Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Kopplingcylindrar F613 81

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

scorpio_xri (trådstartaren)

#1 » 18:06:07, 08-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare.

lyckades trampa kopplingens pedalen i bott och efter det har jag en bekymmer..

1 skall de sitta en typ returfjäder vid pedalen? sitter ju en modell grövre innanför pedalfästet men utåt sett?

2 hur luftar jag det hela på bästa sätt?

3 går det att hitta renoveringssatser till cylindrarna?

någon som har en sprängskiss eller liknande?
scorpio_xri
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:27, 03-04-2016
Ort: örebro
Sverige
Maskintyp: Lastbil



halryd

#2 » 09:10:02, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
För två år sedan så hände det osannolika att jag trampade igenom kopplingen både på vår gamla hästbuss (F613) och gårdsbilen (F611). samma dag!. Hur stor är chansen för det??? :skratta3:
Nåväl, efter isärplockning och inspektion visade det sig att det var slavcylindern på hästbussen och huvudcylindern på flakbilen som var bovarna i detta gårdsdrama. Även huvudcylindern på hästbussen var i rätt dåligt skick med ojämna beläggningar på insidan av cylindern, men det kunde jag fixa genom att hona cylindern med hjälp av de enkla honingsverktyg som vår hjältar (nåja... :djaevul: ) på Biltema kunde bistå med för en "symbolisk" kollekt på 79kr (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 00016999/).
Sedan googlade lite för att se om jag kunde hitta nya packningssatser till de andra två cylindrarna, men när jag hittade det som detta alldeles för långa inlägg egentligen handlar om, så slutade jag med jakten på packningar.
Nå, vad var det då jag hittade? Jo, på en reservdelsfima i Tallinn i Estland så kunde man köpa helt nya cylindrar till ett mycket överkomligt pris. Leveransen tog tre dagar från en dörr i Tallinn till min egen dörr i Småland, så det var inte heller något att klaga på. Efter en snabb koll så visade det sig att samma artikel fortfarande verkar finnas till hands. Visserligen nu till ett något högre pris, men knappt 1100kr (117,7 Euro) plus 56kr (E Euro) för frakten är väl fortfarande rätt överkomligt.
Den nya cylindern är gjord i någon form av aluminiumlegering, så den är lite lättare att handskas med än den gamla cylindern i gjutjärn. Hittills har dock både huvud- och slavcylindern som jag köpte funkat fint, vilket även den nyhonade har gjort, peppar peppar :-)
Vart jag beställde cylindrarna?
Hm, lugn bara lugn, man får ju hålla på det bästa till sist, annars skulle ju ingen läsa detta meningslösa dravel ända till slutet.
Jo, företaget heter Spareto och de verkar ha ett rätt så gediget reservdelsförråd. Min snabba koll visade att de numera även har en packningssats till huvudcylindern för den nästan symboliska summan 3 Euro. De lovar att skicka varan inom 4 dagar, men jag fick alltså min egen leverans redan efter tre, inkl. frakt.
Länken till huvudcylindern, där man även hittar reparationssatsen är som följer https://spareto.com/products/kg2397-dot ... der-clutch.
Bifogar även bilder på våra två största familjemedlämmar. Estelle, majestätisk och kungligt blå samt Carl Philip, lång och smal med lite racingambitioner :grin:

Bild
Bild
Det man skjuter upp att göra idag, slipper man ångra att man gjorde imorgon

2 personer gillar det här inlägget.
halryd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:59, 17-01-2010
Ort: Rydaholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
MF 575
Zetor 8011
Hara Caway Twin
Volvo 613 Hästlastbil
Volvo 610 Flak

scorpio_xri (trådstartaren)

#3 » 11:15:24, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ojoj kan inte göra annat än att tacka för infon! :grin: snabb följdfråga. clutch pump är alltså desamma som slavcylinder? fack engelska va tydligen inte min biff.. :P

hur lufta du de hela? som broms luftning på en bil eller är de något särskilt man ska tänka på?
scorpio_xri
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:27, 03-04-2016
Ort: örebro
Sverige
Maskintyp: Lastbil

halryd

#4 » 13:34:57, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, Den luftas precis som bromsarna. Jag har en enkel bromsluftare som är tryckluftsdriven. Det gör det hela lite enklare om man som jag bara är utrustad med två armar av normallängd och inte har någon medhjälpare på plats.
Det man skjuter upp att göra idag, slipper man ångra att man gjorde imorgon
halryd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:59, 17-01-2010
Ort: Rydaholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
MF 575
Zetor 8011
Hara Caway Twin
Volvo 613 Hästlastbil
Volvo 610 Flak

jörgen.ottosson

#5 » 14:21:42, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

scorpio_xri skrev:...
clutch pump är alltså desamma som slavcylinder? fack engelska va tydligen inte min biff.. :P
...


Den som skrivit den infon har nog samma problem....

jag skulle kalla slav(kopplings/broms)cylindern: "slave (brake/clutch) cylinder" och huvud(kopplings/broms)cylindern "master (brake/clutch) cylinder"

:klia: ....men vad vet jag....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

halryd

#6 » 20:17:00, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag vet inte riktigt varför de har något som de kallar "Clutch Pump". Man kan väl konstatera att engelskan inte är deras modersmål, men det brukar ändå vara ganska lätt att förstå vad de menar.
De har hur som helst även en slavcylinder som mycket riktigt heter just "Slave Cylinder" https://spareto.com/products/kn3807d1-s ... der-clutch.
Det man skjuter upp att göra idag, slipper man ångra att man gjorde imorgon
halryd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:59, 17-01-2010
Ort: Rydaholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
MF 575
Zetor 8011
Hara Caway Twin
Volvo 613 Hästlastbil
Volvo 610 Flak


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se