Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo FH12 oljetryck motor

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Goran2000 (trådstartaren)

#1 » 00:39:15, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har köpt en Volvo FH12 380, 1995 års modell, med en sådan där "datadisplay" där lufttryck, temp och sådant visas.

Den varnar titt som tätt på avsaknad av oljetryck i motorn och jag tror inte riktigt på det. På tomgång ligger den på 2,6 och då varnar den aldrig. När jag kör ligger den på 3,5 men plötsligt går den till 0 och då tutar det givetvis. Detta varar bara en bråkdel av en sekund sedan är det 3,5 igen. Så kan det hålla på av och till och det är lite jobbigt.

Misstänker defekt givare eller glapp i någon kontakt men var sitter den där givaren egentligen?

Göran
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035



Fredrik_

#2 » 19:13:10, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fyrkantig display till höger vid radion du menar då?! (Med tanke på årsmodell!) Samt ett vred man väljer funktion.
Givaren sitter naturligtvis på motorn. Sidan på blocket, vänster? Borde vara enkel att hitta om man tippar hytten.
Kablage mycket troligt även det. Ruska på kabelhärvor, eller om man kan härleda till gung/guppande i bilen.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Claes Folkesson

#3 » 23:09:11, 24-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På lastmaskin L90 på jobbet gick kabeln till acn i svart kabelslang (orginal)som inte var slät på insidan utan kabeln hade vibrerat och såg ut som en kam efter kabelslangen, med resulatet att kabeln var av i kopparn men satt ihop i plasten och kändes hel....
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

stefansmark

#4 » 00:39:14, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en fm12 380 -99 års modell.
Hade samma fenomen på den, oftast stod oljetrycksmätaren i topp, mitt i allt kunde den falla till noll med alarmet tjutandes.
Hipp som happ slog den i topp igen för att sedan börja tjuta och visa noll.

Felet är oljetrycksgivaren, sitter på vänster sida motorn, ganska långt fram.
Sitter lite bängligt till, du måste ha en lång hylsa för att byta den.
Jag svetsade en egen med ett rör och en avkapad standardhylsa.

På Volvo finns det en kabelsats att köpa till för att inte oljetrycksgivaren skall gå sönder stup i kvarten, jag köpte ingen till min bil.
Tror du den fungerar idag? Nej, den visar max oljetryck. Väntar bara på att den skall slå i botten och börja tjuta igen...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Goran2000 (trådstartaren)

#5 » 13:24:03, 27-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.

Finns ju flera givare på motorn, därför undrade jag om någon visste var just oljetrycksgivaren sitter.

Vänster sida, långt fram. Tackar :smile:

Men man kanske inte skall ha för stora förhoppningar om att det skall fungera ändå :sad:

Återkommer med resultat när jag kollat den.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

henrik1982

#6 » 23:35:48, 30-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnar upp en gammal tråd.
Har en FH12 -94 och mitt oljetryck når aldrig över 3.5 kvittar om den är varm eller kall.
Kvittar om jag ställer mig på gaspedalen så går den inte över.
Kan lagrena vara så slitna eller kan det vara något annat?
Jag har en tippbil på 66000mil.
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Goran2000 (trådstartaren)

#7 » 22:13:44, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gick nog aldrig över 3,5 heller, ska den göra det?.

Just det, jag bytte givaren så försvann problemet.
Märkligt nog såg givaren jag bytte ut ganska ny ut.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

henrik1982

#8 » 07:26:34, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några jag pratat med säger att det är lite för dåligt tryck.
Men jag vet inte vad den ska ligga på kall resp varm och fullgas.
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Fredrik_

#9 » 20:59:28, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Ta trycket med en riktig manometer (Så vet du om bilens visar 'rätt' sedan också)
2) Fråga din Volvo-verkstad vad de anser om det värdet, och eventuell åtgärd om det inte är OK.

Eller så fortsätter du att spekulera över rykten som går på byn...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

henrik1982

#10 » 22:32:48, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det värsta är väl att man litar på vad folk säger.
Pratade med en reservdels säljare på Volvo som sa att det är lönlöst att försöka renovera hyttpumpenen.
Sprang på en åkare som sa helt tvärtom börja först och testa renovera fungerar inte det fundera på byta då.

Vem ska man lyssna på då?
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

dimorep

#11 » 22:47:15, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta går att renovera/reparera (med erf. kunskap, mtrl och utr.) frågan är bara hur mycket tid, pengar och bry det är värt...

Förstår att en som jobbar på märkesverkstad gav dig det svaret, då det hade blivit på tok för dyrt (i förh. till vad en ny kostar) om de skulle försöka renovera en hyttpump. Vem betalar "försöket" om de inte lyckas och vem står för garantin på jobbet om det lyckas?

Sak samma med åkaren, värderar han inte sin egen tid så kanske det kan vara lönt att ge pumpen ett försök, går det så går det...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

henrik1982

#12 » 23:15:09, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga kan ge olika svar.

Lönsamt beror lite på hur man värderar sin tid.
Låt oss säga att det går reparera pumpen kostar delarna säg i mitt fall 300kr
En ny säg 5000?kr
Då blir genast det en bra timlön för den som är ledig.
Rätta mig om jag har fel :-)
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Goran2000 (trådstartaren)

#13 » 23:22:35, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra säger givetvis det som passar deras situation.
Volvo-verkstaden vill sälja en ny hyttpump á 6500-7000:- med 50-marginal, det är enklare och snabbare pengar än att få in samma summa på att renovera en pump.
Åkaren renoverar pumpen på två till tre timmar och får en bra timpeng.
Hur din situation ser ut vet bara du men eftersom du har en rätt gammal bil och redan plockat isär pumpen antar jag att du inte behöver bilen 24/7 och då är väl en renovering ett vettigt alternativ.

Tror knappast att det är något problem med ditt oljetryck heller men det skadar ju inte att försöka få fram lite info från en verkstadshandbok.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se