Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Demontera Volvo Koblam

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

backmouse (trådstartaren)

#1 » 21:47:57, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tappade drivningen på min FL618 föra vecka. Fick ta bärgning hem. Trodde det var kopplingen som rasat. Var mycket märkligt då inget skrammel förekom. Bara varvräknaren som slog i botten (trodde växeln hoppat ur)

När jag felsökte så fungerade inte kraftuttaget. Det av typen Koblam (kopplings oberoende) och sitter mellan motor och koppling.
Kan stoppa in handen i inspektionslucka och fritt rotera Koblams "svänghjul".

Frågan är om det bara är att lossa bultar i motor. Och dra ur hela växellåda-koppling-koblam paketet?
Repbok skriver om någon flexplatta som skall lossas. Men kan inte fatta hur det skall göras.

Bild

Hälsningar
Henrik
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530



orion47

#2 » 22:29:58, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej .Tag ut lådan först .Sedan koblamen.
Med vänlig hälsning Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

backmouse (trådstartaren)

#3 » 02:04:11, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen...varit lite stillestånd pga påbörjat garage bygge.
Har fått ur växellåda å koppling.
Lossat på bultar mellan koblam hus och motor. Men får det inte att släppa.
Borde det inte finnas något mer som är bultar mot motor/axel. Står något om att bultar på flexplate skall lossas.
Men hur tusan gör man det?
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

orion47

#4 » 21:25:31, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Det var länge sedan jag skruvade i dessa. Men jag har för mig att man måste ta bort pump eller växel( Det du driver med koblamen)
Det sitter en eller två bultar som du ser i det hålet. Du har inga bultar som är stuckna framifrån? Till flexplaten? Kommes åt via plugg eller där man baxar motorn.
Med vänlig hälsning Orion47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Bengt Erik Eriksson

#5 » 07:18:04, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte alls säker på vad koblam är. Men tog ur en automat ur en FM. Och dä var något som man kan kalla flexplatta på vevaxeln som var bultad mot turbinen.

Föt att dela på den fick jag lossa en lucka i nerkant på svänghjulshuset. Under motorn från oljetråget sett. Och där lossa bultarna som satt runt om "flexplattan"in i turbines ytterkant. fick baxa runt vevaxeln vartefter. Tror det var 12 bultar någonting. Trångt och tråkigt och vi återmontering skulle de dras med moment vill jag minnas.

Kolla detta. Kan vara något liknande..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

orion47

#6 » 16:06:08, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Bengt. Det är vad jag försökte skriva men du har uttryckt det så att man kan förstå.
Med vänlig hälsning Orion 47

1 person gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

backmouse (trådstartaren)

#7 » 16:09:37, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla era svar. Har lyckat lossa den idag. Var ju naturligt där det satt. Men jag har inte tittat framme från motor sidan. Så nu har jag lärt mig något nytt.
Det var flexplattan som var trasig. Den hade en spruckit inne vid bultningen mot vevaxel.
Blir att jaga en ny.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Bengt Erik Eriksson

#8 » 19:24:21, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kom du åt den då? Bild kanske? :vissla:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

backmouse (trådstartaren)

#9 » 19:25:55, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer...
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#10 » 19:11:04, 23-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev aldrig någon bild...men det fanns ett hål med "gummi-plopp" på sprängkåpan. Man var tvungen titta att framifrån motorn och bakåt för att se.
Blir ju lite sisådår när ålar runt under bilen. Där finns fick man in 15 mm hylsa å lossa bultarna.

Var jäkligt tungjobbat att få dit det igen. Dom har ju inte direkt snålat på gjutjärn i Koblam huset. Är tyngre än växellåda å kopplingen.
Oroade mig för koppling centrering. Men det funkade med en biltema centrerare och 300 varv eltejp för att få större diameter :grin:

När man väl baxat in lådan och skall rotera axeln. Så splinsen matchar tryckplattan...då får jag inte i någon växel. Släpa ut lådan igen, in med den till en verkstad bredvid. På med luft till alla ventiler...vips så hoppar växlar i :hurra:
In med låda och skruva som en snase!
Efter 300 svordomar vid växelreglage justering, så är bil på rull igen :driver:

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se