbil. Den förstnämda är ett paragraffordon där volvo helt enkelt sade att totalvikten är strax under 12 ton (bla skatteskäl). Möjligen någon liten teknisk skillnad, exv fjädringen eller bromsbackar. Och som tillverkare kan de sätta vilka gränser som helst, och myndigheterna köper det utan snack. Men ska man typa om bil, det är en helt annan cirkus.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jocke007

#53 » 20:13:07, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt precis och jämförde en FL612 och en FL614 och båda hade garanterat axeltryck 5 ton fram, bak skilde det sig med ca 2 ton. Fast det kan ju vara samma axel ändå. Någon som vet vad som skiljer mellan en FL612 och en FL614 som t.ex. ram, axlar, bromsar?
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rp_92

#54 » 21:52:49, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jocke007 skrev:Ok, jag har annars hört att man måste ändra på bilen för att minska lastförmågan, fjädrar, däck och dylikt.
Mejlade bilprovningen om det men fick till svar att man var tvungen att ha en bokad tid för reg besiktning för att dom skulle
svara och så hänvisade dom mej till transportstyrelsen. Mejlade då transportstyrelsen som hänvisade mej tillbaka till bilprovningen...
Någon som vet vad det betyder när det står låst skattevikt på en lastbil?


Bilprovningen är väl inte kända för att vara serviceminded... Såg du är från Oskarshamn. Ring till Opus i Kalmar och hör med dom. Jag har tyvärr inte själv koll på vad som krävs för nedviktning väldigt sällan vi gör sådant på jobbet.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

gufra

#55 » 02:02:46, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att din bil är äldre, men här är de valen som skiljer modernare FL6 från varandra. Om jag tolkar listan rätt är det möjligt att få identiska bilar med olika totalvikt.

https://www.volvotrucks.se/content/dam/ ... ner-SE.pdf
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

jocke007

#56 » 02:49:36, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon.
Vi letar lastbil, antingen färdig med krok eller en bra bil att bygga på och då verkar en Volvo FL612 eller FL614 vara det bästa valet.
Men det verkar finnas ett större utbud av FL614, därav frågorna.

1 person gillar det här inlägget.
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rp_92

#57 » 09:55:17, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat med besiktningsingenjören vi använder. Man måste göra en tekniskförändring på chassiet och då få intyg från tillverkaren Volvo i detta fallet på att totalvikten ska ändras. Det ska gå att lösa utan några större förändringar på bilen. Har man tur och bra hand med Volvo så går det utan att ändra något bara de vill skriva ut nytt intyg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

M.Berg.

#58 » 22:37:43, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tillverkaren som skriver vad som ska ändras vid regbesiktning avseende totalviktsändring.
De skriver ett unikt intyg till fordon med chassienummer xxxxxxx.

Tillverkaren (Volvo Lastvagnar Sverige AB)
skriver ett intyg för aktuellt fordon inehållande.
axeltryck, totalvikt och bromskrav mm vid ändrad totalvikt.
samt vilka tekniska förändringar som eventuellt ska göras.
OBS!
se till att eventuella typskyltar på exempel axlar mm är läsbara om intyget innehåller en uppgift om ex axel RAEV80 ska vara monterad. Annars kan besiktningsmannen slå ner på att han inte kan identifiera aktuell axeltyp.

Besiktningen kollar att allt stämmer med intyget. och för in de nya uppgifterna i fordonsregistret.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

jocke007

#59 » 18:36:42, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon.
Jag har kommit fram till exakt det ni skriver, har haft kontakt med Opus som var mycket mer tillmötesgående än gamla bilprovningen.
Har även haft kontakt med en Volvo återförsäljare som bekräftar detta.
Mvh

2 personer gillar det här inlägget.
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se