Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Bränsleproblem Volvo F85S

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Henrik1978 (trådstartaren)

#1 » 16:39:05, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har några bogserbilar 959 (Volvo F85S) -76:or med TD60A.
Har matarpumpen, den med handpumpen på två backventiler? kommer bränsle till den första backventilen men inte längre. Har både kört med tryckluft i tanken samt gnuggat på startmotorn men det kommer inget bränsle ur luftskruven. Eller kan pumpen har hängt sig? Några Tips?
Tyvärr verkar man inte kunna köpa nån repsats där dessa ventil/ventiler ingår.
Fel nr 2 är jag får missljud från motorn och tappar kraft efter lite körning samt kraftig rök ur vevhusventilationen. Efter en stund kan man köra vidare. Vad kan detta bero på. Fullt oljetryck hela tiden. Kan det vara nån spridare som hänger sig eller vad kan detta bero på?

mvh
Henrik
Henrik1978
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:38:35, 04-05-2021
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 - 88
Volvo F85S (959) x 3



BGullb

#2 » 07:16:45, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bytt bränslefilter?
Är det fritt i "hålet" på luftskruven?
Går det att lufta filtren?
Lossa utgående röret på matarpumpen och pumpa, kommer det diesel fungerar handpumpen.
Igensatt sil i bränsletanken?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

MN

#3 » 07:18:11, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har norpat mmotorer ur 2 st sådana bilar (nej, det finns inga delar kvar). Bägge hade den minst sagt flimsiga handpumpen med större gänga (M22?) och de läckte som såll. Sätt dit en ny handpump, brukar komma med en adapter för att passa. Hoppas du inte trycksätter bränsletanken. Kolla ledningarna från tank inkl sugrör i tanken, grejorna är sedan moitten på 70-talet. Luft kommer in i hål så små att diesel inte kommer ut så leta efter dieselläckor räcker inte. Lossa ledningen från matarpumpen och se om det kommer bra med diesel där när du handpumpar.

Tappar kraft och och mkt vevhusrök tror jag tyder på en ledsen topplockspackning.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Turbodiesel

#4 » 16:16:35, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den tappar kraft (eller snarare går tungt) och då börjar ryka kraftigt från vevhusventilationen kan lika gärna vara något vev eller ramlager som skurit. I så fall borde inte motorn gå runt innan den kallnat något.

Motorn har ju toppackning av stålplåt, och de brukar inte blåsa mot vevhuset på det sättet, samt inte 'gå till sig' med jämna mellanrum.

Hur lång tid är "lite körning" ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Henrik1978 (trådstartaren)

#5 » 16:45:00, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för vettiga svar,
gällande bränslestrulet så kommer det inget bränsle ur pumpen, varken när man blåser med tryckluft eller när man handpumpar(sitter den nya typen av handpump). Därav frågan om det sitter nån backventil på den sidan pumpen också? Det kommer bränsle till den backventil som sitter före och den har vid demontering suttit fast och släpper när man vickar den lite. Har beställt bränslefilter idag.

Gällande missljud så kom det efter ca 5 min körning, stängde av, startade sedan och då lät det bra igen i ca en minut. Så att säga inget problem att starta den igen efter missljuden och då går den fint tills ljudet är tillbaka och den börjar gå dåligt. dvs mellan 1 -5 min. Detta har nu skett på 2 av tre bilar... Har ju kört denna bil på jobbet dagligen fram tom pandemin, sen har de stått mer eller mindre fram till idag. Tycker att motorhaveri inte borde försvinna uatan bara bli värre. Därför frågan kring spridare, timing etc.
Henrik1978
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:38:35, 04-05-2021
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 - 88
Volvo F85S (959) x 3

BGullb

#6 » 21:28:30, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD60-motorerna var kända för att spridarhylsorna sprack.
Beroende på var sprickan satt kunde man få ett dieselläckage och ibland kompressionsbortfall om jag inte minns fel.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se