Kan komma lite med mina erfarenheter,
Har en FL618 250hk totalvikt 18ton. och den ligger på strax under 3-liter milen.
(nu är min FL6:a en "Supercharger" 250hk utrustad med både
kompressor och turbo så den har ett brett ekonomiområde 1200-2200rpm mot de utan kompressor som har området 1500-2200rpm) Superchargern är riktigt trevig att köra.
Har även en FL7 230hk totalvikt 21ton men 18t på vägar, den ligger lika i bränsleförbrukning.
Har haft mindre FL6:or tidigare men vet inte om de drar nämnvärt mindre, de finns om jag minns rätt 180, 210, 230 och 250hk av de äldre före år 2000
Och de med små motorer är riktigt trötta...
Det är även lite besvärligt med delar till de mindre FL6:orna då bytt utförande på delar extremt mycket under åren.
Min 618 har lika bromsar,
hjul och
fälg 10-bult mm som FL7:an
Utväxling på min FL618 är 4,87 och på min FL7:a är den 3,78
Det är gissningsvis del lägre varvtalet som gör att de ligger på
ungefär samma bränsleförbrukning trots FL7:ans något större cylindervolym 6,7liter mot FL6:ans 5,48liter
Nu är både 618 och Fl7:an "små äldre lastbilar" men komfortmässigt föredrar jag FL7:an och den varvar även lite mindre än FL618
Har inte haft problem med delar till någon av de. men FL6 Superchargern har lite egna motordelar kring laddluften. tror den motorn tillverkades mellan 1995-2000
Sedan blir de även tyngre i tjänstsevikt när chassina blir större min FL618 skåp väger stax under 10t olastad, men det har du säkert koll på