Anders W skrev:Har demonterat kopplingen på min volvo F6:a, den vill inte riktigt koppla ur i alla lägen. Efter besiktning så verkar kopplingen OK....
Anders W skrev:Hur ska kopplingen justeras? Enligt instruktionsboken
saknar kopplingen
spel, vilket innebär att urtrampningslagret ligger an mot kopplingshävarmarna hela tiden eller?
Just nu tar pedalen väldigt långt ner, men den frikopplar i alla fall.
Det viktigaste är att tryckplattan ligger an med full kraft, ett "spel" som finns då, är också ett spel, när är boken skriven? jag kom att tänka på definationer/ordlydelser, att det int ska vara en fördröjning mellan viloläget och aktivering, av pedalen som påverkar huvudcylindern som påverkar slavcylindern som påverkar en
hävarm som påverkar ett urtramningslager osv.
ofta har vi en
fjäder som drar tillbaka hävarmen mot slavcylindern, eller en inbyggd fjäder i slavcylindern, det är också anledningen att slitna friktionsbelägg flyttar urkopplingsläget på pedalen "längre ned".
Eftersom det är en bestämd begränsad mängd bromsvätska du förflyttar med huvudcylindern till slavcylindern (som alltid returnerar) så har du begränsad väg som den kan gå, du kan int ta "omtag".
Indragen slavcylinder + inget spel + fullt
tryck på tryckplattan mot friktionsbeläggen = obelastat urtrampningslager.
Använd ditt kloka huvud *le* om du har 1-2 mm spel mellan opåverkad slavcylinder och att urtrampningslagret påverkar solfjädern låter väl bra? du kan ju int förspänna för då har du anliggning = påverkad
koppling.
Tillägg efter 2 minut(er):redan i den slitna länkbulten har du ett glapp på två millimeter.