Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Hög/låg-bekymmer!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

LeifT (trådstartaren)

#1 » 17:14:10, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en FL6 från 1988 och hög/låg har lämnat in! Verkar vara 2 luftledningar från knappen på växelspaken + en tredje som pyser ut lite luft när man byter, men i andra ändan, dvs växellådan händer inget längre! Var börjar man? Vad är vanligaste felen?
Bifogar en liten bild på pärlan. Avkortad glassbil + bakmonterad Palfinger 10500. Bra balans - går tom hyfsat bra i snön.

Bild
LeifT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:31, 31-03-2008
Ort: LINKÖPING



jörgen.ottosson

#2 » 20:15:17, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på årstiden så skulle jag gissa på frysning. ( använder du sprit? eller är det lufttork? finkar den?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifT (trådstartaren)

#3 » 20:29:55, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den började bråka innan frysgraderna kom. Ibland växlade den upp ibland inte. Men nu vill den inte alls. Lufttork. Hur kollar man om en lufttork funkar?
LeifT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:31, 31-03-2008
Ort: LINKÖPING

jörgen.ottosson

#4 » 20:40:44, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifT skrev:....Hur kollar man om en lufttork funkar?


dränera tankarna! (säkrast... inget vatten=fungerande tork) ....Hör att den "nyser" (indikerar viss funktion) ....känn att värmeplattan i botten funkar ( så inte "nysventilen" fryser, också en indikering....men vad är meningen med det om du hör den nysa.)

Är du säker på att det är luftslang ända upp till spaken, tycker symptomen liknar kabelbrott på kabeln som går upp till växelspaken. ( i alla fall om det varit en riktig lastbil... :mrgreen: ...Scania)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifT (trådstartaren)

#5 » 20:45:55, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja-ja jag vet vad som är en riktig lastbil = jag har ett Scaniprojekt på gång :-) Men behöver köra ett tag till med Volvon. Nä - inga elkablar upp i spaken. Kollade det först. Är tunna luftledningar.
LeifT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:31, 31-03-2008
Ort: LINKÖPING

backmouse

#6 » 23:17:38, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Range växlingen går väl direkt till lådan. Sen finns det en inhibitor/bockering. Om hastigheten >20km/h skall den förhindra att man kan få 1:an när man går från 4:an till 5:an. Detta är säkert olika beroende på växellåda. Vad är det för låda?
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Fredrik_

#7 » 23:51:08, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde sitta en spärrventil på lådan som släpper genom när det är friläge.
Och en reläventil på själva växelcylindern..

Lufttorkar behöver service de med.. Byte torkmedel tex!

(Alltid funderat på vad Scania har att erbjuda de som vill ha mindre lastbilar?! LT45... Men bäst att de får hävda sig!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#8 » 00:02:27, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande problem på min gamla F12'a.
Sök igen hög/låg delen på växellådan, ta isär den och rengör.
Det var en del smuts där på min, efter rengöring och lite vaselin på tätningarna gick det bra igen.

På vintrarna när det krånglade brukade jag använda lite gasol, prova värma på den även om det inte är kallt ute. Lite värme har aldrig skadat.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

jörgen.ottosson

#9 » 07:33:32, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:...
På vintrarna när det krånglade brukade jag använda lite gasol, prova värma på den även om det inte är kallt ute. Lite värme har aldrig skadat.


Min favorit är byggstrålkastare (gamla strömslukande typen) som värmekälla, smälter inte plastslangar/tätningar lika fort.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifT (trådstartaren)

#10 » 09:34:33, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren så här långt! Nu behövs definitivt värme - 17 grader. Ska ta och plocka isär delen på växellådan som #8 föreslår.
Byggstrålkastare som värmare är bra. Brukar köra med det. Man får se upp så det inte blir för nära dock :-) Blir varmt på glaset.
LeifT
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:31, 31-03-2008
Ort: LINKÖPING


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron