Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Bränsleförbrukning FL bilar

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

nisse464 (trådstartaren)

#1 » 21:05:53, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar införskaffa en äldre 2-axlig lastbil, tittat på Fl 612 men lastvikten är i minsta laget runt 5-6 ton med totalvikt på 12 ton, eller FL 7 med större motor och totalvikt på 20 ton.
Någon som har koll på hur mycket mera FL 7 kan ta i bränsle? Undrar även hur lågt växlade dessa modeller är? Kan det skilja mycket?
nisse464
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:06, 02-02-2024
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: P&H 4100
Bucyrus 495
Komatsu 7000



M.Berg.

#2 » 20:51:07, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan komma lite med mina erfarenheter,
Har en FL618 250hk totalvikt 18ton. och den ligger på strax under 3-liter milen.
(nu är min FL6:a en "Supercharger" 250hk utrustad med både kompressor och turbo så den har ett brett ekonomiområde 1200-2200rpm mot de utan kompressor som har området 1500-2200rpm) Superchargern är riktigt trevig att köra.
Har även en FL7 230hk totalvikt 21ton men 18t på vägar, den ligger lika i bränsleförbrukning.

Har haft mindre FL6:or tidigare men vet inte om de drar nämnvärt mindre, de finns om jag minns rätt 180, 210, 230 och 250hk av de äldre före år 2000
Och de med små motorer är riktigt trötta...
Det är även lite besvärligt med delar till de mindre FL6:orna då bytt utförande på delar extremt mycket under åren.
Min 618 har lika bromsar, hjul och fälg 10-bult mm som FL7:an

Utväxling på min FL618 är 4,87 och på min FL7:a är den 3,78
Det är gissningsvis del lägre varvtalet som gör att de ligger på ungefär samma bränsleförbrukning trots FL7:ans något större cylindervolym 6,7liter mot FL6:ans 5,48liter


Nu är både 618 och Fl7:an "små äldre lastbilar" men komfortmässigt föredrar jag FL7:an och den varvar även lite mindre än FL618
Har inte haft problem med delar till någon av de. men FL6 Superchargern har lite egna motordelar kring laddluften. tror den motorn tillverkades mellan 1995-2000
Sedan blir de även tyngre i tjänstsevikt när chassina blir större min FL618 skåp väger stax under 10t olastad, men det har du säkert koll på
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

nisse464 (trådstartaren)

#3 » 22:05:42, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

M.Berg. skrev:Kan komma lite med mina erfarenheter,
Har en FL618 250hk totalvikt 18ton. och den ligger på strax under 3-liter milen.
(nu är min FL6:a en "Supercharger" 250hk utrustad med både kompressor och turbo så den har ett brett ekonomiområde 1200-2200rpm mot de utan kompressor som har området 1500-2200rpm) Superchargern är riktigt trevig att köra.
Har även en FL7 230hk totalvikt 21ton men 18t på vägar, den ligger lika i bränsleförbrukning.

Har haft mindre FL6:or tidigare men vet inte om de drar nämnvärt mindre, de finns om jag minns rätt 180, 210, 230 och 250hk av de äldre före år 2000
Och de med små motorer är riktigt trötta...
Det är även lite besvärligt med delar till de mindre FL6:orna då bytt utförande på delar extremt mycket under åren.
Min 618 har lika bromsar, hjul och fälg 10-bult mm som FL7:an

Utväxling på min FL618 är 4,87 och på min FL7:a är den 3,78
Det är gissningsvis del lägre varvtalet som gör att de ligger på ungefär samma bränsleförbrukning trots FL7:ans något större cylindervolym 6,7liter mot FL6:ans 5,48liter


Nu är både 618 och Fl7:an "små äldre lastbilar" men komfortmässigt föredrar jag FL7:an och den varvar även lite mindre än FL618
Har inte haft problem med delar till någon av de. men FL6 Superchargern har lite egna motordelar kring laddluften. tror den motorn tillverkades mellan 1995-2000
Sedan blir de även tyngre i tjänstsevikt när chassina blir större min FL618 skåp väger stax under 10t olastad, men det har du säkert koll på


Oj tack mycket värdefull info, så runt 3l/mil manuella lådor förstår jag, hade räknat med runt 2 l/mil upp till 12 tons bil men då förstås mindre motorer som får jobba mera. Tänkte behöva privat en mindre bil och helst veteran 30år på nacken för lägre fasta avgifter för div frakter och kollat efter en lastväxlare med kombinerat maskinflak med lämmar för att kunna köra lite grus i första hand men utbudet är inte stort, ja såg från FL 617 och uppåt får bilarna de större hjulen 315/80R22,5 kanske det var då bilarna även fick det större och tyngre chassit?

