Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo FL611 bromsar

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

LarsG47 (trådstartaren)

#1 » 20:29:33, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har nyss skaffat mig en FL611 -92 och har problem med bakre tryckluftsbromsarna. Det sitter skivor bak och bromsklockorna sitter monterade via ett länksystem (se bifogad skiss). När jag kröp under bilen visade det sig att höger bak saknar bromsklocka och länkar - de var bortmonterade!
I Volvos dataregister hittar jag inte länkkonstruktionen över huvud taget, så min fråga till er är om någon känner igen typen (trots kass bild - bilen står 40 mil bort, så inget foto f n). Det är alltså frågan om ett ok mellan klocka och hävarm till bromsoket. Tacksam för all hjälp!
Bild
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82



Svantej

#2 » 11:25:42, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://shop.rydahls.se/C4images/212-58013.jpg
Om det är ett sånt här bromsok du menar så är hävarmen och klockan till p.bromsen.
Klockan går ju att få tag på men om jag förstår dig rätt är det hävarmen du vill va tag på?
/Svante
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LarsG47 (trådstartaren)

#3 » 11:43:46, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, men det är inte den hävarmen, den hade jag inte ens ritat ut på skissen. Men menar du att det skulle vara vanliga hydrauliska bromsar på bilen i så fall. Jag får nog resa upp och ta mig en ordentligare titt på den. Fast om klockan är för att manöverera p-bromsen så borde det i alla fall sitta en för varje bakhjul...
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82

Svantej

#4 » 12:07:32, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LarsG47 skrev:Tack för svar, men det är inte den hävarmen, den hade jag inte ens ritat ut på skissen. Men menar du att det skulle vara vanliga hydrauliska bromsar på bilen i så fall. Jag får nog resa upp och ta mig en ordentligare titt på den. Fast om klockan är för att manöverera p-bromsen så borde det i alla fall sitta en för varje bakhjul...

Har du skivor så är fotbromsdelen i oket hydraulisk hydraulisk annars är det nån bastard jag inte sett och då behöver åtminstone jag bättre bild än paint :lmao:
Finns alltid en Maskinist 40 mil bort som kan fixa bilder så slipper du resa :shake_hands:
I vilket fall ska det sitta en uppsättning på varje sida ja.
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LarsG47 (trådstartaren)

#5 » 15:36:22, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tack Svantej - du har fått in mig på rätt spår! Så är det säkert. Det sitter ju faktiskt en bromsvätskebehållare under huven! Dock så är behållarens ena krets tom och slang till hö bakre ok saknas tillsammans med p-bromsklocka och länkar. Dessutom är beläggen oanvända på hö bak och nedslitna på vä bak. Jag har varit på Volvo igen, men de kunde bara få fram samma skisser som förut, alltså klockor monterade direkt nere vid bromsoken. Får försöka luska vidare, men det blir nog efter påsk som jag kan lägga upp foton. Tack för hjälpen så länge!
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82

LarsG47 (trådstartaren)

#6 » 08:43:20, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner mig som en idiot! Vet inte varför jag trodde det såg ut som skissen ovan - det är precis som du beskrivit, Svante. Så vitt jag kan se så saknar alltså hö ok fjäderklocka, länkar existerar inte och på vä bak ligger klockan på och har slitit ner belägg och skiva till lövtjocklek.
Dessutom fungerar inte vanliga fotbromsen bak över huvud taget.
Någon som kan tipsa mig om billig leverantör på nätet?
Bild
Bild
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82

Dexxas

#7 » 13:26:23, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har handlat lite grejor till min FL 615 här:
Bra priser,kompetent personal.

Caria Lastbilar AB
Bryggare gatan 4
66532 Kil
0554-31110 Fax 0554-16380. E-post Caria@telia.com
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

LarsG47 (trådstartaren)

#8 » 16:30:43, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det!
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82

LeifAndersson

#9 » 17:19:06, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart kommer du att fundera på att hur det kan vara dyrare att reparera bromsar på 611 med skivbromsar än vad en hel bil kostar! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Orsa

#10 » 17:31:36, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde en 611:a på 80-talet. Med lätt last på vintern lika med självmordsbromsar. Svårdoserade som bara den. Men man lär ju sej ganska snabbt. Men det var på gränsen till filttofflor på vintern.

