Sida 1 av 1

Problem med en liggande volvo D96

InläggPostat: 12:08:05, 27-10-2014
av DynaFloo
Hej

Vi har en gammal (1964) Volvo B655 med D96 pannkaks motor (horisontellt orienterad motor). Det är en gammal Kållereds buss och i ganska ok projekttillstånd förutom motorn. För att vara uppriktig har vi inte ens testat att starta/dra runt motorn. Från vad som berättas för oss fick bussen läggas upp eftersom den andra ägaren inte använt tillräckligt frostskyddsvätska och därefter frös och sprack topplocken.

Vi har tre alternativ:
  • 1: Vi kan fixa topplocken (förhoppningsvis är det bara topplocken). Frågan är om ett par topplock från en stående (vertikalt orienterade) D96 passar, från en sådan motor som sitter i en Volvo Titan eller B635 buss. Det finns också en hel del version av D96, A och B-versioner, med eller utan turbo och Volvo Penta-versionen dvs MD96. Passar topplocken mellan versionerna?
  • 2: Kan du sätta dit en nyare horisontellt orienterad motor, exempelvis en D100 från en B58 eller en D101 från en B10? Massor av motorversioner, kommer de att passa till den gamla växellådan eller kopplings huset av B655 / D96?
  • 3: Att göra ett total motor byte, med en motor ur en B10/B58 - vilken motor / setup är enligt din mening det bästa alternativet? Vi vill ha en enkel motor, inte en med massor av elektronik och andra saker som kan gå sönder det är dock ok med turbo.
Mer om bussen om du vill läsa :) finns i buss sub forumet.

Tacksam för all typer av svar.

MVH Dyna

PS: En begangnad liggande D96 vore ju också trevligt :-)..

Re: Problem med en liggande volvo D96

InläggPostat: 16:43:22, 27-10-2014
av Holger
DynaFloo skrev:Mer om bussen om du vill läsa :) finns i buss sub forumet.


DynaFloo @ Volvo B655 Hägglund & Söner motor problem