Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Td 60 till flottprojekt. lagerhaveri?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

emilenka (trådstartaren)

#1 » 18:29:23, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er! Håller på att montera en td60 för att driva en flotte och har stött på problem. Motorn köptes för två år sedan och hade då suttit i en lastbil. Den fungerade när vi fick hem den och startade utan problem. Nu när vi äntligen kommit till skott och börjat montera så startade vi upp den och den gick fint efter att den fått diesel. Vi körde den på lågvarv i ungefär 10-15 minuter med några uppvarvningar till uppskattningsvis 17-1800 rpm. Från ingenstans så stannade motorn när den varvade ner. helt stum, utan något som helst missljud. Vi rev av topparna och kontrollerade ventiler, spridare, vipparmar etc. Det enda vi hittade var att en insugsventil släppt på justeringen, annars såg allting fint ut.
När vi provade motorn senare utan toppar gick den runt utan problem. Vi monterade tillbaka topparna, drog runt den utan spridare och kollade att allt stämde med ventilerna, satt tillbaka spridarna och körde på startmotorn. Gick ett varv sen var den stum igen. vrider man motorn baklänges går den hur lätt som helst. Plockade bort spridarna igen och provar att köra på starten men den vill inte. Monterade lös dieselpumpen men även den går lätt.
Ska den ha skurit på ett vevlager utan att det hördes någonting på motorljudet? Och borde den isåfall gå lätt att vrida baklänges? Ska riva ner tråget och kolla men det känns så jäkla märkligt att den ska tvärnypa utan minsta förvarning? :uupps:
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Otto

#2 » 21:49:32, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som en rejäl flotte, kan man få se lite bilder? Väldigt spännande. Vad ska en sån användas till?

Otto

1 person gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

Janson1

#3 » 21:54:41, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog tyvärr tvunget att ta ner tråget och kolla ordentligt om det inte finns nått annat förklarligt fel... Ser cylinderloppen fina ut? Är det ungefär samma glapp på alla kolvar?
När den var stum, var det något glapp i veven?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

MN

#4 » 06:32:51, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite basic stuff i skruvandet:
Man baxar motorn för hand när man misstänker att något kan nypa. Startmotorn är på minst 4 hk och kan köra sönder mycket...
Hoppas ni fixerar fodren om ni baxar med topparna av.
Nu är det ju redan gjort men varför riva topparna direkt? Enklast/billigast att ta ventilkåpor och tråg först. Stannar den på ett varv i rotationsriktningen men går att backa loss kommer ngt i beknip. Kanske ett lager som snurrat.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

emilenka (trådstartaren)

#5 » 07:57:05, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi körde givetvis för hand efter att topparna blev plockade, men körde även med startmotorn och då gick den rumt utan några som helst problem. Men det kanske blir annat om man får motstånd på vevaxeln i form av kompression.. hur som haver så gick den inte runt när vi försökte starta. Vi får som sagt plocka tråget och se. Det finns liksom inte så mycket mer att göra :idee:

1 person gillar det här inlägget.
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates