Sida 1 av 1

Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 21:47:57, 29-07-2015
av backmouse
Hej,
Tappade drivningen på min FL618 föra vecka. Fick ta bärgning hem. Trodde det var kopplingen som rasat. Var mycket märkligt då inget skrammel förekom. Bara varvräknaren som slog i botten (trodde växeln hoppat ur)

När jag felsökte så fungerade inte kraftuttaget. Det av typen Koblam (kopplings oberoende) och sitter mellan motor och koppling.
Kan stoppa in handen i inspektionslucka och fritt rotera Koblams "svänghjul".

Frågan är om det bara är att lossa bultar i motor. Och dra ur hela växellåda-koppling-koblam paketet?
Repbok skriver om någon flexplatta som skall lossas. Men kan inte fatta hur det skall göras.

Bild

Hälsningar
Henrik

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 22:29:58, 29-07-2015
av orion47
Hej .Tag ut lådan först .Sedan koblamen.
Med vänlig hälsning Orion 47

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 02:04:11, 29-08-2015
av backmouse
Hej igen...varit lite stillestånd pga påbörjat garage bygge.
Har fått ur växellåda å koppling.
Lossat på bultar mellan koblam hus och motor. Men får det inte att släppa.
Borde det inte finnas något mer som är bultar mot motor/axel. Står något om att bultar på flexplate skall lossas.
Men hur tusan gör man det?

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 21:25:31, 29-08-2015
av orion47
Hej. Det var länge sedan jag skruvade i dessa. Men jag har för mig att man måste ta bort pump eller växel( Det du driver med koblamen)
Det sitter en eller två bultar som du ser i det hålet. Du har inga bultar som är stuckna framifrån? Till flexplaten? Kommes åt via plugg eller där man baxar motorn.
Med vänlig hälsning Orion47

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 07:18:04, 30-08-2015
av Bengt Erik Eriksson
Är inte alls säker på vad koblam är. Men tog ur en automat ur en FM. Och dä var något som man kan kalla flexplatta på vevaxeln som var bultad mot turbinen.

Föt att dela på den fick jag lossa en lucka i nerkant på svänghjulshuset. Under motorn från oljetråget sett. Och där lossa bultarna som satt runt om "flexplattan"in i turbines ytterkant. fick baxa runt vevaxeln vartefter. Tror det var 12 bultar någonting. Trångt och tråkigt och vi återmontering skulle de dras med moment vill jag minnas.

Kolla detta. Kan vara något liknande..

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 16:06:08, 30-08-2015
av orion47
Hej . Bengt. Det är vad jag försökte skriva men du har uttryckt det så att man kan förstå.
Med vänlig hälsning Orion 47

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 16:09:37, 30-08-2015
av backmouse
Tack för alla era svar. Har lyckat lossa den idag. Var ju naturligt där det satt. Men jag har inte tittat framme från motor sidan. Så nu har jag lärt mig något nytt.
Det var flexplattan som var trasig. Den hade en spruckit inne vid bultningen mot vevaxel.
Blir att jaga en ny.

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 19:24:21, 30-08-2015
av Bengt Erik Eriksson
Hur kom du åt den då? Bild kanske? :vissla:

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 19:25:55, 30-08-2015
av backmouse
Återkommer...

Re: Demontera Volvo Koblam

InläggPostat: 19:11:04, 23-01-2016
av backmouse
Blev aldrig någon bild...men det fanns ett hål med "gummi-plopp" på sprängkåpan. Man var tvungen titta att framifrån motorn och bakåt för att se.
Blir ju lite sisådår när ålar runt under bilen. Där finns fick man in 15 mm hylsa å lossa bultarna.

Var jäkligt tungjobbat att få dit det igen. Dom har ju inte direkt snålat på gjutjärn i Koblam huset. Är tyngre än växellåda å kopplingen.
Oroade mig för koppling centrering. Men det funkade med en biltema centrerare och 300 varv eltejp för att få större diameter :grin:

När man väl baxat in lådan och skall rotera axeln. Så splinsen matchar tryckplattan...då får jag inte i någon växel. Släpa ut lådan igen, in med den till en verkstad bredvid. På med luft till alla ventiler...vips så hoppar växlar i :hurra:
In med låda och skruva som en snase!
Efter 300 svordomar vid växelreglage justering, så är bil på rull igen :driver: