Orsa skrev:Körde en 611:a på 80-talet. Med lätt last på vintern lika med självmordsbromsar. Svårdoserade som bara den. Men man lär ju sej ganska snabbt. Men det var på gränsen till filttofflor på vintern.
FL 611 har fantastiskt trevliga skivbromsar rent körmässigt, men en liten bromsservice går lätt på 40K. Har man en FL med skivor har man ångest inför varje besiktning.
Våra FL 611 var mycket bra bilar, men när det blev nödvändigt med bromsrenovering kunde man hålla sig för skratt. Men gör man en ordentlig
renovering så går det 4-5 år igen utav bara farten, men när man börjar befara att det är dags igen säljer man bilen. Den sista FL 611:an köpte vi och hämtade på Volvo med nyrenoverade bromsar och släckta tvåor. Ägaren vägrade att lösa ut den och vi fick bilen om vi övertog fakturan! Men sedan gick den utan problem i de fyra år vi behöll den. Även den tidigare FL611:an köpte vi med 7 anmärkningar på bromsarna och körförbud. Den reparerade vi själv med delar för över 30K. Sedan gick även den bra i 3-4 år men började bli rostig i ramen så när vi blev erbjuden en mycket friskare med helt nyrenoverade bromsar så blev den utbytt. Den gamla bilen hankade sig fram ett par år till hos nya ägaren men med ytterligare en riktigt dålig besiktning på bromsarna blev den skrotad.
Men ingen av FL bilarna var ändå i närheten kvalitetsmässigt av F610:an som föregick dessa, som Orsa sade hade den "hysteriska" bromsar, men driftsäker och ekonomisk som ingen bil varit efter den.
Älskade den bilen. Bilden är tagen när den började ta slut trots allt. Men den rullade på några år till hos en kollega sedan vi "bytte upp" oss till den första FL 611:an.