Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Koppling slavcylinder packningssats

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Anders W (trådstartaren)

#1 » 22:03:21, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Har demonterat kopplingen på min volvo F6:a, den vill inte riktigt koppla ur i alla lägen. Efter besiktning så verkar kopplingen OK, stödlagret är utbytt.
Däremot verkar kopplingshydrauliken vara i behov av insatser. Slavcylindern gick att hona ur och få fin, men går det att få tag på en tätningsats? Likaså gummidamasken var på slutet av sin karriär.
Bilden visar slavcylindern, imorgon tar jag isär manövercylindern.
Volvo vill ha c:a 1500:- per styck för en repsats, lite halvdyrt tycker jag.
tips? diameter är 38 mm, spårdredd 10 mm

AW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613



Robban_C

#2 » 22:06:56, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med en bra bildelsbutik. Dom har ofta sortimentlådor med lösa ringar till bromscylindrar/kopplingscylindrar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anders W (trådstartaren)

#3 » 22:28:14, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Det var min tanke oxå, men var? Biltema verkar bara ha mindre dimensioner, å andra sidan kanske inte dom är en bra butik.. :mrgreen:
Ska prova med mekonomen eller nån av de andra kändisarna.
tätningen borde ju kosta 15:- eller något liknade.
Det är en ZF låda på f6:an och på culindern stär det FAG, så det borde ju gå att hitta delar-

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Lars B

#4 » 23:21:55, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekonomen har en katalog från Malmö Bromsservice där hittar du säkert rätt tätning, dammskyddet kanske med...

Lycka till! /Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Marcus Atlas Kjellkvist

#5 » 19:09:30, 24-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momentum
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Anders W (trådstartaren)

#6 » 21:57:36, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Efter lite undersökning så fick jag tag på en ny cylinder, se bild. Prisskillnaden var bara nån hundralapp mellan packningssats och en ny cylinder.
Nästa fråga:
Hur ska kopplingen justeras? Enligt instruktionsboken saknar kopplingen spel, vilket innebär att urtrampningslagret ligger an mot kopplingshävarmarna hela tiden eller?
Just nu tar pedalen väldigt långt ner, men den frikopplar i alla fall.
Någon som vet något om kopplingsjustering på F6?
enligt bilden så ska denna cylinder passa på lite andra modeller också.

AW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Michael Meier

#7 » 23:45:05, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders W skrev:Har demonterat kopplingen på min volvo F6:a, den vill inte riktigt koppla ur i alla lägen. Efter besiktning så verkar kopplingen OK....


Anders W skrev:
Hur ska kopplingen justeras? Enligt instruktionsboken saknar kopplingen spel, vilket innebär att urtrampningslagret ligger an mot kopplingshävarmarna hela tiden eller?
Just nu tar pedalen väldigt långt ner, men den frikopplar i alla fall.


Det viktigaste är att tryckplattan ligger an med full kraft, ett "spel" som finns då, är också ett spel, när är boken skriven? jag kom att tänka på definationer/ordlydelser, att det int ska vara en fördröjning mellan viloläget och aktivering, av pedalen som påverkar huvudcylindern som påverkar slavcylindern som påverkar en hävarm som påverkar ett urtramningslager osv.

ofta har vi en fjäder som drar tillbaka hävarmen mot slavcylindern, eller en inbyggd fjäder i slavcylindern, det är också anledningen att slitna friktionsbelägg flyttar urkopplingsläget på pedalen "längre ned".

Eftersom det är en bestämd begränsad mängd bromsvätska du förflyttar med huvudcylindern till slavcylindern (som alltid returnerar) så har du begränsad väg som den kan gå, du kan int ta "omtag".

Indragen slavcylinder + inget spel + fullt tryck på tryckplattan mot friktionsbeläggen = obelastat urtrampningslager.

Använd ditt kloka huvud *le* om du har 1-2 mm spel mellan opåverkad slavcylinder och att urtrampningslagret påverkar solfjädern låter väl bra? du kan ju int förspänna för då har du anliggning = påverkad koppling.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

redan i den slitna länkbulten har du ett glapp på två millimeter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#8 » 23:59:04, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders W skrev:... Hur ska kopplingen justeras? Enligt instruktionsboken saknar kopplingen spel, vilket innebär att urtrampningslagret ligger an mot kopplingshävarmarna hela tiden eller? ...
Svar ja. Jag har aldrig varit med om nån justering av koppling när det är hydrauliskt. Systemet blir ju så att säga självjusterande och några egentliga spel eller påligg finns inte. Till och med spel som beror på slitage "justeras bort" när slavcylindern intar sitt arbetsläge (dvs första gången den arbetar).
Och eftersom systemet blir självjusterande så blir det ingen förflyttning av urkopplingsläget/dragläget heller. Allting fungerar likadant tills lamellen är slut.

Om pedalen tar långt ner så brukar det nästan alltid bero på att det finns luft kvar i systemet.



MM, varför så komplicerat svar? Det är ju bara förvirrande. :klia:
:grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#9 » 00:04:46, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tacktack
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Anders W (trådstartaren)

#10 » 07:46:17, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Det kan vara luft kvar, speciellt huvudcylindern kan vara svår att få ur all luft när den varit helt tömd sägs det.
Det som jag undrar över/misstänker är om slavcylindern har för kort slaglängd?. Inne i den sitter en fjäder som trycker kolven frammåt, detta gör att kopplingen saknar spel. Om man skruvar ut/förlänger gaffeln så trycks kolven tillbaka=längre slaglängd.
Om det finns luft kvar så blir iofs fenomenet detsamma, slaglängden blir kortare, detta gäller även huvudcylinder.
Det borde dock finnás en uppgift i vérkstadshandboken om hur/vilken längd som gaffeln till kopplingsarmen skall ha.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

jörgen.ottosson

#11 » 08:13:00, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

luftning: har alldrig bytt/reparerat någon kopplingscylinder på den modellen men på äldre scania brukar det vara lättas att lufta genom fylla bromsvätskan "bakvägen" med hjälp av en oljekanna och en slangstump (natuligtvis alldrig använd till olja) genom slavcylindern luft nippel, när huvucylinderns behållare är full brukar den mästa luften vara borta och man kan sedan ganska fort lufta ut den sista luften "som vanligt" mha. en kompis.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#12 » 08:13:27, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

(kortfattat) justering av gaffel:
huvudcylindern skickar en viss mängd vätska till slavcylindern, inom det området ska den hinna koppla ur.

kolven på slavcylindern ska int bottna,

Som robban så klokt sa "i viss mån självjusterande" förutom att slaglängden förkortas på slavcylindern, därav lämpligt att justera på gaffeln.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#13 » 14:22:34, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya lamellbelägg gör att kopplingen tar längre ner än nötta. Ju mer nötta desto högre upp blir dragläget på kopplingen märks mest när det är mekanisk överförning av manöverrörelsen. På personbilar med hydralisk koppling sitter det ingen returfjäder ner vid kopplingsarmen bara uppe vid huvudcylindern. Jag brukar lossa röret uppe vid huvudcylinder om jag inte får ut luften ur den och den börjar ta. Är det bara lite luft kvar så försvinner det av sig själv när den har vilat en stund.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se