Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

F408 TD40 seg startad och ryker mycket

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

magirus

#16 » 12:32:43, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min TD70 satt en s.k. avgasregulator som "bromsar" avgaserna/skapar mottryck och därmed höjer motortempen lite. Vet int om de går att använda på din.
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Snilsgarden (trådstartaren)

#17 » 13:36:08, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt höra att man inte är ensam om att försöka gasa ihjäl byn :vissla:

Gissar också på koks lite här och där som ställt till det.

Också för mig bak i huvudet att motorer egentligen inte mår bra av att puttra på samma varvtal konstant.
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14

magirus

#18 » 13:36:52, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

..int utan belastning iaf :thummar:
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

torbjorn_forsman

#19 » 13:52:48, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det går tydligen bra med konstant varvtal när motorn används som t ex marinmotor eller elverksmotor. Samma sak i grävare också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#20 » 14:57:52, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vissa motorer går fint att använda med konstant varv och andra inte beror lite på hur tillverkaren har utformat kolvar och kolvringar fick jag lära mig i forntiden.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mathiast

#21 » 19:31:25, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstant varvtal är väl igentligen inte problemet utan mer bristen på belastning

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

gustav9797

#22 » 19:44:25, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att det är en skylift och motorn bara belastas vid förflyttning så kanske det är bra att gasa ur den och köra en runda runt byn emellanåt? :idee3: Med måttlig gas :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Snilsgarden (trådstartaren)

#23 » 09:52:00, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe fast när man drar iväg på växlarna lite extra och gasar så lägger sig en tung tjock rökridå efter vägen, nästan så man kan skära tårtbitar ur den :skratta3:

2 personer gillar det här inlägget.
Snilsgarden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:13:36, 16-09-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 250, Cat 972, Sandvik 517, Atlascopco ST14


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates