Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo FL 408 Vågar man köpa??

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

tomas_vartofta (trådstartaren)

#1 » 09:39:29, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit och tittat på en FL 408 bygd som biltransport. Det är en 87a som har gått ungefär 37000 mil. Ska man kolla på något speciellt????
Vet någon om det någon sjuka på de??
Tacksam för lite hjälp :grin:
Användarvisningsbild
tomas_vartofta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:22, 02-12-2012
Ort: Vartofta



113bom1

#2 » 11:18:08, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

motormässigt är det säkerligen inget problem om inte fordonet gått som distrubationsfordon i samhälle/stad. Annars är det att kolla över bromssystemet, volvo har som regel hur mycket ventiler och skarvar som gärna vill läcka luft mm. Är bara sådant bra, så är det bara att köpa! Det är där det kostar pengar att fixa. Körde en fl7 i flera år och det är visserligen lite nyare maskin, men gick riktigt bra och drog inte farligt med bränsle,
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

LeifAndersson

#3 » 11:36:29, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn i den var ingen höjdare (TD41), jag tycker det är den du ska se upp med i förstahand. Sedan är det bromsarna som inte varit så billiga i underhåll, taskiga bromsar kostar multum att fixa!
Motorn är i grunden avsedd som båtmotor och där skulle den fått sitta kvar, har inte egenskaper som lämpar sig för en lastbil!
Finns nog ett skäl till att Volvo tog FL4:an ur produktion tidigt och ersatte den med en bantad FL6:a.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tomas_vartofta (trådstartaren)

#4 » 18:15:47, 06-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba tips :smile:
Jag har även hört att man ska kolla bakre fjäderfästena i fram, det kan tydligen vara tunt som folie där....

mvh Tomas
Användarvisningsbild
tomas_vartofta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:22, 02-12-2012
Ort: Vartofta

Åsa-Nisse

#5 » 19:35:38, 06-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ramen över bakaxeln. Den brukar kunna vara knäckebröd på de bla som har fast flakbyggnation, då det är svårt att spola borta salt och smuts just där.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

olle67

#6 » 11:03:14, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssna på Leif,han säger precis de ja vill säga,polaren har en sån o nåt tröttare får du leta efter...0-75 på full tank,hehe
olle67
 

tomas_vartofta (trådstartaren)

#7 » 20:59:32, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är lastbilen inspekterad både högt och lågt.... Det som jag har hittat är att lufttankarna har rosthål och att kylaren har sett sina bästa dagar. Ramen är kärnfrisk, motorn startar som ett skott och går kanonfint.
Det blir affär!!
Undrar om nya tankar kostar en förmögenhet eller om man ska svetsa dem????
Om den är trött så gör det inte mig något. Gud skapade ingen brådska, han sade bara att vi skulle skynda oss lite :skratta3:
Användarvisningsbild
tomas_vartofta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:22, 02-12-2012
Ort: Vartofta

olle67

#8 » 21:09:06, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankar hittar du på lastvagnsdelar Gbg,
olle67
 

tomas_vartofta (trådstartaren)

#9 » 21:36:53, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollar där!
Användarvisningsbild
tomas_vartofta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:22, 02-12-2012
Ort: Vartofta

tomas_vartofta (trådstartaren)

#10 » 21:40:28, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
tomas_vartofta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:22, 02-12-2012
Ort: Vartofta

Jars

#11 » 21:49:11, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 4st lufttankar hemma, kan mäta om du tycker skulle vara värd!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

LeifAndersson

#12 » 23:57:39, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju det också, de reservdelar som är modellspecifika är också dyra om de öht. går att hitta när de är så få tillverkade bilar. :sad: Motordelar är oerhört besvärliga att få fatt i, om man inte är villig att betala för Pentadelar.
Problemet annars med motorn är inte att den är trött, snarare går den utav bara sjutton, på fulla varv!
Man brukade säga att på dryga 70km/h planade den.
Motorn var så lyckad så Volvo försökte att ersätta den med en turbo 4:a från Perkins. Det blev inte heller någon lysande framgång. Då tog de ner skylten för små lastbilar och erbjöd bara den bantade FL6:an med samma totalvikt och det funkade för de få som behövde en lastbil i det segmentet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se