Updatering:
Gaspedalen "dog" plötsligt under en körning. Motorn går på ojämn låg tomgång (ca 500 rpm), men inget mer. Jag har en känsla av att det går jämnare när jag kopplar loss insprutningspumpen från ECUn och ansluter +24V och
jord direkt till pumpens pinnar för strömförsörjning. När jag gör det larmar bilen och displayen säger jag "Motorfel, stopp". Eftersom bilen larmar när jag kopplar bort CAN-bussen till pumpen drar jag slutsatsen att både ECU:n och pumpstyrenheten är vid liv och pratar med varandra.
Pumpen har en ingång som heter "low idle select" som jag provade att koppla till både +24 och jord, men fick ingen förändring i tomgångsvarvtalet. När pumpen är ansluten till ECU:n tror jag att ECU:n försöker öka tomgångsvarvtalet men bara gör den bara ojämn. Att varken ECU:n eller pumpens lokala "low idle select" påverkar tomgångsvarvtalet får mig att tro att pumpen inte förmår mer, det kanske inte finns nog med soppa i den, men känns märkligt att det skulle finnas tillräckligt för en låg tomgång men inte för mer.
Jag har köpt en iCarsoft HD V3 OBD2 dosa med stöd för J1708 och J1939 (tunga fordon) och en adapterkabel för Volvos 8-poliga
kontakt men inte fått den att koppla upp sig och visa något. Det är ett projekt i sig och jag hoppas på något slags stöd från iCarsoft som skryter med sin support på hemsidan...
Jag har bytt båda bränslefiltren och har ett bra
flöde när jag kör avluftning genom att trycka ner gaspedalen i golvet när jag slår på tändningen.
Några idéer?