Den hade väl hydrauliska bromsar med tryckluftsservo och samspelet med "fjädrande" luft och "stum" hydraulik funkade "sådär". Säkert nån lastkänningsventil också i kretsen men det vet jag inte bestämt, då bilen var ganska ny och jag mekade inte den.
Annars var det inget som utmärkte sej som dåligt med bilen.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

LarsG47 (trådstartaren)

#11 » 18:40:10, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, lite känns det som "grisen i säcken" - men har jag nu tagit f-n i båten så är det väl bara att ro på.
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82

LeifAndersson

#12 » 19:23:44, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Körde en 611:a på 80-talet. Med lätt last på vintern lika med självmordsbromsar. Svårdoserade som bara den. Men man lär ju sej ganska snabbt. Men det var på gränsen till filttofflor på vintern.



FL 611 har fantastiskt trevliga skivbromsar rent körmässigt, men en liten bromsservice går lätt på 40K. Har man en FL med skivor har man ångest inför varje besiktning. :sad:
Våra FL 611 var mycket bra bilar, men när det blev nödvändigt med bromsrenovering kunde man hålla sig för skratt. Men gör man en ordentlig renovering så går det 4-5 år igen utav bara farten, men när man börjar befara att det är dags igen säljer man bilen. Den sista FL 611:an köpte vi och hämtade på Volvo med nyrenoverade bromsar och släckta tvåor. Ägaren vägrade att lösa ut den och vi fick bilen om vi övertog fakturan! Men sedan gick den utan problem i de fyra år vi behöll den. Även den tidigare FL611:an köpte vi med 7 anmärkningar på bromsarna och körförbud. Den reparerade vi själv med delar för över 30K. Sedan gick även den bra i 3-4 år men började bli rostig i ramen så när vi blev erbjuden en mycket friskare med helt nyrenoverade bromsar så blev den utbytt. Den gamla bilen hankade sig fram ett par år till hos nya ägaren men med ytterligare en riktigt dålig besiktning på bromsarna blev den skrotad. :sad:
Men ingen av FL bilarna var ändå i närheten kvalitetsmässigt av F610:an som föregick dessa, som Orsa sade hade den "hysteriska" bromsar, men driftsäker och ekonomisk som ingen bil varit efter den.

Älskade den bilen. Bilden är tagen när den började ta slut trots allt. Men den rullade på några år till hos en kollega sedan vi "bytte upp" oss till den första FL 611:an.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svantej

#13 » 20:55:20, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi inte måla s*t*n på väggen riktigt än tycker jag för det MÅSTE ju inte bli så illa denna gång.
En beläggsats, skiva och klocka är det vi vet i nuläget som behövs om jag tolkar TS rätt och det är inga 30k ens nytt.
Har TS lite tur och orkar forska runt lite är det ju inte omöjligt att skrotarna har de dyra bitarna ligger.
Bromsar är kul att jobba med om ledorden är "det ska bli bra" men är ledordet "billigt" så avskyr jag det som pesten. Bromsar är viktigt och visst blir det dyrt om man bara kör på utan att ha koll.
Tycker inte riktigt det är bromsarnas fel många gånger när varningar har lyst/larmat i veckor eller månader men man kör på ändå och då får man räkna med att ok och skivor får på skalle.
/Svante
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Svantej

#14 » 21:04:04, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: Kolla va ja hitta
Dags för en garagestädning :-)
#10 står ju en pärla och vill bli styckad :dancing_geek:
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LarsG47 (trådstartaren)

#15 » 08:22:34, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset - ägaren kontaktad :)
LarsG47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:29, 17-05-2013
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis-Chalmers B + Jumbo bandgrävare + Volvo FL611 + Ford F250 -82


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se