Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Ojämna bromsar fram

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

niiranen (trådstartaren)

#1 » 18:15:20, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just varit och köpt en gammal Volvo F611, men bromsarna fram tar ojämt.
Allt ser bra ut innanför broms trummorna.
Ska det inte vara någon form av självjustering på bromsbeläggen?
Eller skall man skruva ut dem manuellet?
Är det någon som har koll på det?

//Ville
niiranen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:39:24, 25-11-2008
Ort: Sollefteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM650
Volvo F611
VW Caddy TDi
VW Passat TDi 4M
Volvo Valp



Mikael.Johansson

#2 » 20:54:05, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till Maskinisten. niiranen

Jag har ingen koll på detta.
Men även om det finns självjustering så är det ju inte säkert att den fungerar.
Kan du justera manuellt så är det säkrast.

Kolla bara så att backarna rör sig när du trampar på pedalen. Innan alltså.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

niiranen (trådstartaren)

#3 » 21:09:38, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, har börjat det smått roliga arbetet att justera bromsarna manuellt.
Inte det roligaste när man jobbar i "Den stora blå hallen". :snow:
Tänkte bara om någon visste om det finns någon form av självjustering, kanske hur den funkar?
Bromsarna ser otroligt bra ut ingen "kant" i trummorna och så gott som nya belägg. Mycket rent och snyggt.
Vill tro att det skall finnas någon form av självjustering.
Och som vanligt gör man allt den omständiga vägen och får sedan höra att det är bara att skruva på nån liten skruv. :grin:
Det är min första lastbil och är ganska novis med dessa "stora" grejor.

//Ville
niiranen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:39:24, 25-11-2008
Ort: Sollefteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM650
Volvo F611
VW Caddy TDi
VW Passat TDi 4M
Volvo Valp

Mikael.Johansson

#4 » 21:28:50, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan lägga in en bild på bromsen så kan vi kika på den.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

niiranen (trådstartaren)

#5 » 22:16:52, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte världens bästa bild men på ena av de två bromscylindrarna.
Justerar just nu på det jobbiga sättet genom att skruva på själva cylindern tills trumman passar bra, sedan monterar jag i hop allt och provar. Blir en del skruvade.
Bild
niiranen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:39:24, 25-11-2008
Ort: Sollefteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM650
Volvo F611
VW Caddy TDi
VW Passat TDi 4M
Volvo Valp

johan.eriksson

#6 » 22:24:54, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur dana ser beläggen ut? glasade, oljiga? hur ojämna var dom( antar att du har besiktigat). tyvärr så är väl volvos hydrauliska bromsar inte så roliga om dom börjar att krångla sägs det. kan ju också vara i hydrauldelen du har problemet, en dålig slang som inte släpper genom olja eller något liknande.
Lycka till.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mikael.Johansson

#7 » 22:35:51, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

niiranen skrev:Justerar just nu på det jobbiga sättet genom att skruva på själva cylindern tills trumman passar bra, sedan monterar jag i hop allt och provar. Blir en del skruvade.


Menar du att det sitter en likadan cylinder där nere.
Och att du justerar genom att skruva på sexkantskruven mitt i bild.

Om det finns någon självjustering borde den ju i så fall sitta inne i bromscylindern. :klia:
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

niiranen (trådstartaren)

#8 » 22:51:40, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inte besiknings papret just nu.
Fram så tar väster sida tidigare än höger, vilket gör att bilen drar mycket åt vänster. Bromsar man ordentligt "trycker till" så drar det jämt.
Bak bromsarna är lite sena precis som om beläggen har lång färd sträcka till trumman.
Och bromsar man mycket bromsar flera gånger i rad som fungerar alla bromsarna som de ska.

Och justeringen gör jag genom att skruva på kolven så att den åker ut/in.
Och sedan provar jag med trumman.
Kruxet är att beläggen är inte centrerade hela tiden, så man måste montera trumman, snurra på trumman, bromsa, demontera trumman, justera och prova igen.


//Ville
niiranen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:39:24, 25-11-2008
Ort: Sollefteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM650
Volvo F611
VW Caddy TDi
VW Passat TDi 4M
Volvo Valp

Robban_C

#9 » 23:01:05, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där har jag aldrig hållit på med men på personbilar så är det ju i alla fall som så att självjusteringen oftast fungerar jättebra på kontoret där dom konstruerades.
Ute i verkliga livet fungerar dom knappt alls så man får justera manuellt istället.

Men som den där konstruktionen ser ut så borde eventuell justering inte påverka bromskraften.

Jag har för övrigt aldrig hört talas om att man skulle kunna justera cylindern på en trumbroms. Vad menar du med att du "skruva på själva cylindern"?

