Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Bromsproblem Volvo FL6 11 -87

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Steffe Björklund (trådstartaren)

#1 » 23:23:15, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena allihopa och här kommer en liten frågeställning från en nybörjare.

På bärgningsbilen jag kör på racetävlingar (www.slc.se långlopp) så börjar bromsvarningen låta när jag trycker ner bromspedalen lite mer än halvvägs.

Den tappar trycket hyffsat snabbt (måste köra den två ggr i timmen) och om den är tom på luft så tar det ca 5 minuter innan jag kan dra iväg igen.

Kollade tankarna idag och det är bara luft i dem, har pys/väsljud vid tankarna (3 st) och några "klockor" (2 st) så jag ska kolla mer med såpvatten var det läcker.

Men jag skulle vilja ha en liten beskrivning på hur bromssystemet funkar på en FL611 helst med ett felsöknings/reparationsschema också :buga:
Steffe Björklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:28, 02-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 11 -87



Fredrik_

#2 » 00:32:30, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissningsvis skivbroms!?
Gissar (igen!) att den varnar för för stor rörelse i huvudcylindern till ena eller andra axeln..
De sitter under golvet på pass-sidan. Lossa/bygla på givarna för att få fram vilken.
Orsak, att nåt kärvar, eller justeringar till handbromsen på driv.
(Eller är det bara för lufttrycket den varnar? Nån symbol/varningslampa som dyker upp?)

Gamla bilar med luftläck är kul! Stor bassäng så ser du var det bubblar!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Steffe Björklund (trådstartaren)

#3 » 07:35:18, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bongotrummor runt om :mrgreen:
Symbolen är den som är blinkar vid lågt tryck (dvs när den bygger upp trycket) samt att den "piper/tutar"
Steffe Björklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:28, 02-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 11 -87

Fredrik_

#4 » 23:00:39, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa luftläckagen först då... :lmao:

Varningen styrs av de elektriska mätarna, dvs går de ner tjuter det!
Givarna på tankarna alltså bara enkla variabla motstånd.
Oxid kan naturligtvis skapa problem.
Kollat att alla varningslampor är hela förresten?
Borde vara två som lyser??? "Centralvarning" + aktuell symbol, kollat instruktionsboken!?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Steffe Björklund (trådstartaren)

#5 » 23:31:22, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instruktionsbok :lmao: förmodligen bortsupen :bira: nånstans på 90talet.
Attack på luftläckan skall göras imorgon, återkommer med resultat.

Finns det instruktionsböcker på nätet nånstans :help:
Steffe Björklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:28, 02-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 11 -87

Steffe Björklund (trådstartaren)

#6 » 15:55:03, 05-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Gissningsvis skivbroms!?
Gissar (igen!) att den varnar för för stor rörelse i huvudcylindern till ena eller andra axeln..
De sitter under golvet på pass-sidan. Lossa/bygla på givarna för att få fram vilken.
Orsak, att nåt kärvar, eller justeringar till handbromsen på driv.
(Eller är det bara för lufttrycket den varnar? Nån symbol/varningslampa som dyker upp?)

Gamla bilar med luftläck är kul! Stor bassäng så ser du var det bubblar!!


Symbolen är den allmänna stora lampan med triangel på.

Jahapp, då hade jag förutfattade mening om moderniteten på detta ekipage, skivbromsar :thumme: Tack för infon Fredrik :wave:
Min mekpolare Jesper sa att det är beläggen som börjar ta slut och ger för stor rörelse i huvudcylindern. Det är låg nivå i en vätskebehållare också.

Mek imorgon igen
Steffe Björklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:28, 02-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 11 -87

Fredrik_

#7 » 22:04:25, 05-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Men kolla lamporna under symbolskivan ovanför instrumentet!
Borde vara en bromspedal där nånstans som lyser... Testknapp vid sidan om. Ficklampa lite snett ser man släckta lampors symboler med. Annars bara pilla upp med en liten mejsel, samt lyfta ur "gallret" under så kommer man åt.
Som det är nu är det bara huvudvarningen som lyser.
Lycka till.
/Fredrik
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Steffe Björklund (trådstartaren)

#8 » 15:12:25, 06-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckage i den främre "tanken", nån har svetsat förut och det läcker i en fog nere till höger. Vad är det för tank för övrigt?
Bild

Beläggen behöver bytas också samt att vissa avrostade band som håller ljuddämpare och trycktankar måste bytas.
Delar kan jag fixa men mekplats med stora verktyg behövs, måste kolla runt bland diverse racefolk. Bärgaren används inom www.slc.se och senast på Barkarbyracet 29-31 maj.
Steffe Björklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:28, 02-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6 11 -87


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se