Jag hade för länge sedan en Volvo F613, 1970, utan tipp på flaket men med HIAB-kran. Ett manuellt spakställ på varje sida.
Om jag minns rätt så satt det en knapp (elektrisk) till vänster på instrumentbrädan som man tryckte på för att slå på kraftuttaget så att hydraulpumpen började gå (praktiskt att den satt åtkomligt nära dörren ifall man glömde sätta på kranen). Om man tittade under lastbilen straxt bakom hytten på förarsidan så såg man att kraftuttagsaxeln snurrade och drev pumpen.
Stödbenen fick man dra ut för hand och kolven kördes ner med en
spak på stödbenet. Kranen satt ihopvecklad bakom hytten så den hade bara krok, dvs ingen skopa.
För att veckla ut kranen så började man med den stora armen/kolven (närmast stolpen), därefter den mindre armen, sedan kunde man börja använda svängen och utskjutet. Om man av misstag rörde på svängen när kranen var ihopfälld bakom hytten så riskerade man att slå kranen i hytten. Så är man osäker så kör man långsamt när man ska veckla ut kranen och helst då med lågt
varvtal på motorn eller i vart fall små rörelser på spaken.
Omvänt när man skulle veckla ihop kranen så drog man först in utskjutet och sedan ställde man den parallellt bakom hytten.
Först fällde man in mindre (yttre armen) och därefter den stora armen. Sedan tog man in stödbenen. Sist så tryckte man av på knappen i hytten.
Nu är det ca 25 år sedan jag gjorde detta men jag tror jag har det kvar i ryggmärgen, spakarnas dekaler var bortnötta så man fick prova sig fram och ibland blev det fel men med tiden så gick det även att lära en gammal hund
Tillägg: När hydrauliken var påslagen så fungerade båda sidornas spakställ, man kunde alltså välja vilken sida man skulle spaka kranen från. Varvtalet vill jag minnas
att man kunde ställa med en liten
ratt som satt vid växelspaken mellan sätena.
Min
lastbil var alltså 17 år äldre än din och det mesta manuellt, kan ju finnas lite mer finesser på din.