Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Ställa på td 61 pump

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

kalle77 (trådstartaren)

#1 » 09:51:11, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Behöver ge denna stackarn lite mera mat :eat: , han är lite klen! Nån som vet var mängd justeringen sitter på denna pumpen?
Motor TD61GA som kommer från en volvo fl6 608.

Mvh Kalle


Bild
Bild
kalle77
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:43, 26-01-2014
Ort: Karlstad
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo Viking 4x4

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1

#2 » 10:28:43, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden är lite suddig... men på pumpens högra del bör det vara, en bättre bild där så skall nog nån kunna peka ut det. (Nu gör nog detta mer på förbrukning än på effektökning, men det vet du nog redan) Sen om tiden behöver ändras eller ej det vet jag inte men det vet säkert nån annan här på M.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

LeifAndersson

#3 » 10:35:49, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen hit!

Om du "vänder" på frågan och istället frågar hur du minskar bränslet så får du nog tips om hur du ska gå till väga. Det är inte så många här som är för att okontrollerat öka maxbränslet om man tycker motorn är trött. Den där rackaren kan dessutom ha "rökbegränsare" som styrs av turbotrycket och då är det inte bara att "skruva på" pumpen. Innan det skruvas på pumpen kan det vara lämpligt med lite koll så där allmänt varför den upplevs som slö! Även minsta TD61 motorn är riktigt pigg om allt är som det ska med den.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#4 » 11:22:40, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

turbon ser inte helt original ut?

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

kalle77 (trådstartaren)

#5 » 18:30:28, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Hej och välkommen hit!

Om du "vänder" på frågan och istället frågar hur du minskar bränslet så får du nog tips om hur du ska gå till väga. Det är inte så många här som är för att okontrollerat öka maxbränslet om man tycker motorn är trött. Den där rackaren kan dessutom ha "rökbegränsare" som styrs av turbotrycket och då är det inte bara att "skruva på" pumpen. Innan det skruvas på pumpen kan det vara lämpligt med lite koll så där allmänt varför den upplevs som slö! Även minsta TD61 motorn är riktigt pigg om allt är som det ska med den.


Den har inte någon rökbegränsare och jag är tyvärr inte miljöpartist, så förbrukningen kvittar mig i det fallet :driver: den sitter i en terrängbil, 939, vill ha lite mera ork i den för terrängkörningen skull. Det är klenaste varianten av TD 61 på 147 hk , men visst är den väl piggare än den gamla motorn.

Kalle
Bild
kalle77
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:43, 26-01-2014
Ort: Karlstad
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo Viking 4x4

DieselTok

#6 » 02:44:34, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde istället gå igenom spridarna och ställa in ventilerna, det kan göra enorm skillnad, och sen ställa in tiden på insprutningspumpen med klocka. Du lär få den till "factory specs" på det och du lär få tillbaka 10% av orken. Ställer du upp pumpen så får du inte mer effekt, snarare det motsatta eftersom den inte hinner bränna allt, och hälften lämnar motorn som svart rök - helt onödigt i min mening.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Mazda B2000 2.2D '87 (projekt)
Aktiv Grizzly Diesel '89 (projekt)
-Projekt upp över öronen.... :insomnia:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates