Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

automatlåda bakom td40? köpes gärna

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

vonzool (trådstartaren)

#1 » 09:21:04, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hur är td40n med automat låda bakom?
Blir dom sega och tråkiga eller blir det fart med automaten om man ställer upp pumpen och byter turbo?

Det har suttit automat förut men lådan är borta. :ohnej:
Men har det runda fästet på motorn där starten sitter, samt convertern.

Funderar lite på att bygga en platta bakom de runda bultmönstret och borra hål för cheva mönster För att få ihop motorn med automat. Vilken låda klarar kraften? Vanlig th350, tht400, th700(med diesel converter)

Anledningen till automat är att det ska sitta i en "glidar" bil som man åker med på cruising och kanske tar ut i skogenibland.

Sitter v8
V-304
Brake H.P. (Net) @ RPM 180 @ 4400
Torque (Max) Lb. Ft. @ RPM 272.5 @ 2800
Torque (Net) Lb. Ft. @ RPM 262 @ 2400-2600
Men automaten bakom den är chrysler 727.

Jämfört med Td40 motorn
ca 130hk vid 4000 r/min
Moment 295Nm vid 2580 r/min




bilder m.m. Hur automaten ser ut och sitter bakom motorn vore intressant. Samt om det vore bättre med manuell och varför?

Tips trix och idéer mottages samt om någon har delar att sälja.

Har kikat lite på smt.nu men dom är för dyra för adepter för då måste jag ändå slänga pengar på låda.

Mvh
vonzool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:00, 07-04-2015
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes atego 1224



Stridis2

#2 » 11:40:04, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en automatlåda som har suttit bakom en TD40. Satt från början i en av vägverkets (?) lastbilar som bara stod i ett mobbförråd. När det systemet skrotades ut så gick även den nästan okörda bilen till de sällare jaktmarkerna, allt enligt säljaren. Jag har monterat motorn i en Range Rover men lådan står kvar om du är intresserad av att köpa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

vonzool (trådstartaren)

#3 » 12:09:57, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej det kan vara intressant beroende på priset och vart den finns, den fungerar och har det runda bultmönstret? :mrgreen:

Bild
vonzool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:00, 07-04-2015
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes atego 1224

LeifAndersson

#4 » 12:40:43, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en lätt modifierad GM låda som sitter på TD40 i Volvo. Tror det i grunden är en 400 med borttagen parkeringsbroms.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

vonzool (trådstartaren)

#5 » 12:45:01, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp GM/allison th475 lr at475 nått sånt, p-bromsen sitter bakom på en bromstrumma.
Men bultmönstret stämmer inte mot td40, dom som satt bakom hade sånt där runt, eller satt kanske på en adapter ring lr något.
vonzool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:00, 07-04-2015
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes atego 1224

Stridis2

#6 » 13:11:31, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

vonzool skrev:Hej det kan vara intressant beroende på priset och vart den finns, den fungerar och har det runda bultmönstret? :mrgreen:

Lådan finns fyrtio mil söder om dig, nordvästra hörnan av Skåne. Om ni norrlänningar har koll på var Helsingborg ligger så bor jag fem mil norr om. :mrgreen:
Den lär fungera, men jag har aldrig använt den. Lådan åkte av när jag skulle ha i motorn i RR:n. Hade jag använt automatlådan så hade halva motorn hamnat framför grillen, plus kyl och allt övrigt. Det blev trångt nog med originallåda. :grin:
Runt bultmönster har jag ingen aning om. Jag misstänker att det är "sprängkåpan" som man ser på din motor. Den sitter kvar på min låda, plus konvertern. Jag kan kolla, men troligen inte innan söndag.
Priset? Hmmm???? Lite, lite under det pris där du backar från köpet kanske? :mrgreen: Jag har ingen aning om vad en sådan låda är värld, lika lite som skicket. Säljaren påstod att bilen hade rullat mellan 1000 och 2000 mil innan skrotning. Det jag har sett på motorn har inte gett mig anledning att tvivla, men jag kan som sagt inte lova något.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

vonzool (trådstartaren)

#7 » 14:34:05, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey jo det var en bit bort :-P undrar vad en frakt skulle gå på :idee:
Ja den som sitter på motorn tsm med startmotorn. Isf så bör ju din låda passa :razz:

Kan det vara din tråd jag var inne o kollade lite på, såg en td40 ihopmonterad med rr låda, hade 2 olika storlekar på lådor :-P

Hmm, ja alltid svårt med pris :mrgreen: men om jag skulle få köpa den för 2500kt skulle jag bli glad :buga:
Eller vad hade du tänkt dej?


Hehe jag tänkte ha motorn i en ih scout så lär få kapa i torpedväggen m.m. Blir nog ett långt paket för hade ju tänkt ha f-låda oxå. Antagligen divorced
Tänkte försöka ha kvar kompressorn oxå ifall det gå,
får se hur mycket på tråget man måste göra om sen oxå XD


Bild
Du menar den sprängkåpan som tillhör motorn?
vonzool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:00, 07-04-2015
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes atego 1224

Stridis2

#8 » 16:37:51, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast min tråd du såg, jag har aldrig gjort någon om min dieselkonvertering. Får väl skryta lite, jag har inte behövt ändra någonting i torpeden, har kvar original termostater (med nytt hus) och har vevaxeln liggande i samma höjd som V8:an. :mrgreen: Dock fick jag offra kompressorn, det var den eller styrsnäckan... :vissla: Massa ombyggt i sumpen, flyttat oljefilter annan startmotor, lite bearbetat i blocket. RR-ramen ombyggd med löstagbar främre tvärbalk, fyra motorfästen och lite annat. Jo, det var en del jobb.

Jag gjorde en snabbsökning på Blocket TH400. De kostade från 4.500 kr och uppåt. De billigaste såg ut som de skulle ha varit kvar i bilen när den pressades, massor med oljesöl. Renoverade lådor för 15.000 och stomkostnad om man inte lämnade inbyte var 2.500. Jag hade tänkt mig minst det dubbla gämfört med stomkostnaden, alltså 5.000. Är den så lite körd borde den vara värd mycket mer, men eftersom jag inte kan ge några garantier på det tycker jag 5.000 är ett bra pris.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

vonzool (trådstartaren)

#9 » 19:17:38, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hehe okey nä då vare ju inte din tråd ja såg :lmao: jasså du slapp det, sj så måttade jag i motorrummet o de var 97cm till framkant av kylaren så skulle behöva 10cm lr nått längst bak vid torpeden.
det är fortfarande i planerings stadiet för min del,
motor följde med en annan bil men utan låda, så lite sugen är man ju på att den ska hitta ner i någon bil :)
håller på o kollar runt vad olika grejer kan kosta m.m. så när man lyckas hitta alla grejer så kan man börja planera på riktigt :razz:


ok, det var lite safigt för mej för tillfället iaf :sad:
hur länge har du haft lådan? vet ju iaf vart det finns en då om jag misslyckas med min adapter .

:idee: om det inte går o plocka lös adapter delen på din och sälja lite billigt :P (Förutsatt det blir Gm bultmönster på th475an då)

Anledningen till just Gm låda är för att jag redan har Diesel convertern, Skulle gärna vilja ha min TF-727 låda bakom så man får med F-lådan som ett paket men då måste jag ju kolla efter Diesel converter till chrysler 727 lådan

får klura lite =)
vonzool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:00, 07-04-2015
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes atego 1224


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se