Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

FH12 460 bränslesystem

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Vilhelmsson (trådstartaren)

#1 » 21:16:31, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordon:FH12 460 -01.
När bilen stått stilla i 5-6 timmar, måste jag pumpa fram diesel med handpumpen för att han ska starta. Har inte hittat några läkage.Var sitter det någon backventil? Är det yid matarpumpen eller vid handpumpen?
/Sven
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600



nixs

#2 » 21:25:39, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde sitta inne i vattenavskiljarfiltret.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#3 » 21:43:02, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter nog något i toppen också.
Eller är det på senare...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#4 » 21:52:31, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör sitta nåt som hindrar att dieseln rinner ur på returen ur toppen också väl?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Fredrik_

#5 » 21:58:54, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just något sådant jag hade i bakhuvudet..
Fredrik_ skrev:Sitter nog något i toppen också.
Eller är det på senare...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 22:00:52, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underligt att den startar lätt när du pumpar, min erfarenhet är att de där är övrjäkliga att få i gång när de tappat bränslet.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nixs

#7 » 22:36:17, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om returen läcker så borde matarledningen i toppen tömmas och dessutom borde du eventuellt ha svårt att komma upp i matartryck.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Vilhelmsson (trådstartaren)

#8 » 00:51:41, 10-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Om returen läcker så borde matarledningen i toppen tömmas och dessutom borde du eventuellt ha svårt att komma upp i matartryck.

Ny matarpump och en ny injector i höstas. Har funkat bra sen dess, problemet kom nu för två veckor sen. Ska kolla lite bättre imorgon, tog in den idag så den kunde töa.Har även haft problem med att hon dragit ut batterierna på en vecka, men hittade felet (tror jag) i huvudbrytaren. I avstänkt läge släppte brytaren igenom 4 volt, och med en strömtjuv någonstans töms det ganska fort. Ska byta brytaren imorgon, och leta vidare på soppaproblemet. Natti.
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600

Andreas wikner

#9 » 22:56:35, 11-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla oljemivån i motorn kan var oringen på injectorn till solenoiden.
mvh Andreas
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

Vilhelmsson (trådstartaren)

#10 » 14:43:07, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade backventilen, sitter mitt på sugledningen mellan tank och styrenheten. Precis i bakkant på motorn.
Andreas:Har kollat oljan,såg bra ut.
Vad beträffar huvudströmbrytaren,den gamla ''läckte'' igenom med 4 volt när brytaren var frånslagen, så jag satte på en ny. Samma sak.Förmodligen är det en kortis någonstans som gör detta. Funderar på att sätta en dubbelpolig huvudbrytare istället. Ska försöka hitta kortisen, men det är nog inte så enkelt.
Tack för er hjälp. /Sven
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600

Fredrik_

#11 » 14:51:22, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter du dit 2-poligt får du problem med färdskrivaren... (Borde vara en 1324=Ta ur bladen och låta den återställa sig vid varje påslag.)
Men 'läcker 4 volt..'?
Vad är det för ström det handlar om!
Aldrig mätt spänning över något avslaget, då det är tämligen ointressant i mitt huvud. Men alla jobbar vi olika!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Vilhelmsson (trådstartaren)

#12 » 01:11:22, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Sätter du dit 2-poligt får du problem med färdskrivaren... (Borde vara en 1324=Ta ur bladen och låta den återställa sig vid varje påslag.)
Men 'läcker 4 volt..'?
Vad är det för ström det handlar om!
Aldrig mätt spänning över något avslaget, då det är tämligen ointressant i mitt huvud. Men alla jobbar vi olika!

Mycket möjligt att det är fel sätt att mäta, men jag är långt ifrån bilelektriker. Mätade mellan -polen och chassi, och insrumentet visar 22 volt. Jag har en kortis någonstans kan vi väl vara överens om, gäller bara att hitta den.
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600

Fredrik_

#13 » 11:06:02, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

...eller så mäter du GENOM ett antal förbrukare! :thumme:
'Kortis' verkar överdrivet.
Grejen är att du kan få en ganska rejäl spänning tex genom den saltmättade smutsen du har överallt så här års!
(Man brukar säga -Att mäta är att veta- Problemet kan vara att få fram vad som är förväntat resultat/mätvärde!)

För att hitta saker som drar ström: Plocka säkringarna efterhand tills STRÖMMEN från batterierna sjunker.
Normalt drar det upp till 0,5A avstängt. (~0,2-0,5 kanske)
Inga extrakablar på batteriet? Ska bara vara de grova!
På huvudbrytaren sitter även en liten tunn som matar bla färdskrivaren.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Vilhelmsson (trådstartaren)

#14 » 20:26:09, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:...eller så mäter du GENOM ett antal förbrukare! :thumme:
'Kortis' verkar överdrivet.
Grejen är att du kan få en ganska rejäl spänning tex genom den saltmättade smutsen du har överallt så här års!
(Man brukar säga -Att mäta är att veta- Problemet kan vara att få fram vad som är förväntat resultat/mätvärde!)

För att hitta saker som drar ström: Plocka säkringarna efterhand tills STRÖMMEN från batterierna sjunker.
Normalt drar det upp till 0,5A avstängt. (~0,2-0,5 kanske)
Inga extrakablar på batteriet? Ska bara vara de grova!
På huvudbrytaren sitter även en liten tunn som matar bla färdskrivaren.

Jag gjorde så här:kopplade en lampa mellan -polen och -kabeln.Då lös lampan.Plockade säkringarna en efter en, och plötsligt slocknade lampan. Det var radion eller omvandlaren som har trilskats.
Stort tack för hjälpen ./Sven
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600

orion47

#15 » 21:21:03, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.beträffande bränsleproblemet:Det sitter två bajonipplar kopplade till toppen där bränslet går in och ut.En i fram och en i bak.Returen har en överströmningsventil som håller rätt tryck på bränslet i toppen.Skruvarna till dessa har tätbrickor.Kopparbrickor, på senare motorer gummi/stålbrickor, dessa har en tendens att bli anfrätta.Kolla dessa.Du hittar en liten spricka i en av dem.Svår att se.Luften går in där vi stillastående motor och tillåter bränslet att rinna tillbaka till tanken.Byt dessa.
Ett inte ovanligt poblem.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se