Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo N10 -78 bromsjustering inför besiktning

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Emme (trådstartaren)

#1 » 21:02:14, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktning av "pärlan" närmar sig, och med det oron... Jag köpte den ifjol och har därför aldrig själv besiktat den. Har några frågor som jag hoppas få hjälp med!

*Jag tänker köra några mil innan och försöka använda bromsarna så de får lite motion. Jag har tryckt in fett i smörjnippeln vid axeln till bromsarna. Fick tipset att bromsa med boggin nere, vet inte om det stämmer?

*Vid hård inbromsning drar den till vänster. Finns det nåt sätt att justera in bromsarna så de tar tillräckligt mycket och jämt mellan sidorna och fram/bak?

*Visst justerar man på sexkantskallen som syns på bilden? Om jag tex skruvar den inåt, tar då bromsen mer eller mindre? Testade att skruva lite på ena sidan och den gick trögt o sen ännu svårare att skruva tillbaks...

Bild


*Av nån anledning så sitter det en 12V pump för spolarvätskan som ej är inkopplad. Måste vindrutespolningen fungera på besiktningen?

Mvh Emme
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78



Fredrik_

#2 » 21:23:20, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man justerar för att få 'lagom' slaglängd...
Dra åt, så hävarmen vrider sig åt det håll cylindern påverkar, och släpp sedan ungefär ett halvt? varv.
Rörelsen på sprinten i gaffeln borde då bli ca 40mm eller något sådant. Men om det fungerar ska detta sköta sig självt..
Ev sneddragning går inte att justera denna väg.. Då är något 'fel' nånstans Rörelsen ska vara lika stor på alla hjul!
En droppe olja på sprinten genom gaffeln kan dock hjälpa ngt.


Spolning behövs endast om det finns ruta...
Ja, ska fungera på dagens fordon åtminstone.

(Sökning på S-kam kan ge resultat vad gäller bromsarna!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders Berg

#3 » 23:02:24, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scannade ner några bilder från VHB ang. bromsjustering


Bild

Bild

Bild

Sen är det som sagt bra att köra och motionera bromsarna före besiktning. Lasta gärna ett lämpligt lass, t ex ett par skopor grus på flaket när du besiktar, så får du (kanske) bättre "tryck" på bromsarna bak särskillt löpaxeln som väl oftast är lite svår att få bra värden på, då man ju inte kör så mycket med dessa äldre lastbilar, och kanske inte med lass/ boggin nere.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Emme (trådstartaren)

#4 » 23:13:12, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba och bra svar!

Så man får alltså besikta med last på flaket?
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78

Anders Berg

#5 » 23:27:19, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det måste man väl få? Har då gjort så alltid att jag haft ett litet lass, säg 4 ton kanske, på. De kanske inte är så nöjda om man kommer med fullt lass, men vad vet jag. Annars har dom ju en sorts spännare med en kätting monterat i golvet som de spänner ned bilen med då man gör bromsprovet. Men antar att ett lämpligt lass på flaket gör samma effekt.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se