Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

F408 TD40 seg startad och ryker mycket

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Snilsgarden (trådstartaren)

#1 » 22:33:20, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Som rubriken lyder. Jag har en F408 -83a med volvos TD40. Är en skylift påbyggnad så har den till gården och fixar lite.

Den har alltid varit seg startad, typ som en gammal comapct merca med glödknorr i instrumentbrädan.
Man lär alltid glö länge och sen tuggar den även länge på starten innan den börjar tända till och sedan hoppa igång. Jag har manualen och glöder upp till 40 sekunder.

Nyss pysslat om den lite bytt alla oljor, filter, blockvärmare och glödstift. Varav tre st var döda.
I med 6st nya glödstift men inte ville den starta så mycket lättare för det.

Ny motorvärmare gjorde iaf susen för nu vill den åtminstone starta under nollstrecket ute :hurra:

Sen ryker den någe förbannat innan den blir riktigt varm. Tjock rök som ligger kvar efter vägen.
Ryckt på axlarna och misstänkt den drar olja eller vatten. Dock minskar ej oljenivån i motorn. Har hållit koll under ett år nu, kör ju inte jämt med den. Bytt kylarvätska och nivån minskar inte där heller. Och inga spår efter olja i vattnet osv.

Så finns det några TD40 rävar här med lite tips och trix. Vad bör man ge sig på i nästa steg?
Pump? Spridare? Turbo? Ventilspel?

Köpte en verkstadshandbok för td40 på nätet igår. Får se om den löser mina problem.
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14



torbjorn_forsman

#2 » 23:23:19, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för slags rök (svart, grå, blågrå, vit ...?) Är röken oljig och kletig? Hur luktar den?

Ett vanligt problem rent allmänt på gamla mindre välskötta motorer är fastbeckade kolvringar. Ofta kan man få loss dem genom att först byta olja och sedan, medan oljan är ny och de sotlösande tillsatserna färska, köra motorn flera timmar i sträck med rejäl belastning, se till att oljetempen ligger över 80 °C hela tiden.
Innan en sådan renkörning, kolla att vevhusventilationen är i ordning och rengör alla flamskydd, oljeavskiljare mm. Håll koll på oljenivån under renkörningen, när de fastbeckade kolvringarna börjar släppa kan oljeförbrukningen tillfälligt bli tämligen praktfull, men det går över snart.

Beträffande att den är svårstartad: Är det full fart på startmotorn eller går den segt? Startar motorn lättare om du rullar igång bilen i en rejäl utförsbacke, så den får högre varvtal än startmotorn kan ge?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Snilsgarden (trådstartaren)

#3 » 09:35:54, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker röken mest är grå. Vit grå. Varpå jag trodde vatten i avgaserna.
Avgaserna känns feta/oljiga också, man ser utblåset på avgasröret är som man skulle hällt en skvätt diesel på det.

Har även funderat på om någon spridare inte hållet tätt? Eller är det osannolikt?

Är förvånad då det inte finns någon vevhusventilation knappt att tala om.
Inget som puffar ur ventröret under motorn iaf. Om det inte är tvärstopp???

Hade faktiskt tänkt kosta på mig något extra oljebyte för att ”spola ur” motorn

Där sa du något om startmotorn. Är motorn kall eller kört med värmare en timme oavsett så är den alltid trött vid första start. Men har den bara gått ett tag och man stänger av och startar igen så går startmotorn betydligt snabbare. Lika innan och efter oljebyte.

Kan starten vara lite lätt påväg att säga upp sig.
Är 12 Volt och spelar ingen roll om det är nyladdat eller inte.

Läst att folk sätter på Mercedes 300D startmotor. Passar de rakt av?
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14

magirus

#4 » 09:46:37, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ner startmortorn o rengör den o ge den lite smörja samt putsa upp/kolla alla kabelanslutningar mellan batteri o startmotor.
Se till att alla jord/stomanslutningar är hela och att det är god kontakt, dvs ta lös, slipa rent o sätt tillbaks, gärna med taggbrickor :thummar:

Lycka till :shake_hands:
magirus
 

torbjorn_forsman

#5 » 10:21:42, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte den där motorn ha sluten vevhusventilation, dvs att det mesta av vevhusventilationen går till insugningsröret? I så fall ser man inget av det mesta av vevhusröken, det rör som går ner på sidan av motorn kan tänkas vara någon form av dränering. Så det kan nog löna sig att titta närmare på hur vevhusventilationen är tänkt att fungera, det kanske står några rader om saken i handboken också.