En liten tanke som jag har, bilden måste väl vara tagen på höger hjul?
Åt vilket håll drar den snett? H eller v?

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

niiranen skrev:... Och justeringen gör jag genom att skruva på kolven så att den åker ut/in. ...


Men vänta nu, inte kan du väl skruva kolven ut och in i cylindern? Eller är det verkligen så?
Det brukar ju bara vara så på ok till skivbromsar som använder skivan även till handbroms.


niiranen skrev:... Fram så tar väster sida tidigare än höger, vilket gör att bilen drar mycket åt vänster. Bromsar man ordentligt "trycker till" så drar det jämt. ...
Det där törs jag nästan slå vad om att det beror på att v slang är på gränsen till igensatt. Vet du om v sida släpper bromsen långsammare sedan du trampat till ordentligt? Det tyder i såna fall också på att slangen är igensatt.

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

niiranen skrev:... Bak bromsarna är lite sena precis som om beläggen har lång färd sträcka till trumman.
Och bromsar man mycket bromsar flera gånger i rad som fungerar alla bromsarna som de ska. ...
Även det tyder på igensatt slang men nu till bakbromsen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

johan.eriksson

#10 » 23:07:25, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fenomen som man brukar få med för stort spel mellan band och trumma är att bromsarna blir hysteriska,först händer ingenting, sen händer ingenting och sedan sitter man i framrutan :mrgreen: .
Skämt åsido, hur sitter backarna fast i nederkant? ankarbultar, glidande?
antar att du har kollat så det löper lätt. kollat hjulcylindrarna för läckage?
Har du haft några problem med varmgång?
Av bilden att döma så ser det ut att vara någon beläggning på bromsbanden :klia: , putsa av med grov smärgelduk och tvätta med bromsrengöring eller thinner.
Kan du få fram mer bilder så kan det bli lättare att se vad problemet kan vara.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

63an

#11 » 23:11:29, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har nyss köpt lastbilen, skulle det inte vara ide' att öppna upp bromscylindrarna och kolla upp invändigt och samtidigt oljebyte, sen funkar det nog om han gör ett renligt jobb, då vet han hur de är uppbyggda och får nog till det, i en serie så blir väl det lindrigast och ska det besiktigas då är det väl klokt att ha torrt på fötterna, eller?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

johan.eriksson

#12 » 23:25:46, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldeles rätt och riktigt.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

niiranen (trådstartaren)

#13 » 23:27:26, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle ju kunna vara slangarna till bromsen, men tycker att jag har följt slangarna noga. Skulle kunna lufta och kanske kunna se om det kommer olja som det ska.

Och skruvar jag på cylindern så får jag i alla fall för mig att det rör sig. kan ha fel.

Det känns som om bromsarna "släpper" lika, vilket gör att jag tror det är något fel med justeringen om nu sådan finns?!
Och att bakbromsarna har ett större spel mellan band och trumma.

Och i under kant på backarna så sitter en likadan bromscylinder, och allt ser tätt ut.
Inga probem med varmgång.
Beläggningen kan vara snö, de ser ju iofs ganska blanka ut.

Lägger up en till bild på bromsarna, ska ta fler under morgon dagen.
Bild

//Ville
niiranen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:39:24, 25-11-2008
Ort: Sollefteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM650
Volvo F611
VW Caddy TDi
VW Passat TDi 4M
Volvo Valp

Robban_C

#14 » 23:29:34, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte se om det är fel på slangarna genom att "följa" dom. Det syns inte på utsidan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#15 » 23:39:16, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justering av bromsen påverkar i princip inte bromsverkan, utan höjden på bromspedalens läge. går pedalen för djupt justerar man bromsbackarna närmre trumman, inte för nära.
Ojämn broms kan bero på, ena cylindern fastagen,(delvis olja på beläggen). glasig yta= olik än andra sidan.
Första åtjärd ta loss en trumma, sätt en stor "mejsel" på var sida om backarna. en kompis in i hytten trycker försiktigt på pedalen, du håller "emot" med meseln så att cylindern åker ut en bit kompisen släpper bromspedalen o backarn skall gå in tillbaka av sig själv.
Om där finnes automatisk( Förstår mig ej på:klia: ) justering, släpp inte ut backarna för mycket. "Det vita tyder på trög eller fasttagen cylinder"
Jag brukar alltid ta ett grovt sandpapper 36-60 slipa av backarna och även trumman den blanka ytan skall bortslipas, med vinkelslip kan man ta bort kanten i trumman=lättare på o avsättning.
Oljiga belägg tvättas med aseton=då har man ju även ett lekage att fixa, inte i ditt fall. :grin:

Ojdå här haglar svaren tätt:

Skruven på cylindern ser lite malplaserad ut, undrar om inte där finnes nån volvo justering i allafall?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se