Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Diesel läckage volvo Fl612 -1999

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

ekmarcus (trådstartaren)

#1 » 17:25:37, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare! har ett läckage vid 2 dieselrör på pumpen, men det sitter ju ett överfall som håller fast själva anslutningen smo röret sitter i på pumpen, överfallet sitter med 2 st M8 muttrar och undrar om det sitter o-ringar eller hur funkar tätningen, så jag vet om man ska beställa något innan man river det?
MVH
ekmarcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:31, 17-03-2008
Ort: Ludvika
Sverige



johan.eriksson

#2 » 18:38:05, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild kanske :wave:
Vill inte vara en dysterkvist men jag har för mig att jag har hört talas om att en del FL6or hade en pump som kunde spricka. har du tur är det ju bara högtryckstätningen, i vilket fall som, ta kontakt med din närmaste dieselverkstad så kan dom hjälpa dig, insprutningspumpar kan var lite kinkiga att skruva i själv, ganska stora krav på renlighet och noggrannhet. Arbetar själv med ett konkurerande märke men jobb på pumpar lämnar vi alltid iväg till folk med rätt utrustning och kunskap.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mikael.Johansson

#3 » 19:05:51, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte låsningen till segmenten som ni menar. De ska inte lossas.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

ekmarcus (trådstartaren)

#4 » 22:12:16, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svar:).. fixar bild i morrn.. lite svårt att förklara, men spridarröret sitter ju på en hylsa som i sin tur sitter i pumpen, med som typ ett överfall som sitter med 2 st M8 muttrar på pinbultar som går den i pumphuvudet.. men som sagt fixar bild i morrn.

kom på en sak till,, den är svårstartad när den är kall så det är precis som att det tar ett tag innan det är fyllt med diesel där så det verkar rinna ur.. gått ca 27 000 mil så inte så värst med mil..

MVH
ekmarcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:31, 17-03-2008
Ort: Ludvika
Sverige

Fredrik_

#5 » 10:48:42, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårstartad. =
Är förvärmningen bortkopplad på den där... (Säkerhetskampanj för ca 1år sedan på vissa FL6..)
Kolla om det sitter ett motstånd i krympslang på V framkant av motorn, vid vattenslangen som går där.
Tar du en bild där också syns det.

Om det är 27' stadsmil är det en del...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#6 » 10:53:21, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker pumpen ut diesel så kommer luft in! Och det leder i princip alltid till startsvårigheter, speciellt om den står stilla ett tag...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#7 » 10:55:41, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave:
Det ena utesluter inte det andra...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ekmarcus (trådstartaren)

#8 » 14:02:15, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare. har rivit lite nu och hittade felet.. men til att börja med så märkte jag att förvärmningen är bortkopplad! hur fasen kan dmo göra så? om det är 30 minus blir det ju inte kul.. satt inga kablar alls på själva elementanslutningarna före insuget..
här kommer lite biler:

har flötat som s*t*n från första spridarrörsanslutningen.. och testade att handpumpa till luftningen då pissade det rakt ut, var nästan som at allt tryck gick ut där, så ingen tvekan om vart det kom ifrån..
Bild

tog ur hela anslutningsmunstycket..och vips titta där! en kass O-ring.. blir att köpa på volvo på tisdag då:) lite svårt att se, men jämför mot dom nedre ringarna blanka och fina, men den övre är lite äten och massa porer..
Bild


och ja, allt ska rengöras noga hehe... men kom just på en sag.. överfallen (som sitter fast i hylsan som går ner i pumpen) går ju att vrida i sidled.. känns som att man kanske skulle märkt upp exakt hur den satt.. ?
MVH
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ekmarcus 14:07:47, 04-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
ekmarcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:31, 17-03-2008
Ort: Ludvika
Sverige

dieselmeken

#9 » 19:11:35, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske skulle ha lite bättre hygien när du rycker elementförbanden ur pumpen.Såg rent av grusigt ut på bilden, Inte bra :sad:
Alla tätningar är lika gamla, ska du byta allihop när du ändå är igång eller bara den som läcker?
Senast redigerad av dieselmeken 19:12:05, 04-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

63an

#10 » 19:38:09, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dej D-meken, man blir mörkrädd varje ggn man ser hur skitiga prylarna är vid demont. Man ska ha ett rent helvete om man ska meka, dessutom så har man bättre koll på var alla prylar sitter o varför!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ekmarcus (trådstartaren)

#11 » 19:48:02, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dieselmeken skrev:Du kanske skulle ha lite bättre hygien när du rycker elementförbanden ur pumpen.Såg rent av grusigt ut på bilden, Inte bra :sad:
Alla tätningar är lika gamla, ska du byta allihop när du ändå är igång eller bara den som läcker?


hehe nej det är sant.. hade tråkigt och var tvungen att pilla lite.. har tillgång till UL-tvätt, så det löser sig nog.. självklart skulle man egentligen byta alla tätningar, men skippar det just nu,, har en körning som jag måste ut på i veckan, så byter resten i slutet av veckan troligen.. någon som vet varför man kan vrida elementen i sidled?.. vilken inställning påverkas då?
MVH
ekmarcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:31, 17-03-2008
Ort: Ludvika
Sverige

Fredrik_

#12 » 19:58:13, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får du rent på pumpen utan att få ner skit i hålet.. :uupps:

Kolla med din Volvo-verkstad vad som gäller med förvärmningen på din bil :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ekmarcus (trådstartaren)

#13 » 20:00:46, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Hur får du rent på pumpen utan att få ner skit i hålet.. :uupps:

Kolla med din Volvo-verkstad vad som gäller med förvärmningen på din bil :thumme:


gjorde rent innan jag tog ur den, och har ny trasa i nu så de inte kommer ner damm, så det är nog lungt hehe.. ok.. jag köpte ju 3 fl6or samtidigt, en 1997 och två -99 och båda 1999 saknar förvärmning.. men den andra startar direkt,, som man har vart ute och åkt.. men smo sagt,, blir det massa minusgrader blir det nog inte kul.. varför har dom kopplat bort det?..

MVH
ekmarcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:31, 17-03-2008
Ort: Ludvika
Sverige

Fredrik_

#14 » 20:10:43, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretisk brandrisk... (Rädsla för skadestånd?)
Men fråga din volvoverkstad som sagt!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ekmarcus (trådstartaren)

#15 » 20:18:35, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Teoretisk brandrisk... (Rädsla för skadestånd?)
Men fråga din volvoverkstad som sagt!


aha ok.. jo får väl höra med dom när jag är förbi... förressten du är ju från sthlm.. bilarna kommer från västberga.. kregert åkeri.. kalsongblåa:)

MVH
ekmarcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:31, 17-03-2008
Ort: Ludvika
Sverige


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se