Det är mycket möjligt att Mercedesstartmotorn är av samma grundkonstruktion (gissningsvis en Bosch "JD" , 0 001 35. ... ), men ta inte för givet att den passar rakt av. Däremot kan startmotorerna vara så lika att de har vissa gemensamma reservdelar.

I och med att du har köpt en verkstadshandbok för bilen, så kanske jag kan få be om en sak?
Under Downloads på detta forum finns en instruktionsbok för F4/F6. I den filen finns komplett elschema för bilarna. Tyvärr är det så hårt komprimerat (troligen jpeg) efter scanningen att det är bitvis oläsligt. Om du har bra möjligheter att scanna och hantera datat, så skulle det nog vara mycket uppskattat om det gick att lägga upp ett läsligare elschema.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#6 » 11:01:40, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns intresse så har jag en sprillans ny vatten/oljekylare till en sådan. Utgången sen länge och svindyr när den fanns. Möjligt att det inte finns på alla modeller men det syns väl om du har nån sån där korv med kylanslutningar på blocket.

När det gäller startmotorn så är det med all säkerhet inga problem att varken reparera eller köpa en annan. (ny) A och O är nog friska batterier och fräsch startmotor på dessa. Att batteriet är fulladdat betyder ju inte att de är bra rent belastningsmässigt.

Tittade i katalogen och det ser dock ut som en del av dem även hade Paris-Rohne startmotor. Finns dock moderna ersättningar med planetväxel som ers.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Snilsgarden (trådstartaren)

#7 » 13:48:39, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha ja jag räknade kallt med att den var vevhusventilationen röret där på förarsidan.....men det är ju itne 1957 den är tillverkad så klart det borde vara sluten ventilation :screwy:

Ska se vad jag kan göra nr väl handboken kommer och om elschema ingår där.
Har själv ingen scanner men går alltid att leta på.

Att jag undra om startmotorn och Mercedes där var bara om det skulle vara bättre på något vis?
Bättre snurr osv.

Även om lastbilen är lite gammal så borde väl grejerna få att gå och starta lättare.

Tackar än så länge för alla inputs, man blir ju lite blind när man håller på själv.....

2 personer gillar det här inlägget.
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14

Snilsgarden (trådstartaren)

#8 » 13:33:28, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en servicehandbok idag på posten för TD40.
Var mindre än jag hoppats på med bra stöd ändå.

Kunde se ni tacklare boken att Blomberingen till rökbegränsaren saknas helt och jag tycker den känns inskruvad. Sticker bara upp två gängvarv. Medan i boken man ser betydligt fler gängor.
Eller kan man inte gå på en bild i en bok?

Hört man ska hålla sig ifrån att skruva på rökbegränsaren för pumpen tar skada?

Någon som vet, gäller som sagt TD40
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14

mathiast

#9 » 18:55:15, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rökbegränsaren arbetar bara under belastning när det finns laddtryck.
Pumptimingen och vettigt kompression samt spridbild är något att kolla på
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Snilsgarden (trådstartaren)

#10 » 19:06:17, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes lutar också att kolla timingen på pumpen osv.

Såg rättstavningsprogrammets spökat i mitt förra inlägg men tror det framgick än då att jag tacklare boken kunde sen bild osv...

Varit ute nyss och kikat lite. Tjocka avgaser vid start som sedan avtar ju varmare motorn blir.
Gasar man så ryker det ordentligt.

Seg snurr på starten fast dubbla batterier med mer startström än som anges i boken. (140ah)
Så ska plocka isär den framöver när lusten faller på.

Ingen direkt vevhusventilation heller att tala om, knappt någon när man lyfter på locket på ventilkåpa och puffar bara lite ur snorkeln på sidan av motorn. Inte ens i närheten av det som kommer ur avgasröret.

Har en liten checklista nu iaf tacklare folk att gå igenom framöver.
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14

mathiast

#11 » 21:12:14, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar lukta väldigt mycket sur oljepanna om den är sentänd,kolla om pumpen har rört sig?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Snilsgarden (trådstartaren)

#12 » 22:26:31, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nog luktar det lite giftigt , är väl det som stör mest när man jobbar i korgen och det luktar apa :skratta3:

Ska prova justera pumpen som sagt.
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14

mathiast

#13 » 10:52:14, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla spridarna också för den har säkert gått mycket tomgång så dom kanske blivit koksade

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

gustav9797

#14 » 12:12:38, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en F610 med skyliftpåbyggnad, den ryker något förbannat vitt/blått vid lite gas. Det är så socknen undrar om det inte brinner där borta...
Måste vara något som blir när de går på samma varvtal hela tiden.

1 person gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

magirus

#15 » 12:30:26, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, brukar bli så. :myzsko:
magirus
 


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se