1 person gillar det här inlägget.
nisse464
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:06, 02-02-2024
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: P&H 4100
Bucyrus 495
Komatsu 7000

M.Berg.

#4 » 23:14:21, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp mina är manuella, och som sagt de väger en hel del även olastade...
Fl6:an har 9-växlar (kryp + hög och låg)
Fl7:an har 14-växlar (Kryp + hög och låg + split)

Mmm... 2-liter milen möjligt vis med någon FL608, 610, 611 eller 612 men sedan börjar de bli tyngre....
Nu har jag inte försökt snålköra utan kört normalt, med last ligger i runt 80-83kmh på landsväg. Pressar man upp de i 90 då sticker förbrukningen.
Minns jag rätt så när jag hämtade min 618 så låg den på stax över 2 l/milen hem och då var den helt olastad... Jag tyckte även den var pigg så jag gasade på ganska bra....

Angående delar,
FL617 en sådan har jag kört skulle gissa på att det var årsmodell runt 1990.
Vet inte vad 617 har för bromsar, FL6:orna har haft en hel del varianter av axlar och bromsar. 617 har med all säkerhet standard tiobultade fälgar som är en fördel.
Båda mina bilar har Z-kam bromsar, men de är i ock för sig inte bekymersfria de heller men det är extremt lätt att få tag på grejer även piratdelar.

Begagnade hyttdelar till FL6:orna är lättare att få tag på än till FL7, 10 eller 12.
Men ska du ha axel eller bromsdelar till de mindre FL6:orna då kan man bli vansinnig efter som det kan finnas många varianter av samma del.
Vet en som letade sex månader efter en drivaxel till en 612, till slut gav han upp och bytte hela bakaxeln...
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

nisse464 (trådstartaren)

#5 » 18:02:57, 18-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

M.Berg. skrev:Japp mina är manuella, och som sagt de väger en hel del även olastade...
Fl6:an har 9-växlar (kryp + hög och låg)
Fl7:an har 14-växlar (Kryp + hög och låg + split)

Mmm... 2-liter milen möjligt vis med någon FL608, 610, 611 eller 612 men sedan börjar de bli tyngre....
Nu har jag inte försökt snålköra utan kört normalt, med last ligger i runt 80-83kmh på landsväg. Pressar man upp de i 90 då sticker förbrukningen.
Minns jag rätt så när jag hämtade min 618 så låg den på stax över 2 l/milen hem och då var den helt olastad... Jag tyckte även den var pigg så jag gasade på ganska bra....

Angående delar,
FL617 en sådan har jag kört skulle gissa på att det var årsmodell runt 1990.
Vet inte vad 617 har för bromsar, FL6:orna har haft en hel del varianter av axlar och bromsar. 617 har med all säkerhet standard tiobultade fälgar som är en fördel.
Båda mina bilar har Z-kam bromsar, men de är i ock för sig inte bekymersfria de heller men det är extremt lätt att få tag på grejer även piratdelar.

Begagnade hyttdelar till FL6:orna är lättare att få tag på än till FL7, 10 eller 12.
Men ska du ha axel eller bromsdelar till de mindre FL6:orna då kan man bli vansinnig efter som det kan finnas många varianter av samma del.
Vet en som letade sex månader efter en drivaxel till en 612, till slut gav han upp och bytte hela bakaxeln...


Okey många växlar att välja mellan :smile2: . Låg förbrukning kan vara bra tänka på med tanke på framtida dieselpriser men ev, utökat krig i mellanösten.
Det angående delar har jag ingen susning om, hur det finns med piratdelar eller original! Tycker ändå Volvo brukar ha bra utbud i alla fall till gamla personbilar. Men väl värt tänka på det du skriver att bromsdelar kan vara problem hitta, har en gång i tiden haft en gammal F4 som kunde bara lasta 2 ton men var bekymmer med bromsarna för att få den igenom beiktningen, lastbilar verkar ha detta problem i stort.
nisse464
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:06, 02-02-2024
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: P&H 4100
Bucyrus 495
Komatsu 7000

Jonas Ryrfeldt

#6 » 20:32:11, 18-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min FL612 från -96 ligger i snitt på 2,5 vid hobbyanvändning. Lite under i tomme och lite över med fullt lass. Lågväxlad för stadstrafik, 4,30. Kompisen hade en med 4,10 och det kändes mer lagom. Bromsarna är inget problem på min bil och nyare som har kilbroms. Har mekat förvånansvärt lite med bilen på de snart 18 år jag ägt den..... :mrgreen: Finns väl någon tråd här som visar en del mekande.... :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

M.Berg.

