Sida 1 av 1

Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 15:51:15, 01-03-2014
av autorep
Volvo vill ha hjälp av mig att svarva ett svänghjul

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/03/01/sa2upy5y.jpg
.
Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/03/01/yqybyne5.jpg
.
Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/03/01/ajy4ebed.jpg
.

Det är lite härd fläckar på det Samt ojämnt

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/03/01/umebuzuh.jpg

Re: Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 16:08:35, 01-03-2014
av LeifAndersson
Den som säger att det inte går att härda gjutjärn har aldrig svarvat ett svänghjul. :smile:
Det är så hårt bitvis så det nästan slår gnistor av skäret! :sad:

Re: Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 16:23:15, 01-03-2014
av autorep
Hehe sant

Re: Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 16:28:55, 01-03-2014
av Jevlar
Tycker det funkar bättre att slipa när de är sådär.

Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 17:15:07, 01-03-2014
av autorep
Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/03/01/eba6avu4.jpg

Så då är det jämt och ytsprickor borta och man kan se de hårda ytor på bilden, hade tur att det inte var så farligt med själv härdade punkter

Re: Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 18:08:08, 01-03-2014
av Fredrik_
Jevlar skrev:Tycker det funkar bättre att slipa när de är sådär.

:thumme:
Inte ovanligt att det slipas både före och efter svarvandet...
(Alltid efter för ytan!)

Re: Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 22:44:54, 02-03-2014
av dimorep
Kopplings (och svänghjuls) renovering har man varit med om några gånger, dock betydligt mera att se på än att göra själv... :grin:

Kan vara lite svårt att få till slipning när det handlar om försänkta anl.ytor, men annars är det en klar fördel att slipa (bortsett från tidsåtgången om det krävs stor avverkning). Inte så många som tar sig på att svarva svänghjul, speciellt inte om det är lite större diametrar på de.

Re: Svarvning av ett svänghjul

InläggPostat: 12:49:57, 03-03-2014
av Thelemorf
Värt att tänka på är att svänghjul som blivit så varma att de blivit punkthärdade även har slagit sig lite. Så om man spänner upp dem i chucken och klockar in dem mot lamell-ytan så gör man dem ofta skev.
Det "rätta" är att ha en axeltapp man buktar fast dem så att hjulet blir nollat mot axeln.
Sen ska de ju egentligen slipas då de brukar vilja på att flexa lite när man svarvar.