Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Varför förvärmning?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Tipo874 (trådstartaren)

#1 » 19:39:31, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är volontär för Blågula Bilen och vi kör rätt ofta äldre FL6:or till Ukraina.
Kan nån förklara för mig varför de har förvärmare som måste användas vid kallstart?
I lumpen (74-75) hade vi några N86:or, som också har 6-liters motorer och de hade ingen förvärmning och de startade fint i kallt väder ändå. Jag har heller aldrig sett en Scania med förvärmning.

1 person gillar det här inlägget.
Tipo874
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:14, 11-08-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 21:09:23, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som värms av förvärmaren? Bränsle, motorolja, motorns kylvatten eller något annat?
Det kan tänkas att kravet på förvärmning finns där för att hålla ner vitröken och därmed utsläppen av oförbränd diesel direkt efter kallstart.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tipo874 (trådstartaren)

#3 » 23:43:55, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvitt jag vet sitter det nåt värmeelement i insuget, åtminstone på de gamla FL613 med turbomotor, det är alltså inte glödstift som på många mindre dieslar. Dvs det är insugsluften som värms och de är väldigt svårstartade om inte detta funkar. Det är också ett speciellt läge i tändningslåset för detta, ett återfjädrande läge strax innan startläget, så värmningen upphör när man släpper tillbaks nyckeln till läge 1 (körläge)
Tipo874
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:14, 11-08-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil

MN

#4 » 06:47:23, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man vara petig så har väl N86 (T)D70 motor.
"Brödrostarna" underlättar kallstart och ofta inkopplade för eftervärmning en kort stund efter start för att minska haltande gång och vitrök.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tipo874 (trådstartaren)

#5 » 09:17:42, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar att 60-tals N86:or hade detta? Nu är det ju 50 år sedan jag körde en sån och mitt minne kan ju ha bleknat, men jag kommer iaf inte ihåg att man skulle behöva köra nån förvärmning innan man tryckte på startknappen. De betydligt nyare F6:orna behöver ju det när tempen kryper nedåt.
Tipo874
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:14, 11-08-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Murre o2

#6 » 11:14:29, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

N86 och N88 behövde vara sig hade eller behövde någon "brödrost". Men miljö kraven på motorerna har ökat sedan dess.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

M.Berg.

#7 » 23:49:06, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett värmeelemet i insuget, styrs av motortemp samt förvärmningsläge i tändningslåset som du beskrev tidigare.
Vanliga fel är säkringen som sitter direkt efter solenoiden som kopplar in elementet,
Säkringen sitter med två M8 muttrar och är placerad under en röd plastbit med två metalländar.
eller själva solenoiden.

De brukar inte vara extremt trögstartade om förvärmningen inte fungerar... Några varv extra och lite hård gång i början....
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se