#7 » 22:55:03, 18-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för däckdimmension på din 612:a Jonas?

Jag har 315/80r22,5 och varvtalet är nästan 2100rpm vid 80km/h
Bild



Bild
Toppfart 93 vid 2300rpm och då går farspärren in.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

Jonas Ryrfeldt

#8 » 00:36:54, 19-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

M.Berg. skrev:Vad har du för däckdimmension på din 612:a Jonas?


Min varvar nog 100-150 varv mer än din vid de farterna och då med 265/70-19,5. Har räknat på det där med däcken.... Byte till 285/70-19,5 skulle motsvara att byta till 4,10, kan dock ge problem med nitiska besiktningsmän om man nu bryr sig om det. Hur som inte lönt på en hobbybil som rullat knappt 4000 mil på 18 år :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

nisse464 (trådstartaren)

#9 » 18:17:48, 19-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:Min FL612 från -96 ligger i snitt på 2,5 vid hobbyanvändning. Lite under i tomme och lite över med fullt lass. Lågväxlad för stadstrafik, 4,30. Kompisen hade en med 4,10 och det kändes mer lagom. Bromsarna är inget problem på min bil och nyare som har kilbroms. Har mekat förvånansvärt lite med bilen på de snart 18 år jag ägt den..... :mrgreen: Finns väl någon tråd här som visar en del mekande.... :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.


Okey 2,5L på en FL 612 då skiljer det inte värst mycket ändå till en bil som är betydligt tyngre. Så det finns olika vxl-lådor? vill ju inte att den skall vara för lågväxlad då man ibland kör längre sträckor, hur man nu skall veta detta då man kollar bilar? Fanns det automatlådor på de äldre bilarna?

1 person gillar det här inlägget.
nisse464
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:06, 02-02-2024
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: P&H 4100
Bucyrus 495
Komatsu 7000

M.Berg.

#10 » 19:57:27, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det fanns automater även på de första FL6:orna
Allison låda med Morse växelreglage/spak.
Sedan fanns det FL6:or med elektrisk "knapptrycks" väljare men de kom nog 2001. har inte sett elektriskt reglage på de före 2001 men kan ha fel.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

nisse464 (trådstartaren)

#11 » 16:19:41, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

M.Berg. skrev:Jo det fanns automater även på de första FL6:orna
Allison låda med Morse växelreglage/spak.
Sedan fanns det FL6:or med elektrisk "knapptrycks" väljare men de kom nog 2001. har inte sett elektriskt reglage på de före 2001 men kan ha fel.


Okey så de tillverkade med automat också! Tänk om det funnits en webbsida med teknisk info på de äldre bilarna också.
Om bilen är nyare än 30 år så har den en vägavgift (över 12 tons totalvikt) på runt 10000kr om den inte är registrerade som väghållningsfordon då den inte behöver betalas, plus vanlig årsskatt, blir ganska mycket privat då man kör relativt lite. Men det är ganska bra kurs på dessa bilar. Går ju förstås ställa av men då tar Transportstyrelsen såklart en avgift på 289 kronor i administrationsavgift vid återbetalning. :???:
nisse464
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:06, 02-02-2024
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: P&H 4100
Bucyrus 495
Komatsu 7000

Jonas Ryrfeldt

#12 » 16:48:36, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse464 skrev:........ vägavgift (över 12 tons totalvikt) på runt 10000kr.........


Varför tror du jag har en FL612 med totalvikt 11995kg.......... :bira:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

M.Berg.

#13 » 01:35:51, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm de över 12 ton är inte billiga att ha i trafik.
Min 618 kostar 12.336kr i vägagift + skatt 2.799kr. jag kör "bara" i perioder så det blir lite av och påställningar...
Räcker lastvikten så ska man helt klart ha en vägavgiftsbefriad bil... eller en skattebefriad.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

nisse464 (trådstartaren)

#14 » 16:45:51, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon förklara hur denna lastväxlare fungerar? Den har ju ingen krok.

Bild
nisse464
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:06, 02-02-2024
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: P&H 4100
Bucyrus 495
Komatsu 7000

R_Bergsten

#15 » 18:00:33, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är vajer istället för krok
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se