Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo Z-kam broms

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Scania-Tom (trådstartaren)

#1 » 17:54:56, 17-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en fundering här gällande Z-kams bromsen. Det är så att vi börjat renovera bromsar på en gammal timmerbil vi har på skolan men tyvärr sitter justeringen fast på två av hjulen. Undrar nu om det finns någon som har nån sprängskiss eller serviceinfo om hur man tar isär och sen hur man justerar när man sätter tillbaka delarna. Utbildade mig till lastbilsmekaniker när jag gick i skolan men det var ju 10+ år sen.
Vet att vi hade ett verktyg att sätta runt backarna så vi kunde justera in så att det ena bromsbelägget tog lite före det andra. Detta verktyg har säkert inte åkerierna när de gör detta jobb själva. Borde finnas något annat sätt.

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.



Fredrik_

#2 » 00:43:08, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert därför många har så dåliga bromsar som polis och SBP påstår..

Går ju att kapa sönder en gammal trumma att använda att mäta från..
Orginalverktyget är i princip bara en mikrometerhållare från hjulbult
Båda backarna ska ligga lika långt ute om det ska ta jämnt även från början.
Z-kam är nog minst 20 år gamla nu!!
Sprängskiss borde du kunna få på samma gång som du handlar nya justeringar mm.
Som skola borde ni kunna disskutera även servicelitteratur med verkstaden!
Härikring har de oftast tillgång till egen VHB..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#3 » 09:52:48, 19-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller skola så tycker jag att det är väldigt viktigt att de informerar / lär ut hur viktigt det är att alla "bromsarbeten" blir 100% rätt utförda för att det ska bli fullgått resultat. Rullar på tok för många tunga fordon med undermåttliga bromsar bara för att de renoverats på felaktigt sätt samt med okunskap om hur det SKA vara! :slag:

Om inte en skolor jobbar efter att rätt verktyg och arbetsmetoder ska användas så bli aldrig eleverna upplysta om hur viktigt det är att dessa jobb utförs på rätt sätt. Vi måste få upp statusen (och de utförda jobben) på de tunga fordonens bromssystem och en bra grund till detta borde ligga vid just utbildningen av de blivande meckarna.

Varje lastbils / broms -tillverkare har egna lösningar på vissa detaljer och kräver såklart "internutbildning" men grunderna är i princip det samma för alla.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Scania-Tom (trådstartaren)

#4 » 00:12:31, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har fått tag på en bok om Z-kammen på en verkstad nu. Är bara den här gamla timmerbilen och en FM7 som har Z-kamsbroms på skolan. Resten har skivbromsar eller S-kamsbroms vilket är betydligt mera underhållsvänligt.
Bedriver ingen mekanikerutbildning på skolan utan enbart blivande chaufförer. De som ligger bra till i kurserna får vara med mig och skruva och lära sig lite mera än grundläggande teknisk kunskap.
Lär inte ut någon dålig kunskap då säkerhets-tänk och riskmedvetenhet ingår i våran utbildning. Känner jag inte att jag har koll på området så har jag inga elever med mig heller, utan skruvar då själv eller lämnar in på verkstad.
Denna lastbilen rullar för övrigt bara på våran körplan och ni behöver inte vara rädda att möta den i trafiken. :driver:

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se